SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
@Christian Haugsöen wrote:
Du måste börja bli jäkligt slängd med svetsen vid det här laget!! Är en av mina absoluta favorit projekttrådar måste jag säga!!
Kul att du följer med. Hjälper på motivationen…
@kg70 wrote:
Imponerande plåtarbete! Samtidigt är jag glad att det inte är jag som ska slipa alla svetsarna…
Kämpa på!
K-G
Ja, här kommer det nog att behövas några varv med vinkelslipen…
@sonettlll wrote:
MYCKET spännande tråd! Man väntar med spänning på varje litet steg framåt. Just nu det grövsta fall av svetsmani som skådats. :weld2 :weld2 En snygg svets är ett konstverk, :AP kämpa på.Mats
Tack! och här kommer några fler små steg framåt…
MODIFISERING STØTFANGERFESTER…
LITT DIVERSE PLÅTJOBB MED FRONTEN…
LITT NYE FORSYNINGER…
SJEFEN SJØL…
ARBIEDSBORD ELLER MOTORROM?
FOR 3 ÅR SIDEN…
@Dicst wrote:
Djä-lar vad du svetsar!! 😯
Nu när du har gjort över med ca två tankbilar gasflaskor tänkte jag på en sak; Borde inte bilen bli så spröd av alla svetsfogar och värmebehandlingar att den spricker som ett pussel vid minsta felparkering?Tanken har slagit mig 🙂 Men hoppas inte du får rätt… har i alla fall bestämt mig för att inte slipa ner svestfogar som inte syns… och jag har ju förstärkt bilen både här och där… och när tornen är på plats är forhoppningsvis svetsningen färdig… men ändå… hade varit trist att få nedslag på detta hos SFRO…
januari 21, 2015 at 12:33 #201168@Dicst wrote:
Djä-lar vad du svetsar!! 😯
Nu när du har gjort över med ca två tankbilar gasflaskor tänkte jag på en sak; Borde inte bilen bli så spröd av alla svetsfogar och värmebehandlingar att den spricker som ett pussel vid minsta felparkering?Jag säger som min tidigare chef: Men du var väl en 😈 muntergök, också!
😉96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Hmmm… är detta en risk? Och hur handteras den i så fall… finns det någon praksis/regler hur mycket man får svetsa på en bil? Medger att jag härjar på friskt med svetsen… men jag kan väl inte vara den enda som lappat ihop en bil… många skogsvrak som återuppstått 🙂
Får ta det på byggbesiktningen… nu är det nog lite sent…
Kaross är förstärkt på följande ställen:
Rörkryss mellan innerskärmar och fjädertorn bak
PLåt under baksäte
Mittsträva under stolar
Rör under instrumentbräda
Nedre front är förstärkt
Förstärkra innerskärmar inne i kupénDet blir också två längsgående förstärkningar i motorrum
Kul att följa detta projekt, då det är ett av få som jag verkligen följer ordentligt.
Har du nån plan alls för när denna ska vara körbar? Eller Jobbar du lite när du har tid och bara låter saker gå lite när det går?
Hade ju varit kul att se den körbar till Saabfestivalen i sommar, men det känns som att det kan bli tajt. Men vad vet jag, det kanske går fort när svetsningen väl är klar.
Har du fått tag på nån ny motor?Hej ReinO,
Kul att du följer med… jobbar mot att ha den klar till Saabfestivalen… men som du skriver är det tight… och jag garanterar inget… försöker att jobba med bilen så mycket som möjligt när tillfälle ges mellan jobb, familj etc. Hoppas att jag snart är klar med karossendringarna… skall börja leta efter motor/växellåda… när jag har den kan jag bygga färdigt det sista i motoorummet… blir milstolpe i projektet… efter det börjar det roliga… men här kommmer nog också kronorna att rulla…
januari 23, 2015 at 11:04 #201228SSK:s svar på Futurlinern (och till skillnad från den 100% GM Free…)!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”@Dicst wrote:
Du vet, det är helt ok att rulla upp konstverket på en trailer och dyka upp med den i nuvarande skick på festivalen också. Skulle garanterat dra blickarna till sig och ge oss fans möjlighet att “garagesnacka” live. 😉
Tja… är ju alltid en möjlighet om det finns intresse för det… har ju drag på 900an…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.