saab 96 1966! Bus bil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / saab 96 1966! Bus bil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / saab 96 1966! Bus bil

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 200 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 22, 2014 at 17:59 #96300

      Jag kollade runt på laga, bildelsbasen, skoterskrotar och eBay och lite vad andra använt, fanns till och med en skrotad skoter med dessa förgasarna 1 mil bort men det blev inte dom. Vet inte så mycket om dem men de verkar ganska fina både storleksmässigt och funktionsmässigt, sedan så var det otroligt bra pris på dessa i Amerika mot här hemma i Sverige så det fick bli dessa från Amerika. Håller på och grejar lite med flänsar och reedhus och kommit fram till att jag måste få ihop förgasarna lite och då borde jag kunna använda original förgasarflänsar också, då slipper insuget bli onödigt långt…..

      /Rickard

        januari 22, 2014 at 18:46 #96299

        Jag har precis den där uppsättningen, 34mm, på min motor och jag är supernöjd! Jag tillverkade två nya bommar för att få ihop förgasarna. Det blev trångt, men jag bytte inbördes plats på två av förgasare för att få bränsleanslutningen på ett ställe som stal mindre plats. På så sätt blev det bara en bränsleanslutning jag tvingades justera för. Tyvärr kan man inte dra nytta av förvärmningen när de hamnar allt för tätt då slangarna inte längre får plats, men det kanske du kan kompensera för om du bygger listigt från start.
        Kan ta lite detaljbilder om du behöver inspiration eller hjälp i tankegångarna.

        Edit: Hmm, vad har du valt för reedkorgar? Tror banne mig att de är av samma typ som jag har de också!

          januari 22, 2014 at 19:43 #96298

          @Dicst wrote:

          Jag har precis den där uppsättningen, 34mm, på min motor och jag är supernöjd! Jag tillverkade två nya bommar för att få ihop förgasarna. Det blev trångt, men jag bytte inbördes plats på två av förgasare för att få bränsleanslutningen på ett ställe som stal mindre plats. På så sätt blev det bara en bränsleanslutning jag tvingades justera för. Tyvärr kan man inte dra nytta av förvärmningen när de hamnar allt för tätt då slangarna inte längre får plats, men det kanske du kan kompensera för om du bygger listigt från start.
          Kan ta lite detaljbilder om du behöver inspiration eller hjälp i tankegångarna.

          Edit: Hmm, vad har du valt för reedkorgar? Tror banne mig att de är av samma typ som jag har de också!

          Det är bränsleanslutningarna som är problemet och det där med att byta plats på de två yttre har jag också funderat på. korgarna köptes också på eBay ren chansning eller inte! var länge inne på att köra med korgarna som hör till samma motor som förgasarna men då jag inte fick fram någon info angående storlek på dom så kollade jag tillbaka i en tråd här på forumet som handlar om reedventil byggen :sry ……….. Nu återstår bara frågan vad jag ska använda för anslutningar mellan förgasare och insug, Förgasarflänsen som hör till reedkorgarna har en diameter på 44mm och förgasarna har en diameter på 40mm det blir ganska mycket att dra ihop med klämma, och de flänsarna har en rak anslutning(jag behöver vinklad för att få förgasarna i våg) jag har tillverkat egna anslutningar redan men om jag ska använda dom så blir insuget i längsta laget. De flänsarna som hör till förgasarna är vinklade men då jag inte vet måtten så skiter det sig i alla fall….men det finns ju i och för sig en hel uppsjö med förgasarflänsar så det borde ju finnas nån som passar…

          /Rickard

            januari 25, 2014 at 19:18 #68530

            Ja då har jag börjat korta förgasarpaketet, Det blir ganska trång mellan förgasarna när det blir klart men jag tror ändå att slutresultatet blir bra. Tror även att jag löst hur jag ska kunna använda förvärmningen.

            /Rickard

              januari 30, 2014 at 19:02 #74363

              Nu har jag gjort ett test på hur förvärmningen ska bli. Pratade idag med en kompis som kör mycket snöskoter och han tipsade mig om ett tyg att klä över luftfiltret. Meshtyg. som jag förstår så ska detta tygen inte släppa igenom någon fukt snö m,m. nån som testat? kanske är ett sätt att minimera frys i förgasarna?
              http://www.blocket.se/jamtland/Sno_filter_Mesh_tyg_47558405.htm

              /Rickard

                februari 5, 2014 at 17:42 #71687

                Mycket bra val gällande förgasare. Har sånna fast i 38mm till min gr2 filade maskin.
                helt otroligt vilka underverk dessa fuggar ger, min blev extremt lättstartad, rapp och gott hittentills omöjlig att sura.
                Kunde lätt trampa fullt under 1500varv på trean och maskinen bara morrade upp!

                  februari 8, 2014 at 20:26 #77787

                  @2takt_nicke wrote:

                  Mycket bra val gällande förgasare. Har sånna fast i 38mm till min gr2 filade maskin.
                  helt otroligt vilka underverk dessa fuggar ger, min blev extremt lättstartad, rapp och gott hittentills omöjlig att sura.
                  Kunde lätt trampa fullt under 1500varv på trean och maskinen bara morrade upp!

                  Kul att det funkat bra, hoppas att jag får det att funka bra också 🙂 Kör du med Reed också? Blir ju lite annorlunda vrid med reeds. Vad kör du med för bestyckning? Jag funderar på att använda Dail-A-Jet på mina förgasare är det nått du har erfarenhet av? eller nån annan som har det kanske?

                  /Rickard

                    februari 8, 2014 at 20:38 #76232

                    Lite bilder igen!

                      februari 14, 2014 at 19:36 #173167

                      Kör utan reed, ganska låg insugsdurr. Kände att jag ville ut på isen så kändes inte lönt o bygga dit membran och mixtra med flöden för att kompensera för reeden. 
                      Jag åkte 410 i huvud på alla fuggar.
                      kul att du nämner dial-a-jet, har köpt ett kit som ska dit…

                        februari 14, 2014 at 21:12 #173170

                        @2takt_nicke wrote:

                        Jag åkte 410 i huvud på alla fuggar.

                        410!!?? 😯 Vilka munstycken har du? Sexkantig eller runda? Två olika system…

                        kul att du nämner dial-a-jet, har köpt ett kit som ska dit…

                        Jepp, ligger ett på hyllan här med sen många år och väntar…

                          februari 15, 2014 at 15:45 #61835

                          @2takt_nicke wrote:

                          Kör utan reed, ganska låg insugsdurr. Kände att jag ville ut på isen så kändes inte lönt o bygga dit membran och mixtra med flöden för att kompensera för reeden. 
                          Jag åkte 410 i huvud på alla fuggar.
                          kul att du nämner dial-a-jet, har köpt ett kit som ska dit…

                          Dail-A-jet verkar ju vara ett otroligt smidigt system för att få en väldigt noggrann och exakt bestyckning. Återförsäljarna skryter ju i alla fall! 🙂
                          Vad kör du för tändsystem? Själv har jag varit inne länge på att använda tändsystem från DKW Junior men nu börjar det luta mer åt nån trigger och givare till tre separata tändspolar :wrench .

                          /Rickard

                            februari 15, 2014 at 16:03 #173205

                            Efter mycket pyssel så är förgasarna färdiga :DR, nu väntas bara luftfilter. Köpte några billiga konfilter från kina för typ 100 spänn men det var riktig skit! :bh men man får vad man betalar för! de funkar nog säkert till mopeder och mc. Som jag skrev i citatet ovan så forskar jag febrilt i vad/hur jag ska bygga bort fördelaren på ett inte allt för komplicerat sätt. Tips angående detta tas gladeligen emot.

                            /Rickard

                              februari 20, 2014 at 19:01 #173380

                              Nån som har erfarenheter kring cylinderutjämning? vet inte om det heter riktigt så men det jag menar är den kanal som binder samman alla cylindrarna i insuget, har försökt läsa lite angående detta på nätet men jag hittar inte riktigt den info som jag vill ha. Det jag sett(om jag fattat rätt) är att det verkar gå att hämta en del effekt på låga varv om det görs på rätt sätt, där jag läste detta gällde det dock snöskoter(http://www.totallyamaha.com). vore kul att diskutera om någon vet mer om detta. 🙂

                              /Rickard

                                februari 21, 2014 at 09:38 #173393

                                Det handlar om att döda avstämningsfenomen mellan separata förgasare för att på så sätt vinna en jämnare effektkurva, bl a på låga varv som du beskriver. Dock äter det av toppeffekten, men man bygger ju motor för att det ska passa applikationen, inte för att det ska se bra ut på papper. Jag har gjort ett sådant rör som jag kan montera på min reedmotor och den byter karaktär på ett mycket tydligt sätt, dessutom måste man gå ner i bestyckning då det fetar till med bidrag från de andra förgasarna. Därutöver har jag ett projekt med Boost-bottels istället för utjämningsrör som arbetar på annat sätt men med liknande resultat.
                                Hoppas kunna åka och bromsa med lite olika alternativ framåt våren för att få siffror att jämföra 🙂

                                  februari 21, 2014 at 19:08 #61969

                                  Jag sket i utjämningskanaler på min gr2 filade maskin med TM38’or. Helt fantastisk karaktär ändå. 🙂

                                Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 200 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.