Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 467 totalt)
  • Författare

Vips hamnade Bimsan sist av mina biltrådar och bättre lär det inte bli. Efter nödköpet av 900:an Bumsan och lagningen av 9000 Bottilia har vi vips tre fungerande och godkända bilar. Så efter en del funderande beslutade vi att ställa av Bimsan och låta henne genomleva denna vinter i kompisarnas lada. Då kan jag dessutom i lugn och ro byta drivaxel, som jag känt mig lite stressad för. 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

september 17, 2011 kl. 21:21 #32397

God natt, Bimsan!

96 V4 1975 ”Bollen”

september 17, 2011 kl. 22:32 #29950

Den mår bra av att inte köras i saltet i vinter. 😀
          Några bilar åkte in i ladan nu idag här också.
          Vad kör du, 9000 eller 900?
          Antar 9000. :WH

september 19, 2011 kl. 06:08 #32470

Jepp, 9000. Ska besiktigas i december och innan dess måste jag svetsa domkraftsfästena som är på väg in i kupén. Å så har vi ABS:en som blinkar, särskilt efter regn. Det är faktiskt bättre när sådant går sönder rejält. Som det nu är så funkar förstås systemet så fort jag ska felsöka! 😕

96 V4 1975 ”Bollen”

november 6, 2011 kl. 12:25 #34635

Var och rullade lite på Bimsan idag. Inga bromsar som fastnat och jag motionerade dem också. Samt att jag la in lite enris i kupen; mössen lär ju inte gilla det. Hämtade dessutom en front i mitt stash på samma gård. Hoppas hinna slipa och lacka den i vinter så den kan komma på plats inför nästa säsong. 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 14, 2012 kl. 13:18 #36398

I helgen var jag och hälsade på Bimsan igen. Sedan sist har det kommit in ytterligare en bil i ladan så nu har jag ungefär en decimeters mån att rulla på. Men däcken och hjullagren står i alla fall inte på precis samma fläck.
                Plockade också ur baksätesryggstödet. Det ska få en bit ny, grön galon isydd i överkant där solen, i vanlig ordning bränt hål. Sedan hoppas jag kunna slita bort resten av den mörka, 80-talsmönstrade överdragsklädseln utan alltför obehagliga överraskningar och därmed återställa Bimsans sköna, gröna inre! 😀

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 25, 2012 kl. 13:04 #40046

Så där, ja! Ett par kvällars syslöjd och Bimsans baksätesryggstöd har det Saab borde gjort från början: En galonklädd överkant! :CE

Klassiskt V4-ryggstöd…

Unikt V4-ryggstöd!

96 V4 1975 ”Bollen”

april 29, 2012 kl. 22:40 #42941

Idag uppväcktes Bimsan ur sin vintersömn. Lite svårflörtad var hon, men det var mycket mitt eget fel då jag gav mig på att smörja upp automatchoken på plats i ladan där hon stod. Modulating choke, vilket :bh skräp! Dämpkolven lossade förstås och krävde en hel del pill att fiska upp. Sedan startade hon dock snällt, men laddningslampan tändes! 😮 Jaja, hem skulle väl batteriet räcka, tänkte jag och körde. Sisådär 18 grader och sol och en V4, kan det bli bättre?! :race
                    Väl hemma sattes dottern i arbete med tvätt och vaxning och jag snurrade säkringar för att få igång alla lampor – dock inte med 100% framgång. Sedan startade jag igen och plötsligt var laddningslampan släckt. :CE Nu väntar byte av en drivaxel innan Bimsan är redo för sommarvägarna. :AP

Barnarbete av den goda modellen.

Ondskans kolv stavas Modulating choke.

Upptäckte att nedre hälften av gängorna på stavarna till batterifästet var helt borta! Fick bli en innovativ lösning.

96 V4 1975 ”Bollen”

april 30, 2012 kl. 04:04 #42942

Snyggt jobbat med baksätet, och jag håller med om att SAAB borde haft det så från början…

april 30, 2012 kl. 04:05 #42943

:AP

Gött att se att hon lever!

april 30, 2012 kl. 05:05 #40217

Känns som att jag sett lösningen på batterihållaren på mer än en V4 🙂 Tror det finns nya hållare på Biltema, annars går det bra med ett spännband också.

april 30, 2012 kl. 05:34 #40201

En bil jag köpte hade batteriet silvertejpat på plats….. Inte optimalt kanske

april 30, 2012 kl. 06:40 #40202

@Per-Erik wrote:

Snyggt jobbat med baksätet, och jag håller med om att SAAB borde haft det så från början…

Tack! :AP

96 V4 1975 ”Bollen”

april 30, 2012 kl. 06:42 #42946

@Christian Haugsöen wrote:

Silvertejp tillhör visserligen gruppen ”Mannens bästa vänner”, men på ett batteri? Tempting, but no! :duck

96 V4 1975 ”Bollen”

april 30, 2012 kl. 20:57 #42961

@Christian Haugsöen wrote:

Kanske va ett Optima… Nä jag går o lägger mig… :duck
                                  mvh
                                  Andreas

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 467 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.