Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 5 januari, 2014 kl. 12:30 #62432
96GT
DeltagareNytt år nya möjliheter… I första passet i 2014 blev det till att flytta fästen för banden som håller tanken på plats, for de passade ju självklart inte efter flytt av hjulhusen och nytillverkad tank… Tycte det också var lika bra att samtidigt fixa ett fäste till på mitten nu när tanken blivitt större, längre och tyngre… Upptäckte också att det måste svetsas en L-list i botten av tanken, så att man har något å fäst banden i…
Orignalfästen…
Egen bankat mittfäste…
Testing för att finna riktig placering av fäster…
Fästen klara…
Klart att svetsa…
Inte show-klass på svetsningen… men det får duga… det viktigaste är att det håller och svetsar syns inte bakom tanken…
God natt! Vi ses snart…
12 januari, 2014 kl. 13:06 #17182996GT
DeltagareDå var Ford bultarna pressade in i hjulnaven. Fick ännu en gång hjälp av sonen till han jag hyr av. Supernice! Nu kan jeg montera SAAB og900 fälgar…
Fortsättning med bygge av fäster för bälgarna bak… Lyften är paj så det är gambling… framtiden vill visa om jag tänkt riktigt… elektriker är på väg…pappmall för att såga av någorlunda rakt…
first cut is the deepest…
att såga eller inte såga det är frågan…
bort med lite…
…och lite till
testing…
byggmodell för bilglad…
var lite ivrig med vinkelslipen.. måste svetsa på lite plåt… om nu 5 mm rör kan kallas plåt 🙂
punktat…
tog i mot lite… så det blev vinkleslipen… mitt favoritt verktyg 🙂
så blev det… må vänta att hel svetsa tills jag testat mer med en fungerande lyft…
montering av luftbälgar som det er tänkt… här är bilen sänkt ca 7 cm… bälgar kan lyftas og sänkes ca 8 cm upp och ner från detta läget… då hopas jeg att högsta markfrigang blir original och lägsta blir ca 5 cm… som ni alla vet är det en del att tänka på…
12 januari, 2014 kl. 17:59 #171743jesperlann
DeltagareSnyggt jobbat! :wrench
12 januari, 2014 kl. 21:53 #108350solveslamsug
DeltagareKul att se att du stretar på. otroligt , näst intill omänskligt jobb du lägger ner… :AP
13 januari, 2014 kl. 00:34 #53619saabcustom
DeltagareDet blir ju sååå vackert. Du e en händig karl, du :AP :AP :AP
There´s no ride like a low ride.
Kul att se att nån håller customfanan högt 😉
(Själv ere ”köks-custom” som gäller för tillfället :WH …typ )
/ Kenth
18 januari, 2014 kl. 17:07 #14095396GT
Deltagare@saabcustom wrote:
Det blir ju sååå vackert. Du e en händig karl, du :AP :AP :AP
There´s no ride like a low ride.
Kul att se att nån håller customfanan högt 😉
(Själv ere ”köks-custom” som gäller för tillfället :WH …typ )
/ Kenth
🙂 Tack tack för uppuntrande ord…
Lite mera testing… Justerade upp hokeypucken något, så att det blev i linje med bakaxel…
Har inte helt bestämt mig hur infästningen blir mot axeltappen, får kolla mer när lyften är fixad…
Plåtknäck…
placeras i underkant av fäste… var lite luftigt…
Sågat upp lite. En del att svetsa…
Nästan färdig… svetsat på sidor… borde hålla det… svagaste länken blir nog svets mot karossen…
16 februari, 2014 kl. 13:17 #17324496GT
DeltagareBara att erkänna att det går lite trögt just nu… men jeg har punktat dit fästena på båda sidor och jag så långt nöjd med placering. Blir helsvetsning när jag är 100% säker. Kankse lite trångt mellan däck och fästen… ca en finger, men hoppas det skall funka…
Här står bil 10 cm över backen. Lägsta punkt motorrumsgolvet. Svårt att se på bilden men bil är ganska låg. Parkerad ner 7 cm till.
Utmaningen nu är att få ett go-no go för giftermålet mellan wankel och växellåda. Har problem med att få tag i växellådsmannen… har veldig lust på wankel, men möjligen jag måste ha en plan b 🙁
17 februari, 2014 kl. 12:49 #173284saabcustom
DeltagareDet blir ju riktigt snyggt :AP Det ÄR vackert med gummibälgar 😉
Glöm inte bort bara att du ska ha ett avgassystem på bilen. Det måste på nåt sätt få plats mellan bilen och marken, i alla lägen….
OM jag ”orkat” så hade jag gjort en ”kardantunnel” och lagt avgassystemet i den. Det måste till om du vill hela vägen ner till marken.Kul att se att du inte lagt av.
/ Kenth
17 februari, 2014 kl. 13:29 #17328896GT
Deltagare@saabcustom wrote:
Det blir ju riktigt snyggt :AP Det ÄR vackert med gummibälgar 😉
Glöm inte bort bara att du ska ha ett avgassystem på bilen. Det måste på nåt sätt få plats mellan bilen och marken, i alla lägen….
OM jag ”orkat” så hade jag gjort en ”kardantunnel” och lagt avgassystemet i den. Det måste till om du vill hela vägen ner till marken.Kul att se att du inte lagt av.
/ Kenth
Det med avgassystem inne i bilen ”tunnel” gillades inte av SFRO så det blir under bilen. Siktar in mig på fyrkantigt eller dubbelpipigt så smalt som möjligt och tätt upp mot golvet. Men det blir hursomhelst nog trång vid bälgarna… Motorrrummet är några cm lägrre än golvet och om man lägger avgassystem i ett av plåtvecken blir det nog ok…
17 februari, 2014 kl. 20:09 #173296Dicst
Deltagare@96GT wrote:
@saabcustom wrote:
Det blir ju riktigt snyggt :AP Det ÄR vackert med gummibälgar 😉
/ Kenth
Det med avgassystem inne i bilen ”tunnel” gillades inte av SFRO så det blir under bilen. Siktar in mig på fyrkantigt eller dubbelpipigt så smalt som möjligt och tätt upp mot golvet. Men det blir hursomhelst nog trång vid bälgarna… Motorrrummet är några cm lägrre än golvet och om man lägger avgassystem i ett av plåtvecken blir det nog ok…
Hej,
Jag tror du missade syftet med Kenths ide. Det han menar är att du höjer kupegolvet med en ”kardantunnel” lokalt för att sänka in avgassystemet där. Då är det ju öppet nedåt. Se t ex Fulings räser 95:a, den är gjord på detta vis.Mvh
/D17 februari, 2014 kl. 21:28 #17330396GT
DeltagareDetta har SFRO sagt nej till. De kan kanske godkänna avgasrör helt innbyggt. Men då blir det nog bastu i bilen…
18 februari, 2014 kl. 06:49 #173308Dicst
DeltagareOk? Skumt.
Det var inte så du beskrev det i ditt tidigare inlägg, så jag tolkade på annat sätt.
Men du menar alltså att de snarare skulle godkänna en helt inkapslad tunnel snarare än en halv tunnel??18 februari, 2014 kl. 08:04 #17330996GT
DeltagareSå tolkar jag det. i alla fall om bil skall klassas som ombyggt fordon…
20 februari, 2014 kl. 10:39 #173370John Ahlberg, Vallentuna
DeltagareVarför denna tjurighet från SFRO om rökröret? Kan det vara så att de menar att en helt öppen tunnel genom en stor del av bilens bottenplatta ganska brutalt kan ändra hållfastheten? Isf förstår jag resonemanget att en sluten tunnel kan vara acceptabel. Men kan man inte göra en kompromiss och ha kortare bitar av sluten tunnel förbi kritiska tvärbalkar m.m. och sedan längs de slätare golvsektionerna ha en öppen tunnel med fasta eller löstagbara tvärstag liknande pinnarna på en stege? Om de längsgående golvkanterna förstärks med helsvetsade plattjärn säger åtminstone sunda förnuftet att golvet tack vare tvärstagen är minst lika starkt som originalet. Är iaf en del av tvärstagen löstagbara blir det relativt enkelt att montera/byta avgassystemet. Med en helt sluten tunnel kan ju endast helt rakt system komma i fråga.
Mest menat som dåligt skämt:
I annat fall kan man ju utnyttja de faktum att reglerna för avgassystem på personbil är sammanskrivna med dem för lätt lastbil… Ifs 20 år sedan, men så här byggde jag på min saab då, bara för att det var möjligt: http://em34.mine.nu/elektroarkivet/FOTO/2004-11-03_Fulsaaben-Snabelgalfen/images/3-bil01.jpg
http://em34.mine.nu/elektroarkivet/FOTO/2004-11-03_Fulsaaben-Snabelgalfen/images/jfsaab47.jpg
Den var reggad som ombyggt fordon, men på den tiden slapp man gå via SFRO.20 februari, 2014 kl. 11:18 #17337196GT
DeltagareTack JohnA för engagemang 🙂
Vill bara poängtera att det inte är SFRO som är tjuriga. Min SFRO kontakt hara bara sagt att det är stor sannolikhet att Transportstyrelsen kommer till att klassa mitt bygge som amatörbyggt om jag gör en öppen avgasstunnel, och jag vill inte ha bilen klassad som amatörbyggd. Transportstyelsen bestämmer och har sista ordet. SFRO är bara rådgivande. Man kan ju alltid överklaga, men tar ju bort all tjusningen med projektet…En innbygggd tunnel vill jag inte ha… varmt nog på sommaren i bilen 🙂 Min SFRO kontakt är väldigt kunnig och hjälpsam inget att klaga på där…
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.