SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 516 totalt)
  • Författare
    saabcustom
    Deltagare

Det är så vackert att man nästan blir….. (fyll i det som önskas :CE )

BTW, du har inte funderat på att sätta i en handbromsspak från en og900 ? Lite smäckrare, typ.
    Du hade väl en donatorbil stående ? Funkar utmärkt med en spak från en og900 med bakhjulshandbroms.

/ Kenth

96GT
    Deltagare

@saabcustom wrote:

Det är så vackert att man nästan blir….. (fyll i det som önskas :CE )

BTW, du har inte funderat på att sätta i en handbromsspak från en og900 ? Lite smäckrare, typ.
    Du hade väl en donatorbil stående ? Funkar utmärkt med en spak från en og900 med bakhjulshandbroms.

/ Kenth

Donatorbil och donatorbil.. Var nog tanken, men har så långt inte tagit en enda skruv från den bilen… står bara i vägen så den skall skrotas snart… och ersättas med en V4 reservdelsbil 🙂 men jag skall kolla det med handbromsen nästa gång… handbroms måste nog flyttas bak hursomhelst, 900ans spak passar kanske bättre… tack för tipset :AP

96GT
    Deltagare

Några kvällars jobb med bagagerummet…

Självklart saknades det några millimeter här…

Dit med ny frisk plåt…

Bagagerumsgolv…

Fixa kanterna…

In och ut med tanken för att få listerna på riktig plats…

Lagar ny list…

Klart för svetsning…

Sker det något? Tror inte morsan skulle se någon skilland nu och för ett år sedan…

Här behövdes det också ny plåt…

Underifrån…

Rörigt eller strukturert kaos? Välj själv…

Här bodde det några rost troll… Blir vist aldrig kvitt dem…

Lite finlir återstår…

Vänster sida…

men summasummarum – ganska okey för att vara mig….

Dicst
    Deltagare

Hahaha, den där sladdspagettin på golvet känner man allt igen. Lustig att det alltid blir så insnott, trots att man aaaaaltid lägger tillbaka den där den låg innan
    😀

96GT
    Deltagare

@Dicst wrote:

Hahaha, den där sladdspagettin på golvet känner man allt igen. Lustig att det alltid blir så insnott, trots att man aaaaaltid lägger tillbaka den där den låg innan
    😀

Ja, det är ett lite mysterium hur alla sladdar tvinnar sig in i varandra… och självklart återställs allt i verkstaden till punkt och pricka innan man drar på morgonkvisten 😀 Eller kankse inte…

96GT
    Deltagare

Sista tidens eskapader…

Lite trist att skrota 900an… blev inte tatt några delar till projektet och bilen och så behöver jag platsen till en v4 reservdelsbil… saabcustom, jo jag¨checkade handbromsen och är nog enig, men jag orkade bara inte riva ned…

Nya pipor till avgassystemet… eller vad kan det vara?

Nya Ford bultar och nav är svarvat ned några så att jag kan montera 900 stålisar…

Då var rör under instrumentbrädan på plats… märkligt efter några kvällars strävande så passade allt plötsligt perfekt… har förberedt så att jeg kan skruva M8 bultar gennom torpedvägg om jag nu skulle få användning för det… Möjligtvis bortkastad tid…

Bonusbild

96GT
    Deltagare

En liten fråga om 96ans U-bakaxel.

Någon som vet om bakaxel står plant vid normal last (180 grader). Rördel med bromstrumma.

Fin information för mig när jag skall svetsa fästen för luftbälgarna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=250008 Du skall inte bygga en egen wankel då?

96GT
    Deltagare

Herrejösses… Här ligger man i lä… Killen bygger ju allt… Måste ju vara bilbygge i absoluta världsklass…

Tycker det är skönt att veta att hur galen man än känner sig så finns det alltid någon som är liiiiiite galnare!

Fortfarande väääldigt imponerad av det du gör skall tilläggas! Hur har det gått med motor och Låda?

96GT
    Deltagare

🙂 finns utrymme om man vill sträcka sig lite längre nästa gång… Men det lär nog dröja… Men en 96a med 4wd och turbo Hayabusa hade varit kul…

Inget nytt om växellåda mer än det jag skrev sist… Toyota Celica låda och spakställ… Specialsvarvat remhjul och adapterplatta… Skall ta kontakt med Morten efter nyår… Ganska spänd på hur det blir…

96GT
    Deltagare

Har nu äntligen börjat med infästningar av bälgarna bak…

Blev trial and error med pappersmallar och jag fick tänka nytt…

Blev till att dela rör nr 2 i två…

5 mm plåt…

Halvrör med botten…

Vänster förstärkning/fjäderinfästning…

Efter lite testande fann jag ut att det nog var smart att förstärka lite, så att man kan bränna på med sevetsen ordentligt…

Då blev det så här…

På med lite rost stopp primer…

och här också…

Stål svanar #1…

Stål svanar #2…

Halvrör med svaner punktade vänster sida… Ja, de står R (Right) på röret… omvänd logik kl 2 på natten…

Forfarande lite osäker på om detta blir som jeg har tänkt mig… hade klara ideér på hur detta skulla passa med bälgar och breda fälgar för ett och ett halvt år sedan… vi får hoppas att jag inte måste ändra igen…

Bonusbild…

Martin
    Deltagare

Snyggt jobbat!!!!!

Dicst
    Deltagare

Så du bygger alltså nya fästen utanpå de gamla? Är det för att få det dubbelt så starkt?

96GT
    Deltagare

@Dicst wrote:

Så du bygger alltså nya fästen utanpå de gamla? Är det för att få det dubbelt så starkt?

Nei, egentlingen inte, men bälgar och täckplattor är större än originalfjädrarna och så vill jag få upp bälgarna något. Då blir det till att såga av lite och bygga något nytt…

Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 516 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng