SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 527 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 8, 2013 at 17:22 #60830

      4×108 navdiameter 68mm. Går att få med 65.1 också.

        november 8, 2013 at 17:34 #60831

        @96GT wrote:

        4×108 navdiameter 68mm. Går att få med 65.1 också.

        Misstänkte nästan det 😉

        Får man fråga vad du siktar in dig på för fälgar då ❓

          november 8, 2013 at 17:39 #60832

          Blir 15″ stålisar og Rota RB 7×16 for show/utställning. (Klarar inte krav til max spårvidd bak). Bild på Rota fälgarna och stilstudie finns i trådstarten.

            november 9, 2013 at 01:04 #60846

            Sista nytt om luft…

            Droppade bilen så mycket det gick på lyften… Ca 10 cm över backen… Lagom åkhöjd…

            Börjar lika något…

            Placering av tank och kompressorer blir nog så här. Plywooden är för tynn och svajar, måste antingen förstärka i botten med aluminumplatta eller köpa tjockare…

            Skisser på fästen fram och bak. Fram måste jag nog vänta med till jag kommit längre med motorrummet. (OBS! Har lånat lite idéer från “saabcustom” :wrench )

              november 15, 2013 at 20:34 #60984

              Alternativ placering av luft i skuffen

              Lite fix med höger sida. Skall flytta upp fästen för balataremmar till bakaxel

              Går dessa att få tag i? Eller är det svetsade M8 muttrar som gäller?

              Bussningarna till bakaxel och länkarmar är äntligen pressade. Fick det fixat av sonen till han jag hyr verksaden av . Ett geni på tekniska saker. Färgen jag lackat med var tyvärr ingen höjdare, men det får fixas senare…

                november 15, 2013 at 20:56 #60987

                Den första placeringen av tank och kompressorer ser “ballare” ut på nått sätt tycker jag! Om inte utrymmet spelar roll!

                Keep up the good work!

                  november 16, 2013 at 17:03 #60991

                  @Christian Haugsöen wrote:

                  Den första placeringen av tank och kompressorer ser “ballare” ut på nått sätt tycker jag! Om inte utrymmet spelar roll!

                  Keep up the good work!

                  Ja, du kanske har rätt här… har inte bestämt placering ännu…

                    november 16, 2013 at 17:04 #60992

                    För spesiellt intresserade i plåtarbete…

                    Sista tidens jobb med mittsträva eller “motsträva.” Denna blev tatt bort av två anledningar 1) Rost i golvet och 2) jag ville förtärka golvet med ett firkantrör.

                    Och så här började det förra sommaren…

                    Bonusbilder

                    Till sist. Fästen till luftbälgarna är beställt…

                      november 16, 2013 at 17:11 #60993

                      @Christian Haugsöen wrote:

                      Den första placeringen av tank och kompressorer ser “ballare” ut på nått sätt tycker jag! Om inte utrymmet spelar roll!

                      Keep up the good work!

                      Mera estetiskt tilltalande, men utrymmesdödande. Men du ska inte ha den här bilen till att bila ner till kontinenten med va? 😀

                        november 16, 2013 at 17:13 #60994

                        @SölveSlamsug wrote:

                        @Christian Haugsöen wrote:

                        Den första placeringen av tank och kompressorer ser “ballare” ut på nått sätt tycker jag! Om inte utrymmet spelar roll!

                        Keep up the good work!

                        Mera estetiskt tilltalande, men utrymmesdödande. Men du ska inte ha den här bilen till att bila ner till kontinenten med va? 😀

                        Har nog tänkt några långturer… till diverse SAAB-träff… får nog packa smart 🙂

                          december 4, 2013 at 18:54 #61488

                          Sker inte så mycket… Men en liten mini-update…

                          Växelåda
                          Har snackat lite med Morten som skall hjälpa mig med dockning och låda. Hans förslag är en Toyota Celica låda, skall få plats med ett nödskrik och håller för 250-300 kusar… Smart om man vill ha mer pulver utan att få sågspån i lådan… han foreslog också att montera original spakställ med vajrar… lättast att få att funka… Väldig glad i rattspaken,,, men den ryker nog… en del Saab Sonetter har ju golvspak så det får duga som fabrikslook…

                          Bromskit/hjulnav
                          Tero Setälä har designat bakre bromsköldar till min bil. Blir kanske tillval framöver. Kul huromhelst…

                          Plåtdelar

                          Rör som skall svetsas under intsrumentbrädan
                          Förstärkninsgplåt till motorrumsgolvet. Ersätter “mini hasplåt”. Denna är längre og bredare. Behövs nog för att fästa wankel och växellåda.
                          Liten list til bgagagerumsgolvet

                          Luftfjädring

                          Bakre fästen… ganska mycket rip-off från gurun saabcustom 🙂

                            december 4, 2013 at 19:45 #61490

                            ÅÅÅÅHHH :weld :wrench :h :weld2 KOMMER BLI SÅ FRÄÄÄÄN!!

                              december 5, 2013 at 15:43 #59954

                              @96GT wrote:

                              För speciellt intresserade i plåtarbete…

                              Det är vi det! :AP

                              Tyckte jag var envis med min husrenovering men du är vass du! Härligt att se! :CE

                                december 8, 2013 at 18:48 #61595

                                Den här tråden är riktigt kul, följer med stpr förtjusning, Svetsningen blir bara bättre och bättre också :race :weld2

                                  december 8, 2013 at 20:15 #61600

                                  Tack för hejarop 🙂

                                  En första test med fästen og luftbälgar…

                                  Eftersom bakaxlel kommer lite högre upp måste antingen axelstappen vridas (frågat om detta tidigare…) eller så måste man svetsa dit lite plåt… Tror hajar principen om ni ser på bilderna…

                                  Hembakta fästen för M8-skruvar till balataremmarna…

                                Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 527 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.