SAAB 95 1959 en helig gral?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?
- Detta ämne har 235 svar, 59 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-17 15:59 av
linusj.
-
FörfattareInlägg
-
januari 2, 2009 kl. 01:00 #132794Ni har väl inte missat trailern för nostalgi-programmet i SVT om 1959 ???
Där ser man en avtäckning av en 95 (från 59 kan man förmoda 😉 )
Ska bli spännande att se hur mycket SAAB som kommer vara i programmet.
Länk till sidan om programmet…
MISSA INTE !
/ Kenth
Nu har programet om 1959 varit i SVT. Man fick se två olika 59or den klasiska tvåfärgade blå vita som man har sett på ganska många bilder undrar vad den hadde för nummer? Den körde man inte med. Sen va det en röd som man körde med. Det va nog det mesta jag har sett att man har kört med en 59a. Man fick även se den röda invändigt lite lustiga saker kunde man se en klädsel som jag alldrig sett förut. Tvåfärgad instrumentbräda. Den ena hadde ett regnummer den andra hadde plåtar med Saab 95 på. Klart rolig filmsnutt myten 95, 59 fortsätter :angel:.
John.
januari 6, 2009 kl. 02:22 #133030Hmmm, vad kan det vara för chassinummer på den blå bilen utan hyvel på Hotriodders bild….? 😉
/Tobias
Det är inte 431 iaf. 😀
Kom och tänka på en annan 95:a specifik sak angående de tidiga bilarna (påminn mig om jag minns rätt nu Fredrik):
Vid en undersökning av min bil inför renoveringen påpekade Fredrik Ekendahl att den förmodligen var lagad, eftersom en så tidig 95:a borde ha släta plåtar i de inre hjulhusen bak. Min bil hade däremot förstärkningsrillor i plåtarna på bägge sidor och det finns ingen historia som säger att den har varit lagad tidigare, tvärtom är den körd tills den inte gick att besiktiga längre.
Enligt Fredrik hade chnr 430 släta hjulhus, medans min chnr 431 har de med förstärkningsrillor.Nu kommer den nyfikna detektivfrågan: Gick skarven mellan dessa två varianter vid detta chnr? :confused:
Skarven kan ju mycket väl ha blivit noterad vid detta chassinumret som en skrivbordsprodukt. Däremot kan det ju ha sett annorlunda ut vid sammansättningen, helt plötsligt kanske de bara hade 2 höger och 7 vänster kvar av de tidiga hjulhusen och fler bilar än tänkt fick de nyare.
Blev lite nyfiken av Dicks fråga ,och plockade fram bilder av min egen renovering av chassinr:412 ,såg då att även den hade rillor på båda sidor. Vill minnas att den har karossnr:390 ungefär vilket bör betyda att innan det så bytte man inte,vore kul att veta ditt karossnummer Dick , den bil som Fredrik pratar om kan ju ha stått för karossjustering
en längre tid och därför ha ett mycket lägre karossnummer. Mvh.KjellaJag måste säga att jag inte minns exakt på 430 men jag får för mig att den var slät.
Nuvarande ägaren borde kunna svara på det. Han läser med största sannolikhet denna tråd.
Ch994 Som jag ägde 1992 hade rillor.
Jag vet hur som helst att jag har sett en med släta hjulhus ibak.
Tror inte att det var CH 91 för den såg jag i en mörk lada & har bara vaga minnen utav.
/Fredrik
Bilden kommer ifrån 431.
http://www.flickr.com/search/?q=Saab+95
Här finns även bilder på den Österikiska 60:an
/Fredrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.