Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan

• Detta ämne har 466 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-23 16:40 av .
Visar 15 inlägg - 226 till 240 (av 467 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

Det lät nästan snuskigt… :duck Men helt rätt. Det blir nog plyschkaffekokare för dig till slut ändå! 😉

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Janne Hagnell
    Moderator

HAHA, nu rör det på sig minsann!! :CE
    Idag fick jag växellådan på plats, komplett med bakre fäste, drivknutar, länkage med ny konsprint, hastighetsmätarvajer, kopplingsslavcylinder och frihjulsreglaget.

Enda krånglet var att en nållagerkopp hade lossnat och fallit ner i påsen jag knutit runt damasken som skydd. När jag rätat upp alla nålar saknades tre, men de låg så snällt inne i damasken, så det löste sig. :wrench
    Alla växlar gick i snällt och friläget funkade också. 😀 Däremot fick jag en chock när jag la i växeln och drog i hjulnavet på den sida där jag haft isär hjulupphängningen: Tvärstopp! 😮 Samma sak när jag inte hade växel i och när jag sedan tog i med en kofot mellan hjulbultarna rörde det sig med ett skrapande. Det visade sig alltså vara bromsen som låg an, troligen till följd av den rost som hunnit bildas på skivan. Inget fel i växellådan, alltså. :CE
    Avslutade dagen med att lägga på det första lagret topplack på vindruteramen.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Puh, efter att igår natt ha drömt om mitt nya projekt, en Alfasud, så körde jag i natt en kombo med bägge bilarna! :ID Stod i ett okänt garage i min barndoms Lysekil (ständigt denna stad!!) och fick igång Bimsan. :CE Började köra och insåg att hon ju varken var försäkrad eller besiktigad. Tänkte åtgärda det förstnämnda genom att ringa försäkringsbolaget men det var lögn i 👿 att hitta någonstans att stanna. Med stigande oro insåg jag också att jag nog inte borde köra bilen alls, då jag ännu inte bytt de 30 år gamla kamremmarna. Kamremmar på en V4?? Nej, det är där Alfan kommer in: Dess motor vågar jag inte starta med gamla, murkna remmar.
    Så återigen vaknade jag utmattad av en natts hårt arbete… :czy

96 V4 1975 ”Bollen”

Oooooh, en Sudde! Är det en sprint måntro?

Hummm, trodde dom gamla alforna hade kedja… Eller e det en boxermotor? den vet jag inget om….

Janne Hagnell
    Moderator

Det är en TI (tvådörrars sportmodell, men ej Sprintkarossen) 1978. Tänkte lägga upp den på OT men har inte hunnit,
    Motorn är en 1300 cc boxer, med remdrivna kammar, därav oron. 30 år gamla remmar vågar då inte jag belasta annat än med handkraft…
    Men åter till Bimsan! För första gången på länge står hon nu på alla fyra hjulen när drivaxeln är åter i lådan, rosten svetsad och bärarmen återmonterad. Har rengjort rutlisten och ska kränga på den på rutan. Planen är sedan att jag och dottern, utrustade med tålamod och såpvatten, monterar rutan i helgen. :wrench

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Gjorde ett tappert försök att få den nya prydnadslisten på plats i vindrutelisten, men det var lögn i 👿 . Detta berodde delvis på att specialverktyget jag tillverkat var i för tjockt material. Ska göra ett nytt, men det blir nog ändå att jag sätter listen när rutan är på plats, vilket allt nu är klart för. :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Idag var det så dagen V, som i vindruta. Välsåpat snöre och dotter på plats, börjar med att lägga i listen i undre plåtkanten, som det står i vhb. Inte en chans! Följde sedan rådet i vindrutetråden och la rutan centrerad, drog i snöret. Först inget, så plötsligt, plopp! :CE Sedan var det bara att dra, vips satt den där! :CE

Dottern är alltid lika naturlig på bild…

Vad jag inte visste var att 😈 återstod… Prydnadslists- 👿 !!!!
    Det tog typ två timmar att få dit den, aldrig mer att jag monterar den i efterhand! Nåja, var nästan klar, och var duktigt trött. Skulle nog lagt av men ville bli klar. Bankade försiktigt ner listen i sitt spår med gummiklubba när tröttheten tog ut sin rätt, jag slant och KRAS! 😮 :bh :ID

Först kände jag för att dra en hammare i rutan men sansade mig och insåg att den lilla sprickan går till kanterna och därmed inte bör sprida sig. Och så har jag min kultiga yttertermometer som ändå ska sitta i det hörnet.
    Så, jag la lite superlim på sprickan så det inte kommer in fukt och så får det vara tills vidare.

Jag känner mig ändå hyfsat nöjd med tanke på min tidigare historia i rutbytarbranschen… Nästa gång jag byter ruta får den nya prydnadslisten sitta kvar i gummilisten, så ska det väl gå bra! :h

96 V4 1975 ”Bollen”

Klapp på axeln Janne…

Janne Hagnell
    Moderator

Tack, det behövdes! :CH

96 V4 1975 ”Bollen”

William
    Deltagare

bra jobbat Janne! jag bävar mig inför att byta ut mina sorgligt förfallna prydnadslister som av ålder blivit alldeles bruna både fram å bak. :sad

solveslamsug
    Deltagare

@Andreas Hermansson wrote:

Klapp på axeln Janne…

Ja. Jag vet inte vad jag skulle göra i ett sådant läge, gå och lägga mig i en vecka känns rimligt, med mitt temperament …

solveslamsug
    Deltagare

@Janne Hagnell wrote:

HAHA, nu rör det på sig minsann!! :CE
    Idag fick jag växellådan på plats, komplett med bakre fäste, drivknutar, länkage med ny konsprint, hastighetsmätarvajer, kopplingsslavcylinder och frihjulsreglaget.

Det var det här jag gick och lurade på och startade en tråd om. När jag nu lyft ur min gamla sprängda 1500 och håller på och städar motorrummet så upptäkte jag att växellådan kändes helt lös. Jag gick i funderingen om att det skulle finnas ett bakre fäste, dvs. i bakkant på vxllådan under torpeden? För nu är det bara drivaxlarna som håller i, det kändes inte rätt. Sedan läser jag det här…

Janne Hagnell
    Moderator

Jepp, och tänk alltså på att det är tumfattning och -gänga på skruven, så det är inte bara att rota fram en standard M-skruv att ersätta med. För jag gissar att din skruv gått av. Alternativet är att hela gummikudden tackat för sig. Men det blir ju i alla fall betydligt lättare att få ut lådan då! :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

@SölveSlamsug wrote:

@Andreas Hermansson wrote:

Klapp på axeln Janne…

Ja. Jag vet inte vad jag skulle göra i ett sådant läge, gå och lägga mig i en vecka känns rimligt, med mitt temperament …

Ja, jag gick också och la mig men insåg efter att tag att om jag blir tvungen att byta ruta igen så är prydnadslisten fortfarande på plats och rosten fortfarande lagad och själva rutmonteringen gick ju på 20 minuter. Sedan kändes världen ändå ganska god. 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 226 till 240 (av 467 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng