Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan

• Detta ämne har 466 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-23 16:40 av .
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 467 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

Efter döden i ångmolnet trodde jag knappt att Bimsan skulle starta igen men jodå, hon hoppade snällt igång och gick att köra både på och av trailern. :CE
    Nu är hon på plats i garaget där motorbytet ska ske, men NÄR vågar jag inte lova. 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Janne Hagnell
    Moderator

Idag fick jag delat på reservmotorn och växellådan, som legat ute under pressening i ett par år, och släpat in dem i garaget. Växellådan går ju att bära men motorn drog jag på barnens lådbil och naturligtvis trillade den av i snön… Men det tinar ju bort! :duck
    Motorn ska jag hissa upp i taket och jobba med. Kände på balansaxeln och den kändes väldigt tight, tyckte jag. 😀 Dock hade kolvarna fastnat i loppen, trots att jag har haft i olja, så det blev till att hälla i Coca-Cola och låta det verka till imorgon. :h

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Sådär, nu är reservmotorn upphissad på ett par gamla hjul och efter CC-behandlingen släppte kolvringarna också. :race
    Började dock fundera lite: Ska fläkthjulet snurra fritt? Jag trodde det var där bakom som balansaxeln sitter? Är det inte fläkthjulet man ska känna av glappet på?

96 V4 1975 ”Bollen”

andersson__
    Deltagare

Balansaxeln sitter på det nedersta remhjulet fram på motorn, alltså under fläkten och vattenpumpen, och remskivan vickar du upp och ner med när du ska känna glappet.

Janne Hagnell
    Moderator

Aha! Ja, där kändes det också ok, och det var ju den jag drog runt motorn med, så då torde det vara lugnt! :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Så nu är äntligen jobbet igång med Bimsans motorbyte! :race
    Först åkte huv och front av. Fronten är ju gruvligt stenskottsprickig, så jag la lite tid på att strippa den helt för behandling. Inga hål, i alla fall.

Efter dagens arbetspass är det inte SÅ mycket till som ska lossas innan motorn kan lyftas ur. Hoppas jag… Brukar alltid vara någon liten slang- eller kabel 😈 som sitter och fuckar upp det när man väl lyfter ändå… :ID

Tvättade av den värsta skiten på den ”nya” motorn också. Finare än så gör jag den inte, Bimsan är ju ändå ganska ratish. Blir kanske andra bullar när jag renoverar originalmotorn, typ när jag går i pension om 20 år… 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Nu ligger (halva…) Bimsans front i elektrolysbad av den sort som beskrivits här på forumet och även på
    http://school.chem.umu.se/Experiment/17

Det blev ganska omgående så här:

Hade upp fronten efter ett par timmar men insåg att här behövs längre tid så den åkte i igen. Ska bli intressant att kolla imorgon.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Tjoho, elektrolys is da’ shit!! :race
    Lyfte idag ur fronten ur badet och borta var både smuts, lack och rost och kvar en stålgrå yta som med lätt behandling med roterande stålborste blev som ny!

Sedan var det bara att börja måla. Först ett lager rostskyddande epoxygrund för båtar. :wrench

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Jaha, idag skulle jag fortsatt med elektrolysen men tänkte inte på att det varit kallt i helgen, så tunnan var såklart bottenfrusen! :bh
    Fick konka in den i verkstaden och låta den tina.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Idag vart andra halvan av fronten klar – ännu en framgång för husbehovskemisten! :race

När man väl fått fjutt på processen klarar badet flera minus; det blir bara en tunn isskorpa överst. 😀

96 V4 1975 ”Bollen”

saabfjollen
    Deltagare

Men var det inte lite väl kallt för att måla också….Så pass bra förutsättningar med den rena o fina plåt du fått borde färgen flutit ut lite bättre …färgen var kanske lite för kall också…

Alltså jag måste börja rost bekämpa på samma vis som du gjort. Låta sakerna bli rena utan att skita ner sig i garaget och skälv sitta i soffan inne i värmen och ta en öl !

Janne Hagnell
    Moderator

Hehe, ja, måla har jag inte försökt göra utomhus i dessa dagar.
    Trots att jag var tvungen att göra detta i två omgångar och tina upp badet dessemellan så har det ju varit väldigt smidigt. Tänk att göra det sommartid med mindre föremål, då är det ju rena semestern. :CE
    Inne i min lilla verkstad vågar jag dock inte köra med tanke på knallgasrisken.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Idag ville barnen absolut gå runt och påska i byn där vi har sommarstugan. Och de kunde de väl få, så fick jag lite mektid med Bimsan under tiden. :wrench
    Summan av dagens övningar är att nästa gång är det dags för det stora lyftet! :CE Motorn hänger nu bara i ena motorfästet och i utgående axel (har den uppallad med domkraft också).
    Gjorde slag i saken och kapade bort batterihyllan och hejsan vad spatiöst det blev!

Så det får bli som jag tänkt, batteriet hamnar i bagagen!
    Rev även av dubbel-Solexen på utbytesmotorn, och plockade med hem för genomgång.

Måttade samtidigt med en av Webrarna jag har liggande och den passade – nästan… :bh Rätt mått på bredden men typ en halv centimeter för lång…. Kunde förstås anpassa den men nej, det får blir en annan gång. Förresten någon som känner till denna modell? Har suttit på en Alfasud.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

…och för övrigt noterade jag vid demonteringen av startmotorn att den bara satt med en skruv. Den andra låg och väntade på mig under starten. Motorrumsgolv har sina fördelar… :duck

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Det har blivit en helg i Bimsans tecken och som väl kan sammanfattas upp som en sol och ner som en pannkaka… :duck
    Nja, riktigt så illa var det väl inte och det började riktigt bra för jag hade inte jobbat länge innan motorn hängde fritt i en talja

och sedan raskt vidarebefodrades till det för ändamålet inhandlade stativet

:race
    Lördagen avslutade jag lite lugnare, genom att demontera den spruckna vindrutan. Nu när det inte spelade någon roll om rutan gick sönder eller ej avlöpte förstås allt galant och jag kunde till min glädje konstatera att det inte var så farligt med rost under listen – hade räknat med hål fyllda med trasor och Plastic Padding…

😀
    Idag skulle så växellådan ut. Det började också bra med att jag upptäckte att jag bara behövde släppa på den ena drivaxeln för att kunna lirka loss bägge de inre knutarna ur sina handgranater. 😀 Men vad såg jag under den lossade, nedre länkarmen? Jajamen, en gammal fusklagnining som börjat släppa! 😕

Så det var bara att skruva bort länkarmen helt för kommande svetsning. :wrench Armens bussningar var i alla fall oförskämt fräscha.
    Ja, så var det bara bakre fästet till växellådan, då. In med passande hylsa genom hålet i torpeden, ta i och….bom stopp! 😯 Jaja, knackar lite fram och åter för att väcka skruven, tar i igen och PLOPP, hylsan kuggar över! :bh Jaha, då var det bara fram med borr och borra bort skallen och – fortfarande lika fast!! :ID Är skruven gängad i fästet?!
    Insåg att detta var ett bra tillfälle att avsluta arbetet för denna gång. Nästa pass blir det att skära upp en rejäl lucka i torpeden och ladda med en ordentlig portion tålamod…

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 467 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.