Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Visar 15 inlägg - 241 till 255 (av 467 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 5, 2013 at 14:22 #60731

      @Janne Hagnell wrote:

      Jepp, och tänk alltså på att det är tumfattning och -gänga på skruven, så det är inte bara att rota fram en standard M-skruv att ersätta med. För jag gissar att din skruv gått av. Alternativet är att hela gummikudden tackat för sig. Men det blir ju i alla fall betydligt lättare att få ut lådan då! :race

      Sådan information är guld, jag trodde faktiskt att det var m-skruv, så det tipset tackar vi för:) 🙂

        november 5, 2013 at 15:04 #60732

        Ja, V4:an är ju lite lurig då Fordmotorn kör på mm men stora delar av resten är tum, ett arv från tvåtaktarna.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          november 9, 2013 at 16:07 #59218

          Idag tätguck under rutlisten, varefter jag plockade bort skyddsplasten från prydnadslisten, klämde dit tätningarna för torkararmarna samt dekorationslistens täckbleck. Det sistnämnda har jag faktiskt på 80-ralet monterat på 900-bakrutor i Stallbackafabriken, och minsann, plötsligt märkte jag att händerna gick av sig själva och vips satt blecket där! :race

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            november 11, 2013 at 13:47 #57579

            @Janne Hagnell wrote:

            Ja, V4:an är ju lite lurig då Fordmotorn kör på mm men stora delar av resten är tum, ett arv från tvåtaktarna.

            Volvo hade väl också en övergångsperiod. Är det -73:orna som har både ” & mm??

              november 11, 2013 at 18:21 #60901

              Turligt nog ärvde jag en hyfsat komplett hylsnyckelsats i tum av en gammal rörmokare och har dessutom köpt på mig ett par fasta och lednycklar, så nu ska jag väl klara mig. :race
              Det där med blandning av tum och mm är överhuvudtaget ofta förvirrat och ologiskt. Tänk bara på hylsornas infästning, den är i tum… I amerikanska filmer kan man numera bli riktigt tillsnuread då de ofta använder metersystemet i officiella sammanhang (typ militära, som ju är inblandade i en inte oansenlig del av filmerna från “over there”), men när de sedan pratar vardagsspråk är det yards, feet och inches.

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                november 14, 2013 at 16:19 #59378

                Har ägnat mig åt golvläggning sista tiden men hann ändå med att åtgärda ett stort irritationsmoment: Den snygga växelspaksknoppen var tyvärr inte kanonkvalité utan har spruckit. Det har fått till följd att jag fått ytterdelen i handen varje gång jag lagt i backen. Nu är utrymmet mellan ytter- och innerdel fyllt med sättlim och den spruckna ytterdelen fixerad med buntband under torktiden så nu vore det väl själva 😈 om det inte ska hålla!

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  november 16, 2013 at 21:28 #61003

                  @Janne Hagnell wrote:

                  Turligt nog ärvde jag en hyfsat komplett hylsnyckelsats i tum av en gammal rörmokare och har dessutom köpt på mig ett par fasta och lednycklar, så nu ska jag väl klara mig. :race
                  Det där med blandning av tum och mm är överhuvudtaget ofta förvirrat och ologiskt. Tänk bara på hylsornas infästning, den är i tum… I amerikanska filmer kan man numera bli riktigt tillsnuread då de ofta använder metersystemet i officiella sammanhang (typ militära, som ju är inblandade i en inte oansenlig del av filmerna från “over there”), men när de sedan pratar vardagsspråk är det yards, feet och inches.

                  Ja, i landet over there är det duktigt snurrigt. Jag har ju hållit på mycket med jänkare, då är det ju självklart att det är tum. Men sedan fick de ju för sig att de skulle börja byta till mm, så 80-90-talare kan det vara riktigt mysko på…

                    november 22, 2013 at 19:54 #61204

                    Idag fick jag dit torkarna och ny (eller ja, annan) radioantenn. Sedan skulle jag bara trycka dit skyddsplåten över luftintaget. Tänkte här använda den jag plockat från reservdelsbilen, då den är svart, vilket jag tycker passar bra på vit bil. Döm om min förvåning när jag tar fram den och fästnitarna är avkapade! Har jag gjort det?? Och varför har jag sparat den?! :ID
                    Så nu blir det till att fixa iordning och svartlacka originalplåten istället…

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      november 23, 2013 at 11:58 #61215

                      @Janne Hagnell wrote:

                      Idag fick jag dit torkarna och ny (eller ja, annan) radioantenn. Sedan skulle jag bara trycka dit skyddsplåten över luftintaget. Tänkte här använda den jag plockat från reservdelsbilen, då den är svart, vilket jag tycker passar bra på vit bil. Döm om min förvåning när jag tar fram den och fästnitarna är avkapade! Har jag gjort det?? Och varför har jag sparat den?! :ID
                      Så nu blir det till att fixa iordning och svartlacka originalplåten istället…

                      Hummm, en dag med hög feber kanske..?

                        november 23, 2013 at 14:07 #59638

                        Eller hög stress kanske, markägaren ville plötsligt att bilen skulle försvinna OMEDELBART, så jag jobbade mot klockan.
                        Näja, nu ligger originalplåten i elektrolysbadet och gottar sig. :wrench

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          november 26, 2013 at 16:35 #59488

                          …och bra blev den!

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            december 7, 2013 at 19:11 #61541

                            Idag var jag förbi vår ordförande och hämtade en luftburk för tvåportsförgasare samt ett dörrlås med nyckel till förardörren. :race
                            Hade egentligen tänkt att leta upp nyckeln till det lås jag redan hade (som också kommer från Karl) men vi insåg snart att det var MI… :duck När jag kom hem och hade lyckats lirka ur nyckeln upptäckte jag att handtag och lås var till högerdörren. Det är ju lätt att vända runt låskolven, vilket jag gjorde, men den verkar ju då åt fel håll (låsblecket rör sig från vågrätt till rakt upp istället för vågrätt till rakt ner). Kan det funka ändå, tro?
                            Luftrenaren var en synnerligen låg historia i plast, med texten Sprint Filter Made in Italy. Torde passa bra då jag tänkt trycka dit den på en Alfasudförgasare. 😀 Men vad kan den ha suttit på för bil? Känner inte igen modellen.

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              december 8, 2013 at 09:35 #61559

                              Hej!

                              Sprintfiltret säljs som tillbehör till tvåstegs-weberförgasarna.
                              Mig veterligt (osvuret är bäst) har det aldrig suttit originalmonterat i någon bil.
                              Filtret finns beskrivet hos Misab och Ronwill Speedshop.
                              Insatsfiltret (av papper) kunde man för några år sedan köpa hos OK.

                              Pelle i Härnösand

                              Pelle i Härnösand

                                december 8, 2013 at 13:07 #61580

                                @HUP213 wrote:

                                Hej!

                                Sprintfiltret säljs som tillbehör till tvåstegs-weberförgasarna.
                                Mig veterligt (osvuret är bäst) har det aldrig suttit originalmonterat i någon bil.
                                Filtret finns beskrivet hos Misab och Ronwill Speedshop.
                                Insatsfiltret (av papper) kunde man för några år sedan köpa hos OK.

                                Pelle i Härnösand

                                Coolt, tack, då ska jag kolla där! Dock är hålet till förgasaren ovalt, så jag antar att denna burk är avsedd för Solex? Får bli lite hemmaslöjd.

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  december 8, 2013 at 13:44 #61582

                                  Bör vara den här, då:
                                  http://misab.se/5000.php
                                  Då har Misab insatser också. :CE Får ut och mäta på burken sedan.
                                  Någon som kan svara på det där om dörrhandtagets vändbarhet?

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 241 till 255 (av 467 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.