SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 527 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 20, 2015 at 12:27 #199777

      @Christian Haugsöen wrote:

      Du måste börja bli jäkligt slängd med svetsen vid det här laget!! Är en av mina absoluta favorit projekttrådar måste jag säga!!

      Kul att du följer med. Hjälper på motivationen…

      @kg70 wrote:

      Imponerande plåtarbete! Samtidigt är jag glad att det inte är jag som ska slipa alla svetsarna…

      Kämpa på!

      K-G

      Ja, här kommer det nog att behövas några varv med vinkelslipen…

      @sonettlll wrote:

      MYCKET spännande tråd! Man väntar med spänning på varje litet steg framåt. Just nu det grövsta fall av svetsmani som skådats. :weld2 :weld2 En snygg svets är ett konstverk, :AP kämpa på.Mats

      Tack! och här kommer några fler små steg framåt…

      MODIFISERING STØTFANGERFESTER…

      LITT DIVERSE PLÅTJOBB MED FRONTEN…

      LITT NYE FORSYNINGER…

      SJEFEN SJØL…

      ARBIEDSBORD ELLER MOTORROM?

      FOR 3 ÅR SIDEN…

        januari 21, 2015 at 08:07 #201157

        Djä-lar vad du svetsar!! 😯
        Nu när du har gjort över med ca två tankbilar gasflaskor tänkte jag på en sak; Borde inte bilen bli så spröd av alla svetsfogar och värmebehandlingar att den spricker som ett pussel vid minsta felparkering?

          januari 21, 2015 at 10:39 #201163

          @Dicst wrote:

          Djä-lar vad du svetsar!! 😯
          Nu när du har gjort över med ca två tankbilar gasflaskor tänkte jag på en sak; Borde inte bilen bli så spröd av alla svetsfogar och värmebehandlingar att den spricker som ett pussel vid minsta felparkering?

          Tanken har slagit mig 🙂 Men hoppas inte du får rätt… har i alla fall bestämt mig för att inte slipa ner svestfogar som inte syns… och jag har ju förstärkt bilen både här och där… och när tornen är på plats är forhoppningsvis svetsningen färdig… men ändå… hade varit trist att få nedslag på detta hos SFRO…

            januari 21, 2015 at 12:33 #201168

            @Dicst wrote:

            Djä-lar vad du svetsar!! 😯
            Nu när du har gjort över med ca två tankbilar gasflaskor tänkte jag på en sak; Borde inte bilen bli så spröd av alla svetsfogar och värmebehandlingar att den spricker som ett pussel vid minsta felparkering?

            Jag säger som min tidigare chef: Men du var väl en 😈 muntergök, också!
            😉

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              januari 21, 2015 at 13:14 #199791

              @Janne Hagnell wrote:

              Jag säger som min tidigare chef: Men du var väl en 😈 muntergök, också!
              😉

              Nej nej, det var inte meningen att låta negativ, det var bara för att lyfta fram en tänkbar risk. Vet man om den så går den att hantera.

                januari 21, 2015 at 15:30 #201172

                Hmmm… är detta en risk? Och hur handteras den i så fall… finns det någon praksis/regler hur mycket man får svetsa på en bil? Medger att jag härjar på friskt med svetsen… men jag kan väl inte vara den enda som lappat ihop en bil… många skogsvrak som återuppstått 🙂

                  januari 21, 2015 at 17:05 #201175

                  SFRO har nog svar på det. Vet inte om det finns speciella krav eller rekommendationer för självbärande karosser, men om det blir för många svetsskarvar i den “bärande” delen kanske man behöver en längsgående homogen förstärkning (typ en extra plåt)?

                    januari 21, 2015 at 17:38 #201177

                    Får ta det på byggbesiktningen… nu är det nog lite sent…

                    Kaross är förstärkt på följande ställen:

                    Rörkryss mellan innerskärmar och fjädertorn bak
                    PLåt under baksäte
                    Mittsträva under stolar
                    Rör under instrumentbräda
                    Nedre front är förstärkt
                    Förstärkra innerskärmar inne i kupén

                    Det blir också två längsgående förstärkningar i motorrum

                      januari 22, 2015 at 00:32 #201192

                      Kul att följa detta projekt, då det är ett av få som jag verkligen följer ordentligt.

                      Har du nån plan alls för när denna ska vara körbar? Eller Jobbar du lite när du har tid och bara låter saker gå lite när det går?
                      Hade ju varit kul att se den körbar till Saabfestivalen i sommar, men det känns som att det kan bli tajt. Men vad vet jag, det kanske går fort när svetsningen väl är klar.
                      Har du fått tag på nån ny motor?

                        januari 23, 2015 at 10:20 #201226

                        Hej ReinO,

                        Kul att du följer med… jobbar mot att ha den klar till Saabfestivalen… men som du skriver är det tight… och jag garanterar inget… försöker att jobba med bilen så mycket som möjligt när tillfälle ges mellan jobb, familj etc. Hoppas att jag snart är klar med karossendringarna… skall börja leta efter motor/växellåda… när jag har den kan jag bygga färdigt det sista i motoorummet… blir milstolpe i projektet… efter det börjar det roliga… men här kommmer nog också kronorna att rulla…

                          januari 23, 2015 at 10:27 #201227

                          Du vet, det är helt ok att rulla upp konstverket på en trailer och dyka upp med den i nuvarande skick på festivalen också. Skulle garanterat dra blickarna till sig och ge oss fans möjlighet att “garagesnacka” live. 😉

                            januari 23, 2015 at 11:04 #201228

                            SSK:s svar på Futurlinern (och till skillnad från den 100% GM Free…)!

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              januari 23, 2015 at 14:56 #201243

                              @Dicst wrote:

                              Du vet, det är helt ok att rulla upp konstverket på en trailer och dyka upp med den i nuvarande skick på festivalen också. Skulle garanterat dra blickarna till sig och ge oss fans möjlighet att “garagesnacka” live. 😉

                              Tja… är ju alltid en möjlighet om det finns intresse för det… har ju drag på 900an…

                                januari 23, 2015 at 15:28 #201249

                                INTRESSE???? :CE :CH :DR :banana: :dance2: :hyper2: BRING IT!!!!!

                                  januari 23, 2015 at 15:42 #201251

                                  Här blandar jag ihop lite… målet är att vara klar till Int2016… ni menar dra ned projektet till Saabfestivalen i vår?

                                Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 527 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.