SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

• Detta ämne har 501 svar, 52 deltagare, och uppdaterades senast 2018-09-01 15:33 av .
Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 502 totalt)
  • Författare
    96GT
    Deltagare

Christian,

Du är inne på något… med plåtfälgar och 165 däck och lagom sänkt, skall bilen se ut som den kom från Saabs designavdelning… tänker specialutgåva byggd för riveran… med porsche prestanda… dubbla sugrör, soltak, påkostad lack och interiör. Så min mamma kommer inte att fatta något, men Saab 96-fanatiker kommer nog haja ett och annat…

Med vrålsänk och breda lättmetal fälgar och lågprofil… en äkta hotrod…

96GT
    Deltagare

… Christian (och ni andra som hejar på), glömde en sak… självklart skall det ges möjlighert att ha huvudet ner i motorrummet, sparka däck, provsitta etc… … om/när bil är klar och godkänd, för då tänker jag ta ledigt från bilbyggande och glida runt på diverse Saab-träffar…

96GT
    Deltagare

Då har jag fortsatt lite med plåtarbetet i motorrummet…

Testa

På med huven en gång till

Jämföra

Hålstansning för skärmskruvar saknas på ena innerskärmen. Märkligt att jag inte sett det tidligare

Efter ett tag insåg jag att denne biten måste sågas ut…

Resultatet

Fortfarande mycket luft.

Dags att förlänga innerskärmar i nederkant

Plåtbit utsågad

Punktad

Båda innerskärmarna förlängda

Försöker att få översikt över vinklar och vrår, som det var en gång 🙂 innan allt svetsande…

Fortsättning på det

Här har jag funnit en linje som verkar ok att bygga golvlist utifrån

Lite delar

Punktade

Resultatet

Närbild

Rörigt arbetsbord

Verkstadsbild

Dicst
    Deltagare

Vad du håller på! Du kan väl mäta antal meter svets sen när du är färdig, vore kul att veta.
    Btw: Såg att du hade vinterdäck liggandes i garaget. Däck tål inte svetsrök så bra, de åldras och bryts ned snabbare då.

96GT
    Deltagare

@Dicst wrote:

Vad du håller på! Du kan väl mäta antal meter svets sen när du är färdig, vore kul att veta.
    Btw: Såg att du hade vinterdäck liggandes i garaget. Däck tål inte svetsrök så bra, de åldras och bryts ned snabbare då.

Ja visst är det märkligt, man blir liksom aldrig färdig med plåtarbetet :weld2

Oops… vinterdäcken skall kastas, men jag blev mer orolig för Rota fälgarna med nya däck. Ligger under plast… men ändå?

Jo, kan mäta när jag är klar… gick tom för gas nu igen.. så det blir nog en och annan meter…

Per-Erik
    Deltagare

:AP
    …vet inte om jag kan tillföra mycket mer än så… 🙂

96GT
    Deltagare

@Per-Erik wrote:

:AP
    …vet inte om jag kan tillföra mycket mer än så… 🙂

Tack tack…

Förtsättning för speciellt intresserade av plåt…

Mer pyssel med golvlisten

Plåtböjar

Något så här

Får inte måtten helt till att stämma. Diffar en eller två centimeter mellan höger och vänster ytterpunkt av golvet.

plankan
    Deltagare

Ett projekt unnat få idag –
    eller ”frisk vågat – hälften vunnit” kanske :AP

Skall bli kul och se ditt svar i sleeperstuk på ”neobrother’s” kanske 😉

solveslamsug
    Deltagare

Vilket otroligt jobb du lägger ner, jag är MYCKET imponerad!!!

96GT
    Deltagare

@Plankan wrote:

Ett projekt unnat få idag –
    eller ”frisk vågat – hälften vunnit” kanske :AP

Skall bli kul och se ditt svar i sleeperstuk på ”neobrother’s” kanske 😉

Tja,,, du står ju på ganska bra själv med dina bilar 🙂 neobrothers spelar nog i annan liga med 500 HK 🙂

@SölveSlamsug wrote:

Vilket otroligt jobb du lägger ner, jag är MYCKET imponerad!!!

Tack!

Rafsade till en plywood skiva för en första test av placeringen av luften…

Fortsätting på golvlisten

96GT
    Deltagare

Mera rost… Sågat lite till i bilen… fler bilder kommer….

Någon som vet var man kan få tag i dessa? Infästningar för att skruva fast bakskärmar inne i hjulhuset. Behöver 8 stycken. Tips mottages tacksamt här eller på PM

mas1
    Deltagare

Skulle tro att würth har sådana där….

magnumr
    Deltagare

Eller så byter du ut dom + de som fortfarande sitter kvar på karossen mot vanliga M8-muttrar som du svetsar fast.

fredrik.a.
    Deltagare

Finns ju muttrar med unc gänga att köpa också, biltema har satser bland annat, mycke skoj projekt att följa annars! 🙂

96GT
    Deltagare

Tack mas1, MagnumR och Fredrik.A. för tips. Lutar nog åt M8… köpte faktiskt igår på Clas Ohlson, men gillade inte märkningen… skall få tag i 8.8 klassade…

…hade egentligen tänkt att strunta i detta… men jag klarade inte att låta de sista rosttrollen bo kvar i bilen…. Bilder från jobbet med högra sidan…

Det sägs att det är roligare att vara två… vinkelslipen har fått en kamrat…

Bonus bild

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 502 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng