SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

• Detta ämne har 501 svar, 52 deltagare, och uppdaterades senast 2018-09-01 15:33 av .
Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 502 totalt)
  • Författare

En märklig slump gav mig nyss länken till ett extrembygge (amatörbyggeklassat) baserat på Volvo 142 med hembyggd ram. Ingen luftfjädring eller inbyggda avgassystem där vad jag sett men däremot en fyrskivig DIY-wankel baserad på Mazda 13B men med hemgjorda rotorer och dito vevaxel! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=250008

96GT
    Deltagare

Tja, mannen har ju mistat vettet… 140 kaross med superbils prestanda… klart SEMA material… hur cool som helst…

Sent from my GT-P5210 using Tapatalk

96GT
    Deltagare

Tyckte inte att bakskärmarna som jag breddade var bra nog, ganska rostiga i nederkant, så jag har fixat fram två nya…

Lite småfix…bra att ha de gamla att ta plåt från…

Tanklock måste flyttas och läggas igen…

7×16 fälgarna får inte plats… %#!&%#”!! ï varje fall inte om man vill ha clean stock look… … helt genialt när jag har två set liggandes…

Testade med Saab 900 Turbo fälgar 5,5×15 ET40 och de får plats med et nödskrik… Etter ett par kvällar i verkstaden tycker jag inte de är så tokiga… sko dom med klassiska 175/70 Vredestein Classic Sprint kanske.. som parantes så rullade ju Porsche 911or på 4,5 med 165 däck på mitten av 60-talet…

Skärm dratt ut 5 cm… hjulhus flyttat in 6 cm… 5,5″ med 185 däck… Bara ett finger i mellom… i minsta laget? Bakaxel på 96orn har en tendens att vandra lite… bara det är att konkludera med att breda fälgar med kant och luftbälgar på en droppformad 96a kräver sin man… jag förlorade första rundan… 7×16 kan kanske få plats om man avsmalar fälg och bygger om bakaxel… men det får bli i release 2…

båda två är skruvade fast med alla skruvar och bultar… en liten prestastation i sig… 96ans karossform inte den bästa för breda hjul… och vrålsänk… blir nog till att klippa upp skärmarna en del och sektionera och göra det bästa möjliga av situationen…

Jämförelse..

7×16 Rota är coolare… men Turbo fälgar kan funka någorlunda…

Utöver det har jag beställt utbytes bromsok och bromsköldar,,,

”Smalare” däck är underskattat!
    195or på rota kanske kan funka…?
    Heja på!

96GT
    Deltagare

Har 195or på… Problemet är att de är för breda och har ET 30. De sticker helt enkelt ut….

@96GT wrote:

Har 195or på… Problemet är att de är för breda och har ET 30. De sticker helt enkelt ut….

Åånajjjj!!!
    De va ju värre…
    Det finns ju 15 silver spoke för 9000, tror dom e 5o1/2 breda…
    Det är ju Klassiskt stuk iaf…

chakka
    Deltagare

Äsch, det är ju bara att bredda lite mer! 🙂

Hur skulle det vara att börja breddningen redan vid B-stolparna, dvs flytta ut sidoplåtarnas bakkant litegrann? På så vis får du ju ut hela bakskärmarna, inte bara bakkanten. Eller är det i överkant det vill ta i?

Allt går ju att lösa, det är bara frågan om hur mycket plåtjobb man orkar med. Men Rotafälgarna är ju så snygga..!

96GT
    Deltagare

Andreas och Chakka… Rots fälgen sticker ut ca 4 cm än turbo fälgen. Lösningen är nog då att korta bakaxel motsvarande. Inte helt säker ännu om det går. Sen gar vi ju godkänning och vägegenskaper. Men många Vinkelåttor har ju kortade bakaxlar. Rota Fälgarna har funnits i tankarna länge. Fick vänta ett år på dom efter beställning….

Dicst
    Deltagare

Du får helt enkelt hitta på nåt! Jag förbjuder dig att köra med nåt annat än Rotafälgarna på den där bilen! :wild:

96GT
    Deltagare

Dicst! Jag hajar budskapet…. Skall sätta igång topplocket med en gång 🙂

Dicst
    Deltagare

…eller nej förresten, sälj dem till mig istället :read Jag har ett projekt där de kommer att glänsa på.

96GT
    Deltagare

@Dicst wrote:

…eller nej förresten, sälj dem till mig istället :read Jag har ett projekt där de kommer att glänsa på.

🙂 har ju två set liggande… har också sett att priserna är ganska ok på Rotas i USA… men jag har inte gett upp Rota på bilen ännu… just nu mer orolig för att den blir fåor breb i nosen…

96GT
    Deltagare

Breddning höger sida punktad… Nog i tightaste laget.., i varje fall vid all down… blir kanske lite mer maserande av bakskämen senare…

96GT
    Deltagare

Lite mera kvällsarbete i . V. sida breddad och punktad. Fixade också lite med h. sida där avgas går. Kan nog bli tufft med dubbelpippigt.

Har hämtat ett paket med lite godsaker… fabriksrenoverade bromsok fram och bak… men tusan vad tungt det var att bära hem från posten… letade länge men fant inga i Sverige… beställde hos eeuroparts.com… gillar färgen…

En liten test med Rotas på bakaxel. Här ligger skärmarna på fälgarna. För att få plats är det nog 175/55 R16 som gäller, kortad bakaxel, droppa skyddsplåtar och säkert en del maserande…

patlon00
    Deltagare

De fälgarna är verkligen skitsnygga…….

Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 502 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng