Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 467 totalt)
  • Författare

@Janne Hagnell wrote:

Bör vara den här, då:
      http://misab.se/5000.php
      Då har Misab insatser också. :CE Får ut och mäta på burken sedan.
      Någon som kan svara på det där om dörrhandtagets vändbarhet?

Annars får du komma och hämta ett nytt. 😛

december 17, 2013 kl. 19:24 #60264

Okej, vem tror att 96:ornas dörrhandtag var i princip likadana under hela produktionstiden ( själv låskolven undantagen)? Jag gjorde det, men där fick jag fikon när jag lite snabbt och lätt skulle byta dörrhandtaget idag. :ID
        Till att börja med trodde jag optimistiskt att det nog bara var skruven som håller låsblecket vid kolven som gängat ur sig när kolv och fjäder sköt iväg på stormarknadsparkeringen för drygt ett år sedan. Misstanken grundade jag på utbyteshandtaget, som också var från tidigt 70-tal. Icke sa Nicke!! Det gamla handtagets lås hade ju egen nyckel och täckbrickan för låsöppningen gjorde att jag redan misstänkt att enheten var äldre än Bimsan. Men att det skulle skilja så mycket… 😥
        I dörrbotten hittade jag denna grunka (och den saknade gummipluggen till dörrgaveln):

What the…. det ser ju inte alls ut som det andra handtagets innanmäte! 😮 Efter att ha fört ihop grunkan med den tidigare ivägskjutna låskolven upprepade gånger, likt ett litet barn som konfunderat försöker få in den fyrkantiga klotsen i det runda hålet, inser jag vad som hänt: Låskolven och grunkan var egentligen en enhet – hela härligheten hade gått tvärt av!! 😯 😡
        Ingen quick fix där alltså, men jag hade ju mitt vända högerhandtag att ta till. 🙂 Börjar raskt montera det men tycker att skruven till lilländen är svår att få dit. Inte konstigt, handtaget är ju ack så lite men ändå välvt och inte alls lika höger-vänster!! :bh

Lätt svärande flyttar jag över kolven från det felvända handtaget till det gamla handtaget (det med den utskjutna kolven) och skruvar dit alltsammans. Nu ska väl… MEN VAD I???!! 👿 Låsknappen går att trycka in mem inte öppnas dörren!! Sliter med en inte föraktlig dos übervåld ut hamdtaget igen, jämför med ett tredje handtag (det jag saknar nyckel till) och – de är ju olika djupa!!

Där fick jag också förklaringen till grunkans påsvetsade mutter: En anpassning till den modernare låskistan i Bimsan. Insåg att lösningen stavas att flytta låskolven ÄNNU en gång, nu till handtaget vars låskolv jag inte har nyckel till. Men till denna operation räckte inte dagens snabbt-och-lätt-tålamod…
        Avslutar med något lite roligare. Efter att ha fått bort dörrsidan hittade jag denna lösning på montering av isolering, troligen utförd av någon för vilken ordet lim saknar innebörd. :ROLF

96 V4 1975 ”Bollen”

december 18, 2013 kl. 16:42 #61881

Åh, så kreativt. Och tänk så ljuddämpande effekt pappen ska ha när den är upphängd i en ståltråd…

december 18, 2013 kl. 19:04 #60027

Notera även att det är den sortens matta som egentligen ska sitta inne i dörren. Mot dörrsidans masonite ska det ju vara en fuktspärr. :duck

96 V4 1975 ”Bollen”

december 18, 2013 kl. 19:14 #61891

Det som igår verkade ohyggligt jobbigt gick på 10 minuter idag. Tjipp-tjopp så var kolven på plats i rätt handtag.

Nu ska det väl för i 😈 funka!
              Notera reklambrickan till nycklarna: Agelands Motor AB på Birger Svenssons väg i Varberg, samma väg som Monarkfabriken ligger på (Birger Svensson grundad Monark). Då jag också är svag för 70- och 80-talscyklar från MCB är detta en extra rolig tillfällighet som ser ut som en tanke. :race

96 V4 1975 ”Bollen”

december 20, 2013 kl. 14:46 #61985

@Dicst wrote:

Åh, så kreativt. Och tänk så ljuddämpande effekt pappen ska ha när den är upphängd i en ståltråd…

Ståltråden torde tystna… :duck

december 20, 2013 kl. 23:33 #61998

I upphetsningen över dörrhandtaget glömde jag nämna att jag har fått täckplåten till luftintaget på plats, och att allt arbete kring vindrutan därmed är klart. :race

96 V4 1975 ”Bollen”

december 21, 2013 kl. 09:45 #62005

Tufft i ”rallysvart”!

december 21, 2013 kl. 12:45 #62014

Tack! Tänkte Bimsan skulle bli en ”white and black blues” (någon som minns den Eurovisionsschlagern?). Pepitatejp ligger också på lut! :race

96 V4 1975 ”Bollen”

december 25, 2013 kl. 23:54 #62111

Jepp, att få handtaget på plats idag gick på en fiskvart. :wrench

Så nu kan jag öppna, stänga och låsa Bimsan från utsidan igen. :CE
                        När jag skulle sätta tillbaka dörrsidan tittade jag närmare på densamma och fick syn på detta:

😮
                        Inte lönt att återmontera den masoniten… Får plocka dörrsidan från reservdörren så kan jag sedan i lugn och ro flytta över den här klädseln till en ny masoniteskiva.

96 V4 1975 ”Bollen”

december 26, 2013 kl. 19:47 #60518

”Nya” motorn nedsänkt på motortrallan, växellådan uppvinklad så mycket det går i framkant. Allt därmed redo för ilyftning av motorn! :race

96 V4 1975 ”Bollen”

december 27, 2013 kl. 22:16 #62150

HAHA, nu rör det på sig! :race Idag åkte motorn på plats! :h :wrench => :CE

På väg

På plats!
                            För att få in motortralla och motor på rätt plats fick jag först rulla Bimsan bakåt och sedan tillbaka fram med motorn hängande i taljan. Den långa stillståndstiden hade gjort att ena bakbromsen låst lite mot trumman, men inget som inte gick att fixa med lite :h .
                            Värre var när jag skulle rulla tillbaka bilen. Hade skaffat en spännrem modell värsting för att typ vinscha tillbaka henne, men tror ni att jag kunde hitta den nu?? 🙁 Fick ta ett mer ordinärt spännband och drog åt det delvis blundande, väntande på smällen – men det höll! 😀
                            Att gifta ihop motor och växellåda hade jag varit lite orolig för efter att ha hört om andra som kämpat länge med detta men för mig var det inga problem alls. 🙂 Jag drog upp framkanten på lådan så högt som möjligt och fixerade den i röret mellan hjulhusen med ett rep, lirkade in motorn på lådaxel och drog långsamt runt vevaxeln fram på remskivan tills PLOPP, så gled den dit! :CE
                            Nu väntar återmontering av diverse kringutrustning och då inte minst inpassningen av den (för motorn) nya förgasaren, sedan är det dags för det första startförsöket på ungefär 1,5 år. :CE

96 V4 1975 ”Bollen”

december 27, 2013 kl. 22:37 #62186

Vi väntar med spänning på nyårssmällen!

januari 1, 2014 kl. 18:09 #62354

När jag idag plockade fram startmotorn för montering låg den gamla motorns vänstra motorfäste bredvid. Hmm, varför satt inte det på motorn? Det mindes jag strax: För att startmotorn inte går att få dit med fästet på plats! 😡
                                Så det var bara fram med block och talja igen och fästa upp vänstersidan i taket och demontera fästet. Men nu sitter startmotorn i alla fall där, liksom motorfästet. Det går långsamt fram men det går ändå fram.. 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 1, 2014 kl. 21:26 #60664

@Janne Hagnell wrote:

I upphetsningen över dörrhandtaget glömde jag nämna att jag har fått täckplåten till luftintaget på plats, och att allt arbete kring vindrutan därmed är klart. :race

Hej! Trevligt att läsa om lite V4-mek. En dum fråga bara.
                                  Täckplåten t luftintaget, är den bara dittryckt eller sitter den m muttrar från insidan på nåt sätt? Behöver få bort min men den sitter som f-n.

/Sven

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 467 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.