Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 467 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 9, 2013 at 08:04 #54298

      Nej nej snitta inte upp torpeden! Det brukar vara så att tappen på växellådan fastnat rejält i gummibussningen baki, men med nån form av mothåll och kofot brukar man kunna övertyga den att släppa… Jag är rädd att börjar du kapa så blir det fort väldigt tråkigt…

        april 9, 2013 at 09:57 #54302

        Du menar att tjorva in kofoten mellan fästet och lådan? Med skruvskallen borta så ska skruven kunna tryckas ur infästningen, för den är inte gängad annat än in i lådan?

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          april 9, 2013 at 10:10 #54303

          Jag hade lagt tillsågade klossar bakom drivknutarna och sedan satt kofoten mellan ena knuten och klossen och brutit lite snällt men bestämt – om du förstår vad jag menar. Gängningen är bara i lådan så den sitter inte med mer än gammal vana 🙂

            april 9, 2013 at 12:11 #54306

            Hmmm, det var ju en god ide! :AP

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              april 9, 2013 at 21:06 #54324

              Vet inte om jag ska blanda mig i, men stopp o belägg det är väl två gummiplugar det stora är för att låssa växellådan
              det lilla är för att föra in ett dorn snett ner i konan och slå till utav bara h


              e plopp så är lådan fri .Det behövs inga koben eller täklosar här int.Sen ger du bimsan en banan så är du glad hela dagen.
              Mvh Anders

                april 10, 2013 at 03:45 #54332

                …visst, du har så rätt källkan, jag har bara aldrig lyckats med den varianten 😉

                  april 10, 2013 at 04:29 #54333

                  Jeg har med godt hell sprayet godt med CRS e.l. og latt det stå en stund. Så heist aggregatet litt opp og så rugget og rykket i dette.

                  Been a Saab owner since 1987.
                  I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                  Today I have:
                  1960 93F
                  1967 96 Monte Carlo 850
                  1975 96 V4
                  1989 900i 8V 5 dørs
                  1992 900S 5 dørs
                  2009 9-3 SC tid

                    april 10, 2013 at 11:49 #54349

                    @källkan wrote:

                    Vet inte om jag ska blanda mig i, men stopp o belägg det är väl två gummiplugar det stora är för att låssa växellådan
                    det lilla är för att föra in ett dorn snett ner i konan och slå till utav bara h


                    e plopp så är lådan fri .Det behövs inga koben eller täklosar här int.Sen ger du bimsan en banan så är du glad hela dagen.
                    Mvh Anders

                    Kikade i reservdelskatalogen och där sitter mycket riktigt två gummipluggar ovanför varandra. Är det den övre man ska knacka genom?
                    Sedan skruven jag har massakrerat: Den hade skalle 9/16”, betyder det att den är UNC/UNF i gängan också? För då blir det ju lite bökigare att hitta en ersättare.

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      april 11, 2013 at 21:33 #45787

                      Du ska ha litte spänn framåt på drivpacketet när du slår med dornet då funkar det alltid :wrench .gängan är UNC. Snart är det dax Per-Erik :race

                        april 12, 2013 at 08:37 #54396

                        Fint motorpaket Källkan – en fråga, men du kan ju kolla min tråd (Barn Find II) så jag inte kapar Bimsan 😉

                          april 12, 2013 at 09:16 #54400

                          Hehe, risken med OT är ju att moderatorn i mig kommer fram och läxar upp er…. 😉
                          Fö har jag faktiskt tillgång till en riktig järnhandel med kunnig OCH trevlig personal. :AP
                          Vet ni möjligen vad gängan har för nummer?

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            april 12, 2013 at 10:04 #54401

                            🙂 Det har jag ingen aning om sorry, bättre på att gå OT

                              maj 3, 2013 at 17:53 #55253

                              Idag var jag och hämtade ett “godispaket” grejer som jag köpt till Bimsan: Två portade toppar med större ventiler och en kamaxel. Tanken är att detta ska på den havererade originalmotorn när jag gör iordning den.
                              Kamaxeln var dock en grisen-i-säcken då säljaren trodde men inte visste om det var en trimkam. Jag granskade den och hittade tre koder instämplade: H36, 70 samt en bokstav (I?) följt av H89. Den sista kan även läsas åt andra hållet och blir då 68H plus en bokstav, då. Någon som kan tolka detta?

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                maj 4, 2013 at 11:47 #52994

                                Det lutar nu åt att det blir en Alfa-Weber på Bimsan i alla fall. Fortsatta dissektionen av Solex tvåportaren har resulterat i att jag visserligen fått loss spjällen, men till priset av att axlarna blivit krökta och bakelitplattan har gått i småbitar… :sad

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  maj 5, 2013 at 16:16 #55317

                                  I’ve got some good news and I’ve got some bad news… :duck
                                  De goda är att jag idag måttade med Weberfuggen direkt på insuget och – den passar! :CE Fattar inte att jag lyckades få det till att det inte skulle gå, men om måtten på insuget befann sig mitt emellan måtten på Solexen respektive Webern kanske att måtta förgasarna mot varandra förstärkte skillnaden? Jaja, bara det funkar. :race
                                  Hittade dessutom en skiss på nätet som visar vart alla rör på fuggen ska kopplas. Det som blir problem är den lilla elektriskt styrda dysa som på skissen kallas “solenoid för tomgångskanalen”. Har för mig att den har med avgasreningen att göra (fuggarna är från bilar 1976-80) och att jag läst på gamla forumet att den inte måste kopplas in?
                                  De dåliga nyheterna är att den #%^~$~%*< 👿 växellådan sitter där den sitter!
                                  Har fått bort hela skruvskallen men trots att jag bände med spett (!) mellan lådan och länkarmsinfästningarna hände inget annat än att den flexade i gummit i bakre fästet. Som lök på laxen vägrar konsprinten i växellänkaget att komma ut. :bh Har slagit från bägge håll, men icke. På reservdelsbilen fick jag borra ur den, men där var det lättare att komma åt då allt annat var demonterat. Jag antar att den sitter med den tjocka änden uppåt för att inte kunna trilla ut nedåt (as if….)? Får bli mer våld en annan dag. :h

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 467 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.