SAAB 95-63(Originalälskare följer annan tråd)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 95-63(Originalälskare följer annan tråd)
- Detta ämne har 86 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-08 14:22 av
janne2takt.
-
FörfattareInlägg
-
januari 3, 2010 kl. 10:21 #150643
Arbetet fortsätter och små framsteg görs
Nu skall det inte bli några missförstånd när dörren skall öppnas 🙂
Sen har även arbetet med framvagn och luftfjädring fortlöpt. F..n vet hur många ggr jag har satt på hjulet plockat av de höjt och sänkt bilen. Kommit på en lösning för att senare komma underfund med att det inte funka. I med länkarm av igen testa, sömnlösa nätter funderat om man kanske skall skita i det här med luftfjädring.
Men nu känns det som jag har kommit ett par steg närmre verkligheten men mycke återstår innan detta är klart.
Sen har vi en bakvagn också…….God fortsättning på er allihop
Janne2takt
januari 4, 2010 kl. 02:02 #150714Uhhh… Jag förstår din vånda. Jag tillbringade en hel helg sittandes i hjulhuset på min og900 men gav sen upp och ritade upp det hela i ett ritprogram. Då kunde jag oxo, visserligen primitivt men ändå, simulera fjäderrörelserna. Till slut föll bitarna på plats. Tänk bara på att du blir av med genomslagsstoppet. Jag modifierade stötdämparen och dess fästen lite så bilen kunde ”stå på stötdämparen” utan att den tog skada. Om du inte redan tittat så kan du få lite idéer här.
Posta mera rapporter om hur det går. jag är jättenyfikon. Åsså tror jag att om du får till det fram så är det en barnlek bak !
Kör hårt / Kenth
januari 21, 2010 kl. 20:13 #151695Har fått demonterat en donator bil för diverse delar och framtida behov.
Har även mekat lite i kväll och börjat att titta på att få till en fjäderkåpa.
Janne2takt
januari 22, 2010 kl. 06:37 #151705är fjäderkåpan egentillverkad eller är det från någon annan bil? :jobbar:
januari 22, 2010 kl. 17:08 #151731Kåpan är som sagt samma som sitter i dagen 9-5. ( Och Lollo jag gillar dej ändå :hug: (internt skämt))
Janne2takt
februari 12, 2010 kl. 15:52 #153074Suck och suck igen :banghead: :banghead:
Efter att ha svetsat fjäder kåpan klar och testat med luftbälgen så vek sej det undre fästet på bälgen och då hamnade man åter på ruta ett. Var lite orolig för detta då den var lite hög för att kunna hamna ovan hjulet för att lättare gå fri. Hävarms effekten ökar ju dramatiskt.
Så igår gick man ut i garaget och slet väck det gamla och i halv ilska snabbt snickrat ihop en lösning som fungerar men känns inte bra då det lirar dåligt mot varandra uppe och nere.Sänkt läge, kör läge och högsta läge.
Så nu är allt jobb med fjäderkåpan ogjort arbete för nu skulle man kunna använda original fjäderfäste. Och jag som nyligen skickade donatorbilen till skroten 😥
Någon som har ideer så är jag öppen för alla förslag.
Det får nog bli lite rostlagning som omväxling ett tag för nu är jag ganska trött på allt vad fjädring heter :welder:Janne2takt
februari 14, 2010 kl. 01:12 #153171Det där är som sagt det ständiga problemet att få till vettiga infästningar till fjädrarna. Jag håller just nu på att titta på en bälg-installation till bakvagnen. På tech-supporten så säger dom att ”sleeves” måste ligga rakt och fint annars skaver dom sönder sig själva. Då är ”bellows” (som jag hade på Scabben) bättre men dom tar liksom för mycket plats för LOW95. Men jag tror faktiskt att jag löst upphängningsproblemet :light: . Ska mäta och CADda lite och se om det kanske funkar fram oxo. Återkommer isåfall….
INTE MISS(tröst)A !
/ Kenth
februari 14, 2010 kl. 07:53 #153180Löser du bakvagnen så satsar jag på att lösa framvagnen 🙂
Janne2takt
februari 18, 2010 kl. 20:36 #153461Torsdakväll = mekarkväll.
Fick lirat lite på dörren igen och fått dit handtaget. Tar låset vid nästa tillfälle.Det är rätt skönt och släppa loss med annat igen efter att sprungit i väggen på den där fjädringen :banghead: en lösning kommer nog så småningom..
Janne2takt
februari 18, 2010 kl. 20:58 #153463Blir en cool 95:a det där, hoppas du får lösning på fjädringen!!
februari 28, 2010 kl. 14:09 #153941Lite torsdags och söndagsmys som resulterat att bakhängningen av en dörr är klar. :hammer:
Igenläggning av gavel och och uppfräsning av nya hål och vips så satt det ett lås på plats :welding:
Även karossen fick en liknande behandling och även ett dörrstopp kom på plats. Var inne ett tag på remmar typ 92 93 men kände att det är allt gott om dörren kan stå öppen av egen vilja.
Blev riktigt nöjd med resultatet. Kommer att bli en riktig Frans Jäger känsla i den dörren 🙂Janne2takt
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.