Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan

  • Detta ämne har 466 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-23 16:40 av .
Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 467 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #54298
    Per-Erik
    Deltagare

    Nej nej snitta inte upp torpeden! Det brukar vara så att tappen på växellådan fastnat rejält i gummibussningen baki, men med nån form av mothåll och kofot brukar man kunna övertyga den att släppa… Jag är rädd att börjar du kapa så blir det fort väldigt tråkigt…

    #54302
    Janne Hagnell
    Moderator

    Du menar att tjorva in kofoten mellan fästet och lådan? Med skruvskallen borta så ska skruven kunna tryckas ur infästningen, för den är inte gängad annat än in i lådan?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #54303
    Per-Erik
    Deltagare

    Jag hade lagt tillsågade klossar bakom drivknutarna och sedan satt kofoten mellan ena knuten och klossen och brutit lite snällt men bestämt – om du förstår vad jag menar. Gängningen är bara i lådan så den sitter inte med mer än gammal vana 🙂

    #54306
    Janne Hagnell
    Moderator

    Hmmm, det var ju en god ide! :AP

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #54324
    kallkan
    Deltagare

    Vet inte om jag ska blanda mig i, men stopp o belägg det är väl två gummiplugar det stora är för att låssa växellådan
    det lilla är för att föra in ett dorn snett ner i konan och slå till utav bara h


    e plopp så är lådan fri .Det behövs inga koben eller täklosar här int.Sen ger du bimsan en banan så är du glad hela dagen.
    Mvh Anders

    #54332
    Per-Erik
    Deltagare

    …visst, du har så rätt källkan, jag har bara aldrig lyckats med den varianten 😉

    #54333
    Morten S.
    Moderator

    Jeg har med godt hell sprayet godt med CRS e.l. og latt det stå en stund. Så heist aggregatet litt opp og så rugget og rykket i dette.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #54349
    Janne Hagnell
    Moderator

    @källkan wrote:

    Vet inte om jag ska blanda mig i, men stopp o belägg det är väl två gummiplugar det stora är för att låssa växellådan
    det lilla är för att föra in ett dorn snett ner i konan och slå till utav bara h


    e plopp så är lådan fri .Det behövs inga koben eller täklosar här int.Sen ger du bimsan en banan så är du glad hela dagen.
    Mvh Anders

    Kikade i reservdelskatalogen och där sitter mycket riktigt två gummipluggar ovanför varandra. Är det den övre man ska knacka genom?
    Sedan skruven jag har massakrerat: Den hade skalle 9/16”, betyder det att den är UNC/UNF i gängan också? För då blir det ju lite bökigare att hitta en ersättare.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #45787
    kallkan
    Deltagare

    Du ska ha litte spänn framåt på drivpacketet när du slår med dornet då funkar det alltid :wrench .gängan är UNC. Snart är det dax Per-Erik :race

    #54396
    Per-Erik
    Deltagare

    Fint motorpaket Källkan – en fråga, men du kan ju kolla min tråd (Barn Find II) så jag inte kapar Bimsan 😉

    #54400
    Janne Hagnell
    Moderator

    Hehe, risken med OT är ju att moderatorn i mig kommer fram och läxar upp er…. 😉
    Fö har jag faktiskt tillgång till en riktig järnhandel med kunnig OCH trevlig personal. :AP
    Vet ni möjligen vad gängan har för nummer?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #54401
    Per-Erik
    Deltagare

    🙂 Det har jag ingen aning om sorry, bättre på att gå OT

    #55253
    Janne Hagnell
    Moderator

    Idag var jag och hämtade ett ”godispaket” grejer som jag köpt till Bimsan: Två portade toppar med större ventiler och en kamaxel. Tanken är att detta ska på den havererade originalmotorn när jag gör iordning den.
    Kamaxeln var dock en grisen-i-säcken då säljaren trodde men inte visste om det var en trimkam. Jag granskade den och hittade tre koder instämplade: H36, 70 samt en bokstav (I?) följt av H89. Den sista kan även läsas åt andra hållet och blir då 68H plus en bokstav, då. Någon som kan tolka detta?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #52994
    Janne Hagnell
    Moderator

    Det lutar nu åt att det blir en Alfa-Weber på Bimsan i alla fall. Fortsatta dissektionen av Solex tvåportaren har resulterat i att jag visserligen fått loss spjällen, men till priset av att axlarna blivit krökta och bakelitplattan har gått i småbitar… :sad

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #55317
    Janne Hagnell
    Moderator

    I’ve got some good news and I’ve got some bad news… :duck
    De goda är att jag idag måttade med Weberfuggen direkt på insuget och – den passar! :CE Fattar inte att jag lyckades få det till att det inte skulle gå, men om måtten på insuget befann sig mitt emellan måtten på Solexen respektive Webern kanske att måtta förgasarna mot varandra förstärkte skillnaden? Jaja, bara det funkar. :race
    Hittade dessutom en skiss på nätet som visar vart alla rör på fuggen ska kopplas. Det som blir problem är den lilla elektriskt styrda dysa som på skissen kallas ”solenoid för tomgångskanalen”. Har för mig att den har med avgasreningen att göra (fuggarna är från bilar 1976-80) och att jag läst på gamla forumet att den inte måste kopplas in?
    De dåliga nyheterna är att den #%^~$~%*< 👿 växellådan sitter där den sitter!
    Har fått bort hela skruvskallen men trots att jag bände med spett (!) mellan lådan och länkarmsinfästningarna hände inget annat än att den flexade i gummit i bakre fästet. Som lök på laxen vägrar konsprinten i växellänkaget att komma ut. :bh Har slagit från bägge håll, men icke. På reservdelsbilen fick jag borra ur den, men där var det lättare att komma åt då allt annat var demonterat. Jag antar att den sitter med den tjocka änden uppåt för att inte kunna trilla ut nedåt (as if….)? Får bli mer våld en annan dag. :h

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 467 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng