SAAB 95-63(Originalälskare följer annan tråd)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 95-63(Originalälskare följer annan tråd)
- Detta ämne har 86 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-08 14:22 av
janne2takt.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 11, 2009 kl. 20:38 #143869
nää cabbar finns det redan ju, o till enor det är polo som heter open air.
jag hoppas att nåon av oss som har denna ideen blir klar med det tills nästa sommar.Detta projekt hade jag missat fullkomligt.
Det ser MYCKET spännande ut. Kravlistan ser ut att kompletteras precis som om det vore min egna önskelista. Bakhängda dörrar, ”Open Air” och justerad markfrigång.
Jag röstar dock för att strunta i luftkuddarna och bygga ”på riktigt”. En gammelsaab med markfrigång anno 2009 istället för anno 60-tal ger en tillräckligt låg bil (visuellt) men man slipper de sämre sidorna av luftbäljar. Dessutom kan man passa på att bygga riktig väghållning och bli snabbast i rondellerna 😉augusti 23, 2009 kl. 18:13 #144380Som dom flesta redan listat ut så var det inte drivlinan som var det intressanta på denna Mazda även om tanken väcktes med en 5-växlad låda.
Taket var av Canvas-typ. Började med att mäta in ramen från Mazdan och rita in alla hål.
Såga såga. Lite oroligt var det .För skulle detta funka eller ej. Det skulle bli lite att svetsa igen om det inte funkar :welder:
Nu är det bara att vänta på solen 😎 😎
Denna lilla glipa är allt som är i de främre hörnen. Men detta dras till när ramen skruvas fast så mera perfekt kan det inte bli. Det känns som om japsarna tänkt på oss när dom tog fram denna bilen…..
För allt är en färdig kasett med motor och allt som bara är att bulta fast och dra fram en +kabel till knapp-satsen.Så till alla Mazda-ägare saknas eran bil på morgonen, sök upp närmsta saab-tok med 95:a så kan jag nästan garantera att ni i alla fall hittar ert tak.
( Till 96turbo dörrarna och dess funktion och passning är bara på böjat så en del frågetecken återstår som jag kommer att få lösa under resans gång. Men det ska fungera :thumbup: )
Janne2takt
augusti 23, 2009 kl. 23:30 #144399Fräsigt värre. Nyfikna frågor: Hur mycket bygger ”tak-kassetten” nedåt, mätt från takplåtens insida ? (d.v.s. måste du byta ut din höga hatt till förmån för en keps 😉 )
Hur går det med fjädringen ? Får du plats framtill i hjulhusen med bälgar ? Jag hade det väldigt trångt fram på min bälgförsedda 900! (och det är en större bil än 95/96)
Kul att se att det rör sig framåt ! Keep on
/ Kenth
enormt snyggt med takinstallationen.
för en som inte detaljstuderat uppbyggnaden av en sådan takkontruktion, finns det möjlighet att montera ett liknande tak på en bil med betydligt mer krökning i taket? Eftersom vi är på Saabklubben så kan man fråga… skulle det gå på en 96:a?Nu ser vi fram mot resten 😉
[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KeApH1fA_DU&feature=related[/video]
kanske vore något 😉2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)augusti 24, 2009 kl. 12:41 #144423Så jäkla snyggt det blev! Hur gör du föressten med innertaket? Tar du det från japanaren med eller?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.