SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Sista nytt om luft…
Droppade bilen så mycket det gick på lyften… Ca 10 cm över backen… Lagom åkhöjd…
Börjar lika något…
Placering av tank och kompressorer blir nog så här. Plywooden är för tynn och svajar, måste antingen förstärka i botten med aluminumplatta eller köpa tjockare…
Skisser på fästen fram och bak. Fram måste jag nog vänta med till jag kommit längre med motorrummet. (OBS! Har lånat lite idéer från “saabcustom” :wrench )
Alternativ placering av luft i skuffen
Lite fix med höger sida. Skall flytta upp fästen för balataremmar till bakaxel
Går dessa att få tag i? Eller är det svetsade M8 muttrar som gäller?
Bussningarna till bakaxel och länkarmar är äntligen pressade. Fick det fixat av sonen till han jag hyr verksaden av . Ett geni på tekniska saker. Färgen jag lackat med var tyvärr ingen höjdare, men det får fixas senare…
november 15, 2013 at 20:56 #60987Den första placeringen av tank och kompressorer ser “ballare” ut på nått sätt tycker jag! Om inte utrymmet spelar roll!
Keep up the good work!
@Christian Haugsöen wrote:
Den första placeringen av tank och kompressorer ser “ballare” ut på nått sätt tycker jag! Om inte utrymmet spelar roll!
Keep up the good work!
Ja, du kanske har rätt här… har inte bestämt placering ännu…
För spesiellt intresserade i plåtarbete…
Sista tidens jobb med mittsträva eller “motsträva.” Denna blev tatt bort av två anledningar 1) Rost i golvet och 2) jag ville förtärka golvet med ett firkantrör.
Och så här började det förra sommaren…
Bonusbilder
Till sist. Fästen till luftbälgarna är beställt…
november 16, 2013 at 17:11 #60993@Christian Haugsöen wrote:
Den första placeringen av tank och kompressorer ser “ballare” ut på nått sätt tycker jag! Om inte utrymmet spelar roll!
Keep up the good work!
Mera estetiskt tilltalande, men utrymmesdödande. Men du ska inte ha den här bilen till att bila ner till kontinenten med va? 😀
@SölveSlamsug wrote:
@Christian Haugsöen wrote:
Den första placeringen av tank och kompressorer ser “ballare” ut på nått sätt tycker jag! Om inte utrymmet spelar roll!
Keep up the good work!
Mera estetiskt tilltalande, men utrymmesdödande. Men du ska inte ha den här bilen till att bila ner till kontinenten med va? 😀
Har nog tänkt några långturer… till diverse SAAB-träff… får nog packa smart 🙂
Sker inte så mycket… Men en liten mini-update…
Växelåda
Har snackat lite med Morten som skall hjälpa mig med dockning och låda. Hans förslag är en Toyota Celica låda, skall få plats med ett nödskrik och håller för 250-300 kusar… Smart om man vill ha mer pulver utan att få sågspån i lådan… han foreslog också att montera original spakställ med vajrar… lättast att få att funka… Väldig glad i rattspaken,,, men den ryker nog… en del Saab Sonetter har ju golvspak så det får duga som fabrikslook…Bromskit/hjulnav
Tero Setälä har designat bakre bromsköldar till min bil. Blir kanske tillval framöver. Kul huromhelst…Plåtdelar
Rör som skall svetsas under intsrumentbrädan
Förstärkninsgplåt till motorrumsgolvet. Ersätter “mini hasplåt”. Denna är längre og bredare. Behövs nog för att fästa wankel och växellåda.
Liten list til bgagagerumsgolvetLuftfjädring
Bakre fästen… ganska mycket rip-off från gurun saabcustom 🙂
december 8, 2013 at 18:48 #61595Den här tråden är riktigt kul, följer med stpr förtjusning, Svetsningen blir bara bättre och bättre också :race :weld2
Tack för hejarop 🙂
En första test med fästen og luftbälgar…
Eftersom bakaxlel kommer lite högre upp måste antingen axelstappen vridas (frågat om detta tidigare…) eller så måste man svetsa dit lite plåt… Tror hajar principen om ni ser på bilderna…
Hembakta fästen för M8-skruvar till balataremmarna…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.