SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
mars 19, 2014 at 22:14 #174221
Snyggt plåtarbete! Det är en konst att bredda men ändå behålla originallook men det ser ut som du lyckas bra. :wrench Kämpa på! :race
mars 21, 2014 at 00:01 #174246Det blir riktigt fräsigt med dessa fälgarna :AP
Det ser väldigt trångt ut så en liten praktisk fråga inställer sig: Kan du byta hjul utan att plocka bort skärmen ?
Jag har nämligen lite svårt med det även om det går men det är inte mycket att spela på. Då har jag bara 185/70-15 sittandes på originalfälg breddade 38% utåt (vilket ju låter betydligt coolare än om man säger 1.5″ 😆 😆 )
Nå, om du har gott om plats kan du ju kanske sänka hjulhuskanten lite. Typ 2-3 cm, bara så att man ser att nåt inte riktigt stämmer men utan att riktigt kunna peka på vad.
Åsså… du behöver ju inte ha bakskärmarna fastskruvade på originalvis. Du kan ju uppfinna nåt snabbfäste (typ Citoën-padda) så du kan lossa skärmen vid hjulbyte !
Kör hårt. Jag ser fram emot att få se bilen på en träff framöver :wrench :wrench :h :h :weld :weld
/ Kenth
Hej Kenth,
Här var det mycket på en gång 🙂
På bilden ligger skärmarna på Rotas, så det är helt riktigt att det är trångt 🙂 så här måste något göras… planerar att ha 175 däck på både turbo och Rota fälgarna… är nog det som får plats… tror hursomhelst däckbyte blir en mardröm… punka på vägen – ring bärgningsbil… byta däck hemma – lyft upp hela bilen på lyft så mycket det går… alternativt lossa bälgar…
När du skriver sänka skärmkant.. du menar höja vecket på skärmen???
Ser också fram till att träffas… längtar liksom till tiden då man kan glida rundt med bilen och träffa SAAB tokar… målet är nästa sommar…
Jag kör på så länge tid och pengar räcker….
mars 22, 2014 at 00:01 #174278@96GT wrote:
…När du skriver sänka skärmkant.. du menar höja vecket på skärmen???….
Näe, jag tänkte nog snarare under vecket. nåt sånthär:
Jag har inte lagt i nån plåt där det saknas eftersom det klarar du ju själv 😎
F.ö. är det alltid lika roligt att se dina bilder och din progress. Som alltid snyggt jobb.
Hur går det med drivlinan ?
mvh / Kenth
Att höja (och kanske vika ut lite) skärmvecket på bakskärmen ungefär till samma höjd som på framskärmen är nånting som jag också funderat och skissat på. I och för sig gillar jag fenderskirts också, men för att få plats med lite bredare däck bak, utan att ta till dom extremaste skärmbreddarna, (som lätt förstör sidolinjen) så är det kanske ett alternativ att göra så här:
Dom flesta skulle inte märka att det inte var original.#Michelle
Detta kan funka… Skärmvecket ligger och skaver mot däcket, så flytta upp några cm kan göra susen. Nog tvungen att flytta upp lite på framskärmen så att flytta upp bägga harmonerar nog bättre…#saabcustom
Har avtalat att snacka lite med växellådsgurun på onsdag. Verkar som han är igång…@patlon00 wrote:
De fälgarna är verkligen skitsnygga…….
Som part i målet måste jag nog vara enig 😀
@Christian Haugsöen wrote:
Så jävla bra jobb! Sjukt inspirerande!!
Tack tack… du är ju inte så dålig du heller med dina projektrådar… stor fan… :race
@Jesperlann wrote:
Snyggt plåtarbete! Det är en konst att bredda men ändå behålla originallook men det ser ut som du lyckas bra. :wrench Kämpa på! :race
Tack… ja, målet är ju minst möjligt med ingrepp i karossen… tja, har möjligen spårat ut något… :weld2
Svetsat båda bakskärmarna på utsidan… nästa blir å svetsa innsidan…
Kan nog inte skryta med stora framsteg men en liten update…
Har börjat så smått med golv och täckskiva för rörkryss. Setup för luft blir nog så här. Golv blir i 9 mm plywood (Originalt 6 mm) och täckskiva i 6 mm masonite. Skall täckas med en täckduk precis som original. Men har nog tänkt att lacka plywooden i alla fall, blir lätt smutsig utan. Förslag på lack?
Klippt, bockat och svetsat fast fästen för täck skiva.
Lite nytt om växellådan…
Här är den… från Toyota Celica ST150 Turbo… tål ca 300 kusar… adapterplatta är beställt… 325 mm lång… dvs 30 mm längre än Volvo S80 lådan… så vinkelslipen måste fram igen ochj kapa lite i tornen… känns bekant… växellådsgurun har en massa bra tips och trix… har tro på att detta blir bra… får bara hålla ut och vänta… han har många andra kunder och bygger bland annat VM-bilar… drivaxlar måste kortas men skall passa i saab naven 🙂
@Vidar wrote:
Spännande! :wrench
Yes…
Då har jag lekt snickare och lagat två nya täckskivor i 9 mm plywood (original 6 mm). Kunde säkert blivi ännu mera proffsigt med vattenskärning och annat hi-tech… men nu gäller det att hålla uppe tempot… och det är ju kul att göra mest möjligt själv… Flyttade infästningarna till bakant… inbillar mig att det då blir lättare att skruva när kompressorer och annat är på plats…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.