saab 96 1966! Bus bil

Forum Övrigt Projekt / Min bil saab 96 1966! Bus bil

  • Detta ämne har 199 svar, 28 deltagare, och uppdaterades senast 2015-10-10 12:24 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 200 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5671
    2t-larsson
    Deltagare

    Hej!

    Jag har en saab 96 66:a som ska renoveras och göras till en rallyinspirerad bus bil, tänkte att detta forum skulle passa att göra en projekttråd i. Min bror(Rallysaaben här på forumet) köpte bilen 2010 för att ha den på saabträffen Lakeday 2011, jag fastnade för bilen och fick bli delägare. Sommaren 2011 så fick jag köpa ut honom så nu äger jag bilen själv. 66:an har inte gjort annat än krånglat så nu tänkte jag göra en renovering både av kaross och motor. Har planer på att försöka ha bilen klar nån gång i sommar. Tyvärr har någon nångång lagt tidningar under mattan fram så golvet är dåligt. Sen finns rost i hörnen på hjulhusen bak i övrigt finns knappt nån rost alls.



    #39853
    anderskarlsson
    Deltagare

    Kul med en 2-taktare! Ös på med rostlagningsbilder, alltid kul att se! :AP

    #39864
    2takt_nicke
    Deltagare

    Våga älska gamla tvåtaktare säger jag bara =)

    Lycka till med mekandet!

    #39955
    2t-larsson
    Deltagare

    Här kommer lite bilder på saker som ska på och i bilen…….

    #39964
    saab putte
    Deltagare

    Trevligt att du fått upp en projekttråd här. Ska bli kul att följa 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #39965
    rally
    Deltagare

    Kolvarna är inga Hepolite kolvar men väl kopior på dessa. Funkar bra men mät kolvrings gaget noga på samtliga kolvringar

    Tankmätaren är en veglia avsedd för 95:an & kommer ej att fungera ihop med 96:ans takgivare.

    /Fredrik

    #39967
    rallysaaben
    Deltagare

    @Rally wrote:

    Kolvarna är inga Hepolite kolvar men väl kopior på dessa. Funkar bra men mät kolvrings gaget noga på samtliga kolvringar

    Tankmätaren är en veglia avsedd för 95:an & kommer ej att fungera ihop med 96:ans takgivare.

    /Fredrik

    Hur mycket bör gapet vara?
    och hur stort kolvspel bör man ha?

    /Anders

    #39970
    rally
    Deltagare

    0,25-0,5mm enligt verkstadshandboken

    #39973
    2t-larsson
    Deltagare

    @Rally wrote:

    Kolvarna är inga Hepolite kolvar men väl kopior på dessa. Funkar bra men mät kolvrings gaget noga på samtliga kolvringar

    Tankmätaren är en veglia avsedd för 95:an & kommer ej att fungera ihop med 96:ans takgivare.

    /Fredrik

    ingen av mätarna som sitter i panelen nu ska användas, satte i dom enbart för korttagning.
    /Rickard

    #40647
    2t-larsson
    Deltagare

    Tror den gått lite snålt på mittencylindern…….hehe! och vevstakslagret är nog också slut.

    #40649
    2t-larsson
    Deltagare

    Då var man igång med renoveringen då!. om allt flyter på så tänkte jag byta golvet under helgen så har man det värsta gjort….

    /Rickard

    #40656
    saab putte
    Deltagare

    Gött! Har du blästrat förbränningsrummet med hagelbössan? 🙂 hehe. skönt å få börja projektera igen, kanske gör mig en sväng under helgen.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #41087
    2t-larsson
    Deltagare

    Då var golvet nästan helt utbytt, det gick faktiskt ganska bra förutom att mitt plåtarna hade usel passform fick kapa och lappa ihop så att press fårorna i orginal golvet skulle passa ihop med det nya. Skulle ha lagt upp lite bilder från golvbytet men Filerna i kameran var för stora så det blev bara en bild som gick att använda. ska försöka krympa ner dom lite.

    /Rickard

    #41211
    Lollo
    Deltagare

    Kanon Rickard, kommer och besiktar ngn dag.

    #42078
    2t-larsson
    Deltagare

    Motorn är nu riven, och mitten kolven var som väntat ganska dålig men cylindern har klarat sig nästan helt utan skador. Under saabträffen på acksjön så gick bilen kanon nästan hela dagen, Men i slutet av dagen så började den gå på två cylindrar, tog ur stiften och såg då att elektroden slagits ihop på mitten stiftet och då började man ju fundera lite vad som hade hänt???…. bröt isär stiftet startade och den gick som en klocka igen. När jag kom hem så kontrollerade jag om vevstakslagret(Fick tips om det på träffen) var glappt men det var det inte. Jag beslutade att inte fundera något mer på detta eftersom jag skulle renovera bilen och motorn inom snar framtid, Så nu när motorn blivit isärtagen så har jag nog fått förklaringen, ALLA ramlager var slut. De två mittersta lagren var totalt slut och de yttersta var väl något bättre. Tycker dock det är konstigt att man inte hört ett enormt lager ljud när motorn varit igång med tanke på hur de såg??…Ska försöka fixa nån bra bild på hur det ser ut……….

    /Rickard

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 200 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng