SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 421 till 435 (av 527 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 13, 2015 at 15:26 #233120

      Hej 96GT
      Jeg vil bare lige gøre opmærksom på, der bliver også fulgt med i denne tråd med stor interesse fra Danmark :-) Jeg ser konsekvent i din tråd, hver gang jeg er på her.
      Kører selv 9-5 2001t med lidt trim i boks som familiebil. 9-3t 2002 Jubi med T19 630Ml og 3″ Abbot hele vejen. For tiden med en uforstærket motor men næste vinter bliver det tid til en 2,3 bund med nogle bedre stempler(kolver) Samtidigt har jeg et projekt Opel Commodore 1969 2door HT med en ibygget Chevrolet 305 V8
      Venlig hilsen ig god arbejdslyst
      Claus

      Hej Claus,

      Kul att veta att du fölger prosjektet. Bra för motivationen och ökar pressen för att bli färdig. Ser att du har en stor bilintresse och att du har sansen för lite modifieringar och trim etc. Thumbs up! Det med Commodoren med V8 låter ju väldigt spännande. En klassiker som säker gör sig med lite mera pulver. Du får gärna ladda upp en bild eller två här eller skicka på PM.

      MVH // Peter

        maj 19, 2015 at 00:17 #372955

        Händer det nåt eller står det still med denna nu? =) Skruvas det för fullt inför saabfestivalen kanske?

          juni 1, 2015 at 20:07 #374854

          Händer det nåt eller står det still med denna nu? =) Skruvas det för fullt inför saabfestivalen kanske?

          Står stilla just nu. Jagar fjäderben etc från en Ford Fiesta 1.0T så det bli ng900 till Saabfestivalen denna gången också…

            juni 30, 2015 at 15:57 #376258

            Då har jag använt semeterpengarna förnuftigt och köpt lite framgansprylar från en Fiesta, Har också avtalt at de skall såga ut fjäderbensfästena ur karossen…

            Framvagnsbalk och motor/låda…16 cm som skal trollas bort…

            Beställt ett fjäderbensstag… för att mäta med och för att det ser tufft ut… måste självklart kortas ner..

            När jag höll på att vända bilen kunde jag inte motstå att kolla stance… på bilden 7 cm på lägsta och 12 cm på högsta punkten mellan golv och backen… ligger på bälgar bak…. från VHB… största höjd olastad 1470 mm mätte till 1330 mm… 140 mm ned

            Näsan utåt…

            Koll utan kofångare… kan nog droppas i front 2-3 cm till vid all down….

            Nästa projekt i projektet är att bygga jigg… för att droppa ner motor och framvagn….

              juli 1, 2015 at 10:44 #376304

              Grymt snygg…..

                juli 1, 2015 at 15:05 #376311

                F****n va låg o bred den ser ut!

                Detta kommer att bli legendariskt!

                www.tonikoskinen.com

                  juli 2, 2015 at 23:17 #376381

                  Stilstudie med carbon-spoiler… eller är det cardboard…. här på planerad khöjd 11 cm ovet backen med ovala avgasrör under bilen…

                  Kunde ju inte låta bli att testa all down… det är en finger under spoilern… kan ju användas som plogbil 🙂

                  Tror ikke det går att komma så mycket lägre…

                    juli 3, 2015 at 09:10 #376394

                    Då kan du inte åka hem till mig: Sju fartgupp på vägen…

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      juli 3, 2015 at 10:51 #376396

                      Jodå… med luftfjädring så är det bara ett litet tryck på knappen… så klarar man fartguppen..

                        juli 4, 2015 at 11:39 #376431

                        Hentet en masse stål til jiggen i dag… satt opp litt provisorisk for å se om det var nok stålbiter… rart hva mye som trengs… har besluttet å måle nøye og kjøpe et digitalt vater… dessverre må det jeg ønsket bestilles…

                        Her skal bakakselnav ligge…

                          juli 5, 2015 at 12:17 #376470

                          Begynte med disse idag…

                          Regnet med en enkel jobb… men der hadde jeg feil… makan til sliping og kutting får å få frem fjærbeintallerkene…

                          Så endlig etter en dags økt…

                          Jeg er ikke først med mcpherson i en 96… men jeg håper dette gir meg de ekstra cm som jeg trenger…

                            juli 7, 2015 at 00:37 #376494

                            Kul att se att du är på gång. Du har lyckats mycket bra med karossen tycker jag. Men du har ju tränat ett tag 😉

                            Mina AGA-aktier faller… är det du som slutat köpa gas? 😉

                            / Kenth

                              juli 7, 2015 at 12:33 #376499

                              Kul att se att du är på gång. Du har lyckats mycket bra med karossen tycker jag. Men du har ju tränat ett tag ?
                              Mina AGA-aktier faller… är det du som slutat köpa gas? ?
                              / Kenth

                              Ja, det har varit lite svetsande i det sista…. men nu håller jag ju på med några stålbitar att bygga jigg med… och så skall motorrummet byggas om ännu en gång… framvagnsbalk skall kortas och svetsas in… så det kommer nog att behövas både en och två gasflaskor i sommar…

                                juli 11, 2015 at 19:55 #376644

                                Min nya leksak… digitalt vattenpass… perfekt för att fixa jigg så bra som möjligt…

                                Jobbat vidare med jiggen och fått upp bilen… skall kontrollmäta och loda en en sista gång… nästa projekt blir att plocka av fronten och börja bygga framvagn….

                                  augusti 8, 2015 at 16:23 #377791

                                  Har paddlat på lite till i sommar…

                                  Kortat ner framvagnsbalken…

                                  Testat med motor…

                                  Byggt vidare på jigg och testat med fjäderbenen… sticker upp en del här 🙂 Men trycks väl samman på hjul…. önskar nästan jag hade en Fiesta att mäta på…

                                Visar 15 inlägg - 421 till 435 (av 527 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.