Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan

  • Detta ämne har 466 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-23 16:40 av .
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 467 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43511
    Janne Hagnell
    Moderator

    Du menar längden? Ja, jag behövde måtten när jag skulle beställa nya men jag hade inte ur dem ur hållarna. Så det blev en höftning som landade på 15mm. De jag beställt är 17mm, om jag minns rätt.
    Och ja, väldigt skönt att jag lyckades kicka igång den. När jag stod med generatorn kluven och en hel låda full med skruvar och annat plock undrade jag om jag alls skulle få ihop den. Men jag fick inte ens grejer över, vilket är OVANLIGT! :CE

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #43512
    markus a
    Deltagare

    Lite sent påtänkt men XL-bygg säljer en tvåkomp färg som heter Temadur 90. Polyuretanfärg av samma typ som billack för 550kr/3l (inkl härdare). Det räcker att lacka en bil med.

    Verkar väldigt bra färg och de bryter i önskad kulör, men det är klart det kan vara svårt att hitta recept på just den kulör du vill ha.. Men det finns ju provkartor och sånt.

    //M

    #43509
    phermansson
    Deltagare

    15mm, då är det ju ingen fara med dem. 9mm står det som minlängd i VHB.
    Gött att du fick ihop den också, grattis!

    #43508
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Markus A wrote:

    Lite sent påtänkt men XL-bygg säljer en tvåkomp färg som heter Temadur 90. Polyuretanfärg av samma typ som billack för 550kr/3l (inkl härdare). Det räcker att lacka en bil med.

    Verkar väldigt bra färg och de bryter i önskad kulör, men det är klart det kan vara svårt att hitta recept på just den kulör du vill ha.. Men det finns ju provkartor och sånt.

    //M

    Alltid bra att veta, tack! :AP

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #43507
    Janne Hagnell
    Moderator

    @phermansson wrote:

    15mm, då är det ju ingen fara med dem. 9mm står det som minlängd i VHB.
    Gött att du fick ihop den också, grattis!

    NIO MILLIMETER?! 😯 Nej, då var det ju lugnt på den fronten… Å andea sidan hade ju kolen gjort djupa fåror i rotorn, så säg att man tappar någon mm där, men 14 eller kanske 13 mm är ju fortfarande helt ok.
    Insåg att om man trycker i den trepoliga kontakten hårt in i kolhållaren så kan plattan som hållaren vilar i lossa och trycker då inte emot ordentligt. Effekten blir att kolen flyttas och fjädrar sämre och det kan ha varit orsaken till mitt problem.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #45879
    Janne Hagnell
    Moderator

    Igår fick Bimsan polering och vaxning av bakpartiet, för att matcha de nypålagda lackfläckarna. Dessa smälte genast in betydligt bättre (nej, den stora, kritvita fläcken är en spegling)! 😀

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #45891
    phermansson
    Deltagare

    Tjusigt! :AP

    #43940
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tackar! 😀

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #46293
    Janne Hagnell
    Moderator

    Sådärja, nu behöver jag bara en nyckel till Bimsan! Fast inte riktigt som jag hade tänkt mig… :czy
    När jag stod vid stormarknaden och skulle låsa hoppade helt brutalt hela låskolven ut, med fjäder och allt! 😯 När jag tafatt försökte sätta tillbaka den for inre delen av låset in i dörrens mörka innandömen. 😡
    Så nu är det öppna med innerhandtaget som gäller (tack och lov att inte det gett upp!) och vinterns att-göra-lista har fått en ny punkt. :wrench

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #48038
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jaha, ja… Bimsans sommarsäsong fick ett dramatiskt slut: Balansaxelhaveri!! :bh :sad :ID
    Tur i oturen inträffade det på väg från dotterns balett och inte på motorvägen. 🙂
    Efter ett otäckt introljud tändes laddlampan, motorn började skaka och tempnålen satte av i sprinttempo mot rött. 😯 Likt en italiensk biltjuv kryssade jag genom stan utan att bry mig om trams som filer och medtrafikanter medan jag mässade ”inte stanna, inte stanna!”. :duck
    Med bara sista backen kvar dog dock motorn. NEEJ! :ID Men under över alla under, jag lyckades att få liv i spisen och vräkte mig bokstavligen fram och in på uppfarten där bilen slutligen dog i ett moln av vattenånga.
    Nu blir det trailer till garaget vid stugan och vinterns arbete drygas ut med motorbyte. Tack vare vår ordförande har jag dock ett helt drivpaket liggande :AP . Med lite tur behöver det bara en lättare översyn innan det kan monteras. :CE

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #48054
    Per-Erik
    Deltagare

    …bakelitdrevskrash kanske?! Var balansaxel lagren dåliga sedan innan?

    #48058

    Trist!! Men uj vad skönt att du tog dig hem!!

    #48062
    Janne Hagnell
    Moderator

    Drevkrasch är mycket troligt, för det gick att snurra på remskivan. Dock har jag varit misstänksam mot lagrena och tror inte att det kommer att räcka med drevbyte utan att axeln måste ur. Har ett fräscht drev liggandes, så det är ju annars frestande med en quick-fix. Å andra sidan är väl nästan ett motorbyte också en quick-fix när det gäller 96:or..? :duck

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #48063
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ytterligare ett + med kraschen är att jag var tvungen att ringa kompisen som ska sälja mig min nya vinterbil och upplysa om att nu måste jag få köpa den, annars blir jag tvungen att börja leta på Blocket igen. Så på måndag blir det affär! :CE

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #48104

    Always look at the Bright sight of life…dodo…dododoooo…..
    😉

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 467 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng