Saab 96 1973: Bimsan
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan
- Detta ämne har 466 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-23 16:40 av
solveslamsug.
-
FörfattareInlägg
-
maj 15, 2012 kl. 07:24 #43661
@Andreas Hermansson wrote:
@Janne Hagnell wrote:
Ja, de ser bättre ut än de är… 🙄
Idag upptäckte jag att jag slarvat mig till en räkning från trafikförsäkringsföreningen. 😮 :read Trodde att påställning automatiskt aktiverar den vilande försäkringen. Det gör den också – men inte om man bara har trafikförsäkring! Den kan inte vila (inte hos Folksam, i alla fall) utan sägs upp/nytecknas vid av/påställning. :bh Den nytecknade kan inte bakåtdateras, ergo, jag har tre oförsäkrade dagar! :sad Hoppas det kan vara en sedelärande historia, i alla fall. 🙄Men, men, men!!!
Det ska ju inte gå att ställa på ett fordon utan försäkring!
Ring och prata med dom på trafikförsäkringsföreningen, det har jag fått göra någon gång…
mvh
AndreasJepp, visade sig att Folksam hade fel och du hade rätt! :AP
Plötsligt damp det ner ett försäkringsbrev från dem som visade att försäkringen visst kickat igång automatiskt den 29 april och jag därmed inte varit oförsäkrad och slipper Trafikförsäkringsföreningen. :CE
Nu fick jag istället ringa Folksam och säga upp deras försäkring from 2 maj, eftersom jag i god tro körde igång en ny försäkring i Trygg-Hansa då. Kundtjänstkillen var först skeptisk till om det gick att avsluta retroaktivt, men inför mitt ”Ni har gett mig fel information så det får ni bara lösa!” veknade han och bjöd tom på de 18 kronor som de tre dagarna skulle kosta. :race96 V4 1975 ”Bollen”
maj 16, 2012 kl. 08:35 #43713Insåg att de oförutsedda (förträngda..?) utgifterna hopat sig så mycket att vår ordförandes proffslagning av stolsgalonen får vänta. :sad Håller på med en tillfällig Epa-lösning så länge. :race
Den bortspolade backspegeln är dock på plats igen, dock inte riktigt som jag hoppats. :duck Glaset sprack förstås under losstagningsförsöken, men turligt nog gick bara en smal skärva ur, rakt över där skruven ska sitta. Följaktligen kunde jag lägga på en feting-bricka och dra ihop det hela, varefter jag satte Mannens Bäste Vän (eltejp, om nu någon trodde något annat) över glipan och vips hade jag i alla fall 2/3 backspegel. Så minsann, två lösningar i Enhetsprisaktiebolagets anda på samma kväll!
:ID :CE96 V4 1975 ”Bollen”
juni 1, 2012 kl. 12:55 #41745Haha, har äntligen lyckats fixa fram rätt vita kulör till Bimsan! :CE Den här killen fixade det lätt som en plätt:
http://mobil.blocket.se/vastmanland/Billack_2k_i_Valfri_kulor_29115497.htm?ca=16&w=3
Lösningsmedelsbaserat, visserligen, men jag fick en liter färg plus härdare och förtunning och frakt med Bussgods för 812 kronor. :AP96 V4 1975 ”Bollen”
juni 25, 2012 kl. 19:20 #42793Var idag en sväng till ordförandens lada, varifrån man alltid kommer med mer saker än man tänkt sig… :CH
När det gäller försrstolen upptäckte jag att tyget blivit så sprött att det inte är någon ide att låta laga revorna i galonen.
Tyvärr lyckades vi inte gräva fram en grön förarstol men väl en lika hel som härligt brun. :race Underredet verkar vara äldre, det saknas fällspärr, så det blir nog att jag flyttar mjukdelarna till originalstommen.
Fräsch original ytterspegel blev det också, samt en hel låda med bra-och-ha-grejer. Fast jag tackade nej till trasiga relän och kaffemuggar med sockerbitar bevarade från 70-talet… 😉96 V4 1975 ”Bollen”
juli 3, 2012 kl. 19:28 #43164Idag åkte den bruna klädseln av från sin stomme och på stommen i bilen. Ja, efter att det sargade, gröna originalet åkt av, förstås. Slås ännu en gång av hur enkelt det är att meka med dessa bilar: Dynan är bara fasthakad på två ställen och häftad i framkant, ryggstödet liknar mest en jacka, med dragkedja och allt. :wrench
Så, nu har jag en hel förarstol. 😀 Fast brun. 😕 Har dock redan kommit på vad jag ska säga:
– Men förarstolen är ju brun!
– Ja, jag var dålig i magen igår och hann inte hem!
:ROLF

96 V4 1975 ”Bollen”
juli 4, 2012 kl. 10:38 #45441Idag fick jag hjärtat i halsgropen: När jag körde iväg vägrade laddlampan slockna! Generatorbyte igen?! :bh
Bytte laddrelä utan resultat men när jag lossat kablarna på generatorn och dragit fast dem igen slocknade lampan! 😀 Bara ärgade kontakter? Hoppas, hoppas…96 V4 1975 ”Bollen”
juli 6, 2012 kl. 07:50 #45476Nähä, idag var laddningslampan tänd igen. Hoppas jag kommer hem från jobbet… :bh
Hade loss kablarna vid generatorn igen men det hjälpte inte. Ska ha loss dem nere på starten också, men jag hyser inte mycket hopp… 🙁96 V4 1975 ”Bollen”
juli 6, 2012 kl. 08:22 #45480Nej, men det är säkert de som är slut. Får se vilket jag får tag i först, nya kol eller annan generator.
96 V4 1975 ”Bollen”
juli 6, 2012 kl. 17:36 #45491Nu har jag haft isär generatorn och spänt upp fjädrarna till kolen, smort upp och fixat i allmänhet. Liiiite svårare än med moderna generatorer med inbyggt laddningsrelä där man bara lossar två skruvar. Här måste allt isär och tom lödkolven fick åka fram. MEN, jag fick ihop den och på
plats i bilen så FUNKADE DEN! :CE Laddningslampan slocknar direkt när motorn hoppar igång! :race
Ska ändå pungslå vår ordförande på en reservgenerator och köpa nya kol. Hängslen och livrem… :duck

Kolla kolen! Tillräckligt utstick för stunden, i alla fall96 V4 1975 ”Bollen”
juli 11, 2012 kl. 12:04 #45634Jaha, idag blev vinterns pyssel bestämt: Vindrutebyte!
Har tittat lite snett på ett stenskott mitt i synfältet sedan jag fick det förra vintern. Idag när jag skulle köra iväg hade det förvandlats till en rejäl spricka som SBP inte kommer att gilla. :sad Inte jag heller för den delen…
Nu är ju rutan rejält sliten (kvällssol är inte kul…) och jag har en bättre liggande samt att tidigare ägares rostlagning av rutramen lämnat mycket i övrigt att önska, liksom dennes återmontering av rutan (vattenläckage), så arbetet fanns ändå med i femårsplanen. :wrench

Att ta en bild på en glasruta är inte helt lätt, men sprickan är där, tro mig…96 V4 1975 ”Bollen”
juli 11, 2012 kl. 12:15 #45635Gött att genertatorn fungerar i alla fall. Mätte du kolen om man får fråga?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.