SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

• Detta ämne har 501 svar, 52 deltagare, och uppdaterades senast 2018-09-01 15:33 av .
Visar 15 inlägg - 376 till 390 (av 502 totalt)
  • Författare
    96GT
    Deltagare

Handbroms flyttad bakåt… en hel del svetsning og plåtarbete undertill återstår…

jesperlann
    Deltagare

Va du svetsar och står i! Bra kämpat! :wrench

96GT
    Deltagare

@Jesperlann wrote:

Va du svetsar och står i! Bra kämpat! :wrench

Man gör så gott man kan…

Fortsatte å kutte i delebilen… denne gangen ville jeg ha ut ”pedalställ” med bremseforsterkere…

Var ikke bare bare å få ut det…

Var nødt til å demontere bremseforsterkere, beholderen til kløtsjen (hva den nå heter), vifteanlegg og tannstangen før jeg kunne ta frem vinkelsliperen…

96GT
    Deltagare

Pedalställ är på plats…

En annan nyhet är att jag gett upp växellådsmannen… efter 18 månader med lite kontakt och ständigt nya löften gav jag helt enkelt upp… Plan B är Fords nya 3-cylindriga 1.0T EcoBoost… original 100-125 HK. Skall nog gå att krama ut 150 HK…

Inte lika ballt och andra bakslaget i detta projektet… med smalare fälgar och 3 pipigt blir detta mindre och mindre extremt och mer och mer fabrikslook…

96GT
    Deltagare

Dicst! Ja, jag kommer ihåg förbudet 🙂

William
    Deltagare
    patlon00
    Deltagare

underbart. … .. den kan man ju köra under älgarna med. .:)

vidar
    Deltagare

Trist med slappsvansar som inte håller vad de lovat.
    @96GT wrote:

Plan B är Fords nya 3-cylindriga 1.0T EcoBoost… original 100-125 HK. Skall nog gå att krama ut 150 HK…

Ja! Tänkte väl att den skulle sitta fint i en Saab när jag läste att Caterham satt den i några av sina bilar. Ser nyfiket fram mot fortsättningen!

skomakarn
    Deltagare

@96GT wrote:

……… Plan B är Fords nya 3-cylindriga 1.0T EcoBoost… original 100-125 HK. Skall nog gå att krama ut 150 HK…

Inte lika ballt och andra bakslaget i detta projektet… med smalare fälgar och 3 pipigt blir detta mindre och mindre extremt och mer och mer fabrikslook…

Synd att du måste släppa Wankelgrejen. Du har inte funderat på nån mc-motor? Typ en Suzuki Hayabusa eller liknande. Varvilliga + svinstarka motorer 🙂
    Men det kanske inte passar med din ursprungstanke med bygget.

96GT
    Deltagare

Det med Caterham måste jag kolla upp…

Har kikat på Hayabusa och tidigare… men den är för lång… och så måste man hitta en växellåda och en trollkonstnär som skall gifta ihop det… orkar inte fler rundor just nu med att finna någon annan som kan och har tid…

Får hoppas Ecoboost med växxellåda får plats… annars vet jag inte…

96GT
    Deltagare

Alltid något som måste justeres… här i fronten var jag tvungen att fälla in en liten plåtbit så att det passar mot grillen…

Och så lite pyssel med kylarfästena…

Eftersom jag gilar modifiering så flyttade ut jag fästerna så att det blir plats till en 16 cm bredare kylare…

Under kylare hoppas jag det är plats till en liten intercooler…

96GT
    Deltagare

Og mere plåtarbeid… måtte dette få et slutt 🙂

ØKT 1
    Ble til å kutte her slik at begge sider blir like…

ØKT 2
    Sveiset begge innerskjermene på begge sider… praksis i dette prosjektet… og til AGAs store glede…

Du måste börja bli jäkligt slängd med svetsen vid det här laget!! Är en av mina absoluta favorit projekttrådar måste jag säga!!

kg70
    Deltagare

Imponerande plåtarbete! Samtidigt är jag glad att det inte är jag som ska slipa alla svetsarna…

Kämpa på!

K-G

Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

sonettlll
    Deltagare

MYCKET spännande tråd! Man väntar med spänning på varje litet steg framåt. Just nu det grövsta fall av svetsmani som skådats. :weld2 :weld2 En snygg svets är ett konstverk, :AP kämpa på.Mats

Visar 15 inlägg - 376 till 390 (av 502 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng