SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Några bilder från sista tidens eskapader… Har blivit lite grundning, spackling och spraying av diverse delar till framvagn och bakaxel…
Resultatet. Inte topp-notch, men det får duga. All rost borta och det blir nya bussningar, håller nog 45 år till 🙂
Mera stuff til bilen… Dämpare och lite annat smått. Fick också hem en rattaxel från en Kadett 88. Lite för kort dock… får kolla mer om det kan lösas…
Sker det något med projektet… Det undrar jag själv många gånger… Det är en del utmaningar och hinder som man skall lösa och ta sig förbi…
1) Dockning av wankel och växellåda. Duden som har växellådan, menade att S80 lådan inte passade så bra mot den lilla Wankel motoren och han skulle checka lite alternativ. Ogillar att detta fortfarande hänger löst 🙂
2) Om det blir en längre låda än S80 måste jag hitta ett alternativ till A-armar. Fjäderben från 9000 kanske…
3) Bromsar. Bromsservo eller inte… Lutar mot at bromsservo ryker… Det betyder att jag inte kommer till att ta en enda del från min tilltänkat SAAB och 900 donator bil … som jag hade tänkt..
4) Styrning och rattspak… Vill behålla så mycket som möjlig att 96ans själ… om jag nu får lov att säga så 🙂
5) Bakaxel. Få hjullager og bussningar på plats. Fxa fästen för luftbälgar.
6) Skuffen. Saknar en plåt bit. Är inte nöjd med plåten jeg bankade till. Blev inte snyggt nog… Om någon har en bit liggandes KöPER jag väldigt gärna!!!
Efter en hel del grubblande och tvekan tog jag ett beslut och satte vinkelslipen ännu en gång i bilen. Hade ju varit bättre om jag hade kontroll på wankel och växellåda, men jag kände att jag måste komma vidare, hoppas på det bästa och att jag tänkt någorlunda rätt…
Helgens lilla arbetsinsats handlade om att bredda vänster hjulhus utåt 5 cm, så att det passar mot de avsmalade innerskärmarna. Blir lite bättre plass till dojjorna och ger lite bättre utrymme till rattaxel, och ev. teoretisk chans till längsmonterad låda. Tror jag skippar original kopplings- och bromspedal och går för färdigt kit: pedaler/box från ex. Wilwood.
september 16, 2013 at 11:10 #59417Kul att se att du inte parkerat projektet (vilket jag i svaga stunder befarat). Bromsservo är nog bra att ha. Du kan inte flytta iväg det typ Volvo Amazon ?
Hoppas dockningsmannen kommer med nån bra lösning åt dej.
Tänk på att när du väl får rull på projektet så är motgångarna glömda och det känns bara så otroligt bra att man lyckats lösa uppgiften.
Keep on / Kenth
@saabcustom wrote:
Kul att se att du inte parkerat projektet (vilket jag i svaga stunder befarat). Bromsservo är nog bra att ha. Du kan inte flytta iväg det typ Volvo Amazon ?
Hoppas dockningsmannen kommer med nån bra lösning åt dej.
Tänk på att när du väl får rull på projektet så är motgångarna glömda och det känns bara så otroligt bra att man lyckats lösa uppgiften.
Keep on / Kenth
Nej, har inte tänkt att parkera ännu… tror jag skall få ihop det… och med lite tur få det godkänt också… men det är en del som må kluras ut…
Ja, dockningsmannen säger de rätta sakerna när man väl får tag han… jagar han just nu…
Det med Amazon skall jag kolla upp… Många rallybilar och annat har ju skippat bromsservo och satt i annat pedalsta¨ll/box… som jag förstår det funkar det om man ändrar utväxling och dimesionerar rätt… Vad jag läst mig till fick ju 96 bromssetvo först 1968 🙂
@Jesperlann wrote:
Detta måste bli klart! :wrench
Skall helt klart försöka…
Efter några kvällars knep och knåp med vinkelslip, plåtsax och svetsen så har jag lyckats att flytta ut innerskärmarna 5 cm också på höger sida. Då är modiferingen av torpedväggen så gott som klar. Får se vad jag skall hitta på nästa gång…
Pallade upp bilen på 4 nya pallbockar för att få bilen plant, så att jag skulle kunna börja test återmontering av innerskärmarna. Jag har några timmar kvar innan detta blir så bra som jag vill ha det. Märkligt det där att saker som passade förra gången man testade, plötsligt stretar emot. Testade också med glasfiber huven. Tuff i svart och väldigt lätt att lyfta av och på…
@Martin wrote:
“Plus en” 🙂
@Kortnos wrote:
Alla bilder på modifierade plåtrena ytor är nästan ponografiskt 😀
Applåder och hejarop :AP
@Kortnos wrote:
Alla bilder på modifierade plåtrena ytor är nästan ponografiskt 😀
Applåder och hejarop :AP
Bjuder på liten bild till för oss plåtälskare… från sista dagarnas jobb med innerskärmarna… blir nog några bilder till i helgen…
oktober 4, 2013 at 09:30 #59882Detta är ett av mina favoritprojekt!!!
Det är såååååååååååååååååå fränt! Hoppas verkligen att jag kommer få stå på någon träff med huvudet i huven på den här!!
Och antagligen höra någon “förstå-sig-påare” bredvid förklara för sin son/vän/sambo/granne att “aha, detta är en specialbil byggd för Monte Carlo rallyt 196X åt Saabs andraförare… Så det så!”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.