Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 467 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 5, 2013 at 17:16 #55321

      Kälkan föreslog att du skall ha “lite spänn” och knacka på konan samtidigt. Har du ett spakblock? Lägg en planka 2″x4″ eller kraftigare framför hjulhusen och dra lite försiktigt med blocket, slå med dorn på konan. Bara lite spänn, utan att skrynkla hjulhusen. Lådan måste ju bara släppa då förutsatt att skruven/skruvskallen verkligen är borta.

        maj 5, 2013 at 18:48 #55324

        Ja, jag funderar på något sådant. Ska grunna vidare. Och ja, jag tror att jag fått bort hela skallen. Lite svårt att komma åt att se när man vid min ålder egentligen behöver starkt ljus och förstoringsglas…
        Tips på hur man får ur sprint- 😈 ?

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          maj 6, 2013 at 04:17 #55330

          …den lilla koniska sprinten, gör som så: lossa den lilla muttern som sitter på den nedre gängade tappen (tror det är en 8mm), och flytta upp den till den övre gängade tappen, och spänn. Då kommer sprinten att poppa loss ska du se 😉

            maj 6, 2013 at 12:08 #53051

            Ja, jag har testat det men gängorna gav upp innan tappen gjorde det. :sad Men tack för tipset, tappen sitter alltså istucken uppifrån, som jag trodde. :AP

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              maj 6, 2013 at 12:22 #55337

              Oj då, trist… Testa detta då; en medhjälpare i bilen som vickar vxlspaken upp-ner lite. Du inkröpen i motorrummet med polygrip, “snett grepp” om vxlstaget och nedre tappen på sprinten (om du förstår vad jag menar…), kläm medans det vickar…

                maj 6, 2013 at 16:34 #55345

                Där fick döttrarna en extra arbetsuppgift att se fram emot, tack för tipset! :CH

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  maj 25, 2013 at 14:27 #55972

                  Färdigmålad front levererad till Bimsan! 😀

                  Skulle “bara” lägga på ett sista lager lack och då blev det förstås fulare än innan :bh men på lite håll och med tanke på att det är penselmålat så får det gå an. 😎

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    juni 2, 2013 at 12:24 #56254

                    Fortsätter samla på mig grejer för framtida trimning. Idag fick jag ett halvt sportsystem levererat nästan hem till dörren. Tack, Benny! :AP

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      juni 2, 2013 at 13:39 #56256

                      Hoppas du blir nöjd med delarna Janne 🙂

                      Mvh Alexander

                        juni 2, 2013 at 13:57 #56257

                        @andersson__ wrote:

                        Hoppas du blir nöjd med delarna Janne 🙂

                        Mvh Alexander

                        Ja, jag är så nöjd så! :CE
                        Det är ju främre delen på avgasen som är det luriga, bakåt går ju alltid att bygga av standardelar. :wrench
                        På bilden syns även en liten papplåda. Den innehåller en prylhylla att ha ovanpå instrumentbrädan, äkta 70-80-talstillbehör! 😎

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          juli 28, 2013 at 17:07 #57942

                          Stillestånd länge i garaget nu, men idag fyndade jag i alla fall en tidstypisk yttertempmätare på loppis för den svindlande summan 20 kronor. :race

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            augusti 3, 2013 at 13:13 #58132

                            Äntligen snickrat färdigt vår nya, stora altan, så jag belönade mig idag med lite Saabmek:
                            Satte i rejält borr i Metabon och laddade för ett längre arbetspass med att borra ur bakre växellådsfästet. Det första som händer är att det låter SCHMACK och jag får huvudvärk… 😮
                            Visar sig att borret nypt direkt, maskinen vridit sig runt sin axel och jag har fått en rejäl kyss i tinningen av handtaget! :ID
                            Efter att ha återhämtat mig lägger jag maskinen med handtaget mot durken, trycker på knappen och – KLIRRIKLIRR! Plötsligt är båda bakre brickorna lösa och bara att pilla loss! :CE Men släpper växellådan mer för det? Nä… :bh
                            Så nu håller jag på att borra ur sprinten till växellänkaget, så hänger sk*ten åtminstone bara bak sedan. Då vore det väl 😈 om jag inte ska få ur lådan!

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              augusti 11, 2013 at 14:11 #58377

                              HAHA! ÄNTLIGEN!! VILJANS TRIUMF!!! :h :CE
                              Efter att ha förbrukat mängder av eder, borr och nästan en mekaniker (borrmakinsincidenten) så är växellådan äntligen ur bilen! :race

                              En del rengöringsarbete väntar nu…
                              Förra gången bände jag ju som en idiot för att få bakre fästet att släppa. Idag kunde jag lyfta ut vöxellådan med händerna. Jag fattar INGENTING! :ID Skruvar som släpper av att man inget gör??
                              Sprinten satt fortfarande som 👿 så nu skruvade jag loss växellådslocket så jag kom åt att borra från bägge håll varefter sprinten äntligen gick att knacka ut!

                              Tänk att något så litet kan orsaka så mycket bekymmer…
                              Nu borde jobbet kunna flyta på lite lättare, men det fick räcka för idag. Lika bra att sluta när man ligger på topp! 😀

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                augusti 11, 2013 at 20:23 #58390

                                Härligt!
                                Heja Janne!
                                Lite roligare jobb framför nu då och förhoppningsvis mindre riskfyllt…

                                  augusti 11, 2013 at 20:41 #58392

                                  Tack! :AP
                                  Ja, det ska bli kul att kunna se att det hänt något efter några timmar i garaget. :wrench Nästa gång ska bensinvärmaren bort och motorrummet tvättas ur för troligen första gången på 40 år.

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 467 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.