SAAB 95 1959 en helig gral?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / SAAB 95 1959 en helig gral?

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 236 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 8, 2009 at 19:45 #133234
      Fredrik wrote:
      Bilden kommer ifrån 431.

      http://www.flickr.com/search/?q=Saab+95

      Här finns även bilder på den Österikiska 60:an

      /Fredrik

      Ha!? Ja se på fan! 😮 😀 Vad lite man vet… :crazy:

      Edit: Ska man bli nervös nu när det står på Flickr’s bildinfo att den ägs av någon Polack? :sick: 😮

      När vi ändå har den här diskussionen uppe om plåt i tidiga 95:or;
      De allra tidigaste handbyggda, hur formades plåten till dem? Jag antar att man hade någon form av prototypverktyg. Hållbarheten på sådana brukar inte vara speciellt lång, dessutom vill man ju gärna få in alla förändringar till nästa uppsättning verktyg. Man kan alltså anta att de ersattes med “riktiga” efter en viss tid? När kan detta ha skett? Finns det någon som kan berätta om detta, så är jag nyfiken.

        januari 8, 2009 at 20:17 #133235

        Nej du ska inte vara nervös!

        /Fredrik

          januari 8, 2009 at 21:50 #133242

          Det har varit roligt att följa denna tråd och få en uppfatting om vilka bilar som finns kvar och deras skick. Och se vilken otrolig kunskapsbank som finns i klubben :thumbup:.

          Nu till ämnet, jag äger idag ch.nr. 430 och håller som mest på med slutmonteringen av bilen efter en omfattnade restaurering. Det känns som om bilen gör motstånd in i det sista :(, skulle idag som kronan på verket montera på kromutsmycknigen som sitter längst bak på bakskärmen och runt baklysena. En enkel match…!? Bara fyra skruvar per sida, glöm det! Kromet som satt där från början passar perfekt men då polackerna (nämner inga namn) har kromat dessa utan att avlägsna rost och laga rosthål.. så har jag fått tag i en annan omgång som jag kromat om, och de blev perfekta i skicket :).
          Döm om min förvåning när dessa inte passade, utan är kortare än orginalet på insidan längsmed bagageluckan. Så där tog det stopp :mad:!!
          Det här beror nog på att min är handbyggd och de senare seriebyggda bilarna ser aningen annorlunda ut här.
          Funderar som mest på hur jag ska lösa detta, kan ju inte börja ändra på en nylackad bil..

          Min bil har förstärkningarna eller om man så vill plåtvecken i hjulhusen bak. Så det måste ha varit ännu tidigare bilar som saknade dessa.

            januari 8, 2009 at 22:20 #133250

            Undrar vilken bil som jag då har varit & krypit på med släta hjulhus i bak????

            Går det inte att förlänga mittbiten & bara kroma om den???

            /Fredrik

              januari 8, 2009 at 23:01 #133256

              Snacka om fräckt att Ted äger 430 och Dick 431, båda renoverade i polen och likadan färg!
              Kan ju knappast finnas många sådana “syskon” kvar idag? Eller vad tror ni?

              2x 92B -53 (Svart)
              95 -61 (Pärlgrå)
              99 -69 Custom (Vit)
              900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
              9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
              9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
              9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

                januari 8, 2009 at 23:03 #133257

                Tack för tipset, och Ja det är ju en lösning att kapa och förlänga så det passar. Men det känns surt att behöva kapa i något som är i nyskick men! ….eller kanske försöka fixa till de gamla om de nu inte faller isär vid blästing.
                Jag får nog ta mig en funderare…

                Förresten så har jag en fundering på varför det bara är en låsknapp på insidan av min baklucka närmare bestämt på väster sida. Medan det finns två, en på varja sida på vissa fotobilar från saab. Kanske har detta något med den nedfällbara bakrutan att göra eller… Någon som har en aning?? Har länge funderat på hur mekanismen för nedfällning/nedvevning av bakrutan kan ha varit konstruerad.
                /Ted

                  januari 9, 2009 at 06:59 #133265

                  Kul att tråden ramlar på. Även om vi gjort vissa utsvävningar från ursprungsämnet :sad2: , så håller vi oss ju till de tidiga årsmodellerna och deras respektive egenheter.

                  Kjella wrote:
                  Ett förtydligande, chassinr och karossnr är ej samma sak. Karossnr är en löpande numrering av karosser sitter på 92,93 samt tidiga 95o96 på vänster a-stolpe.Kan skilja mycket mellan karossnummer o bilens chassinummer,därav min fråga. Mvh kjella

                  Kjella, det har jag ingen aning om. Det får nog bli en följetong isåfall. Spännande, karossnummerspotting!

                  Saabteddan wrote:
                  …Döm om min förvåning när dessa inte passade, utan är kortare än orginalet på insidan längsmed bagageluckan. Så där tog det stopp !!…

                  Hur menar du? Är det sargarna rumt skärmarna bak? Mittbiten? Jag har också delvis skaffat ersättningskrom, så det här var intressant info.

                  Lustgasen wrote:
                  Snacka om fräckt att Ted äger 430 och Dick 431, båda renoverade i polen och likadan färg!
                  Kan ju knappast finnas många sådana “syskon” kvar idag? Eller vad tror ni?

                  Ja, vi har redan planerat en liten träff vid lämpligt tillfälle.

                  Saabteddan wrote:
                  …Har länge funderat på hur mekanismen för nedfällning/nedvevning av bakrutan kan ha varit konstruerad…

                  När fanns detta? Var det bara prototyperna som var byggda så, eller kom det ut på marknaden någon gång?
                  Jag har letat lite efter bilder på den riktigt tidiga bakluckan med aluminiumram som tydligen ovillkorligen gick sönder. Har någon en bil med hel/fungerande sådan lucka? Själv har jag bara luckan kvar, men överdelen saknas. Nu har jag en ersättningslucka från 61.

                    januari 9, 2009 at 07:46 #133266

                    Passade verkligen 61:a luckan rakt på Dick???? Det brukar vara helt anpassade luckor & dörrar på de tidigare modellerna.

                    /Fredrik

                      januari 9, 2009 at 07:53 #133267

                      Inte annat än vad jag kunde se, för jag “monterade” (dvs passade in) den utan låssprint i de gamla gångjärnen och den gick så fint i lås med ett ‘klick’ utan att det verkade ta i någonstans.
                      Det man inte vet, har man ingen aning om… 🙂

                        januari 9, 2009 at 09:18 #133269

                        Hej. Måste erkänna att även jag har en lucka från en -61,passade inte sämre än något annat på min bil(betyder att inget stämmer, bilen har olika mått på höger respektive vänster sida, vilket gjorde att det gick åt ett antal skärmar innan man fick något som stämde något sånär
                        dessutom är dörröppningen på vänster sida mer en 1cm större än höger).Dom här bilarna är roliga att renovera eller hur?Även jag har kvar min gamla lucka men bedömde inte att jag hade kunskap att fixa alu-ramarna tyvärr.Mvh Kjella.

                          januari 9, 2009 at 15:07 #133279

                          Lägger in en artikel från Classic Motor nr5 2000 Har kopierat tidningen på jobbet och sedan scannat av den hemma så om det går att läsa veti f… Gör ett försök i alla fall

                          Här finns det med lite kuriosa ang pressverktyg den dåliga passformen mm.
                          Blev konstigt hemma på min dator så jag lägger även in adressen till geting.

                          http://www.geting.se/viewimage.php?image=143867-saab95 001.jpg
                          http://www.geting.se/viewimage.php?image=143868-saab95 002.jpg
                          http://www.geting.se/viewimage.php?image=143869-saab95 003.jpg
                          http://www.geting.se/viewimage.php?image=143870-saab95 004.jpg

                          Janne2takt

                            januari 9, 2009 at 16:14 #133281

                            *Aldrig mellanslag i filnamn*’
                            *Aldrig mellanslag i filnamn*
                            *Aldrig mellanslag i filnamn*

                            🙂

                            Men det går att lura systemet lite genom att skriva %20 istället för mellanslaget i url’en.



                              januari 9, 2009 at 16:28 #133284

                              Man tackar för hjälpen alltid lär man sej nåt nytt 🙂

                              Janne2takt

                                januari 9, 2009 at 17:13 #133287

                                Tack själv för den intressanta artikeln! 🙂

                                  januari 9, 2009 at 18:41 #133296

                                  Torsdagen den 8/1 på kanal 2 så visade dom några minuters inslag angående introduktionen av Saab’s nya herrgårdsvagn, Saab 95
                                  Döm av min förvåning när det är en 95:a med “självmordsdörrar”, det var från något gammalt program för det var i svart/vit.
                                  Tyckte bara att det var kul att nämna med tanke på nuvarande disskution.
                                  Det var en ingenjör som pratade om att bilen var 6-sittsig och sedan puttrade han iväg.
                                  Reportern sa att bilen framifrån påminner om en 93:a men bakifrån så var den inte lik något annat.

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 236 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.