Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 467 totalt)
  • Författare

Okido!

96 V4 1975 ”Bollen”

september 5, 2013 kl. 13:59 #59116

Vi använder deras produkter i tvätthallen på jobbet och jag pratade vår kontakt hos Mac .. Lars Wirsen och om det fanns intresse så skulle vi kunna ta kontakt från klubben om ev inköp. Som kan säljas via klubbshopen. Det kanske är för mycket arbete runt ett sådant inköp…. När man kan köpa deras prylar på olika ställen typ Ica maxi. /Patric

september 5, 2013 kl. 14:48 #59117

Förutom priset kan man ju tänka sig att det går att komma åt större förpackningar genom ett sådant avtal, så det kan vara värt att ha i åtanke. En liter gör man ju åt rätt fort…

96 V4 1975 ”Bollen”

september 7, 2013 kl. 12:47 #59153

Så, nu är Bimsan prickbortad. Hade flaskan i en spann varmt vatten och det tog bra.

Nu får det räcka, det är ju inte en renovering utan en uppfräschning när motor och låda ändå är ur.

96 V4 1975 ”Bollen”

september 8, 2013 kl. 07:08 #57467

Ser mycket bra ut tycker jag, det är ju ingen renovering vi pratar om och man ska vara rädd om patina…

september 8, 2013 kl. 17:52 #59169

Det blir ju bra det där! :wrench

september 8, 2013 kl. 18:51 #59174

Efter att ha gjort slut en uppsjö av borr gav jag upp att borra ur den avbrutna skruven på ena torkararmen och plockade fram vinkelslipen.

Skaffa nytt? Icke! Fram med skruv och mutter och svetsen!

Skrapade sedan lite på de flera millimeter tjocka spackellagren som en annan hemmapulare ”lagat” rosten runt vindrutan med och det blev än mer tydligt varför det läckt in vid regn…

Avslutade passet med att leta fram en passande skruv till bakre växellådsfästet istället för den sönderborrade.

96 V4 1975 ”Bollen”

september 9, 2013 kl. 14:31 #57514

Varför envisas jag med att tro att det värsta är gjort när jag fortfarande har svetsarbetet framför mig?! 😕
                    Länkarmsinfästningen är ju en Saabklassiker. Här hade någon putte använt typ 0,5 mm plåt att laga med, och det höll ju inte många år…

Det tog sin modiga tid bara att få det renskuret och klart för svetsning:

Har dock kommit lite framåt också, högra delen av den murkna vindruteramen är (hoppas jag) färdigsvetsad, och jag har lagt igen ett hål i durken längst fram mot vänster hjulhus. :weld

96 V4 1975 ”Bollen”

september 16, 2013 kl. 16:29 #59425

Puh, det är inte utan att jag förstår att en tidigare ägare fick panik och gjorde en ”quick’n’dirty” med spackel på vindruteramen. 🙄 När jag slipat, kapat, slipat, kapat klart återstod åtta centimeter som fick godkänt för fortsatt tjänst! Inte undra på att svetsgasen tog slut under arbetspasset… :weld2

Så då fick jag gå över till att måla färdigt motorrummet. Har insett att vitt inte är det bästa valet på en sådan plats, så det fick bli svart body. :wrench

96 V4 1975 ”Bollen”

september 19, 2013 kl. 16:08 #59514

Ny gas och nu blev vindruteramen färdig! :weld2

Färdigsvetsad, that is… Nu blir det målning och spackling. :race

96 V4 1975 ”Bollen”

september 26, 2013 kl. 14:36 #59705

Alltså, jag är verkligen inge’ bra på att svetsa från undersidan av bilen. Resultatet av dagens övningar får väl betyget ”nöjaktigt”, ett betyg som jag av egen erfarenhet har kommit att betrakta som ”inget vidare men det får väl duga”.. :duck
                          Jag hade laddat ett tag för att ge mig på vänster länkarmsinfästning, vars dåliga status på den tidigare lagningen jag upptäckte när jag lossade spindeln för att kunna dra ut drivaxeln vid växellådsdemonteringen (snacka om att det ena ger det andra…). Började dock ganska bra när jag svetsade in en kraftig L-profil:

Meningen med denna var dels att utgöra bakre vägg i framvagnstornet då originalplåten tackat för sig, dels att förstärka i sidled (infrån och ut) då jag inte hade några planer på att återuppbygga originalkonstruktionen med dubbla plåtar (som gjort för att rosta).
                          Sedan var det då dags för bottenplåten. En rejäl, pulverlackad plåt som varit hylla i ett kassaskåp (!) valdes då den var lackad på bägge sidor. Så inleddes flera timmar av kamp med svetsen mot tyngdkraften. :weld Det ledde bland annat till detta:

Nej, jag tog inte en paus för att ta sänkan, det var en svetsloppa som prickade armvecket…
                          Till slut hängde grejerna i alla fall ihop och efter slip och lack såg det i alla fall, ja, nöjaktigt ut.

Lite karrosfog och body ska väl trolla lite med utseendet, och sedan kom jag på att jag nog får ta upp ett par dräneringshål också; vattnet kommer väl inte att hitta ut lika lätt som rostskyddet på bilden när jag väl fogat. 🙄
                          Avslutade med ett ”enkelt” jobb: Att plocka loss luftkamalen från vindruteramen till fläkten, detta för att komma åt att göra rent och spruta rostskydd där inne. Sju av nio skruvar gick lätt, nummer åtta, nere till vänster på fläkthuset, funkade med en vinkelmejsel, men dess tvilling på högersidan var lögn i 👿 att komma åt. Det slutade med att plasten sprack vid hålet så kanalen lossnade. När jag återmonterade använde jag åtta skruvar… 😛

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 2, 2013 kl. 21:10 #59845

Länkarm färdig för montering! 😀

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 3, 2013 kl. 14:44 #58151

Det var väldigt vilken tidsoptimist jag är… Först skulle jag ”bara” svetsa lite – det tog flera dagar. Nu skulle jag ”bara” slipa spacklet runt vindrutan och lägga på primer. Det tog förstås sin modiga tid och naturligtvis måste jag ändå fylla på med spackel här och där… :bh Så imorgon får jag lägga på primer för att skydda de plåtrena ytorna då jag inte kommer att hinna greja något nästa vecka. Bouppteckning efter min mor och min fru ska opereras men förhoppningsvis ska jag även hinna släpa hem ett nytt projekt! :CE Nej, det är ingen Saab… :sry

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 3, 2013 kl. 19:29 #59861

Ja, så e de!
                                Håller på tummen för frun.
                                Jag har precis oxå släpat (släpat o släpat, kört) hem ett projekt som inte är en Saab…men jag har inte vågat nämna något om de än…här…

oktober 3, 2013 kl. 19:32 #59863

Hmm, jag har mina aningar..! :race
                                  Själv tänker jag förmodligen vara fräck nog att lägga in den på Off Topic vad det lider. Lite korspollinering piggar alltid upp!
                                  😎

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 467 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.