Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan

• Detta ämne har 466 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-23 16:40 av .
Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 467 totalt)
  • Författare
    chakka
    Deltagare

Kan bekräfta att Pinto-Webern (32/36 DGAV) passar rakt av på tvåportsinsuget, även om det senare är anpassat för 32/32.

Jag gjorde en nödfix en söndag för ett knippe år sedan. Solexen på min lätt uppskrämda 1740 packade ihop och tvärdog och jag var absolut tvungen att komma iväg med bilen på kvällen. Så efter att ha övertalat den lokala bilskrotaren att öppna en stund, rev jag snabbt av en DGAV från en tvåliters Taunus. Sen hem till garaget, kladdade lite tätning på en gammal tjock fotpackning och skruvade dit den som den var. T.o.m. gaslänkaget passade rakt av. Efter en snabb provstart, slängde jag in mina saker i bilen och tog en liten ”provtur” på nio mil. Jag hade uppenbarligen fått några fler hästkrafter på köpet (kanske inte så konstigt, en original-Solex på den motorn var ingen lysande idé), så jag hann t.o.m. i tid!

Dock fick plattan med urtag för bromsservo och vevhusventilation hoppas över just denna eftermiddag. Den blev några dagar senare lite klurigare att få dit, eftersom det upprättstående röret för ventilationen kom ivägen för förgasaren.

Janne Hagnell
    Moderator

Intressant och värt att lägga på minnet!
    Tack vare Christian H :AP har jag nu en original-Solex på ingång, så efter en renblåsning av den bör jag vara back on track! :race

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Janne Hagnell
    Moderator

GRRRR…. Var helt säker på att jag hade sparat gasreglaget till Solexen från reservdelsbilen, men det enda jag hittar är fästet som sitter skruvat i insuget. :ID Blir väl till att hemsnickra utifrån reglaget till FoMoCon… :h

96 V4 1975 ”Bollen”

Skall gå ut och rota lite till 😀

Janne Hagnell
    Moderator

:AP

96 V4 1975 ”Bollen”

Minns dock inte hur den ser ut, är det någon som kan ta en bild så vet jag lite mer vad jag letar efter!

Hittade detta som jag skrivit solex 2-port på. Vet inte om jag var ute och snurrade då kanske!

Ser det rätt ut Janne?

Janne Hagnell
    Moderator

Jepp, det är den! PM:ar dig.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Idag kom fuggen från Christian :CE :AP , och jag kunde förstås inte hålla mig utan tvättade, torkade och blåste den på både ut-och insida. Behövdes dock inte mycket rengöring, den hade nog kunnat monteras som den var. :race

96 V4 1975 ”Bollen”

😀 kanon, bra att den kommer till nytta!

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Janne Hagnell
    Moderator

En sak jag inte blir klok på när det gäller förgasaren, eller snarare plattan under den. Den har ju två uttag, ett som pekar uppåt och ett rakt ut. Det uppräta är på min motor kopplat till vänster ventilkåpa och det andra utgick jag ifrån skulle gå till bromsservot. Men i reservdelslistan är plattan vänd åt andra hållet, så den raka är vid vänster ventilkåpa. Det kan väl inte stämma?

96 V4 1975 ”Bollen”

hup213
    Deltagare

Hej!

En fundering: Kan bilden i reservdelskatalogen vara spegelvänd? I VHB 2 5:3 heter mellanflänsen 7a och den ser felvänd ut.
    I tråden ”V4 1974 med rallystuk” finns en bra bild som visar dragningen av vevhusventilationen vid vänster ventilkåpa.
    Den motorn har en WEBER 36DCD, men det borde inte ha någon betydelse i detta avseende.

Pelle i Härnösand

Pelle i Härnösand

skomakarn
    Deltagare

Så här ser det ut på min:

Edit. detta är en Weber från en 2 liters Ford.
    PÅ andra bilden har jag vinklat vevhusvent.-röret.

chakka
    Deltagare

@Skomakarn wrote:

PÅ andra bilden har jag vinklat vevhusvent.-röret.

Snygg lösning! Det blir TRÅNGT med en DGAV ihop med det röret i vanliga fall. Men hur gjorde du, lyckades du få loss anslutningsröret från aluplattan? Mitt satt nämligen som berget, så det fick bli pluggning och filande för att få på Webern över huvud taget. Inte speciellt elegant! Och med vevhusventilationen mynnande rätt ut i atmosfären (via slang till hjulhuset), inte speciellt miljövänligt heller!

skomakarn
    Deltagare

Japp, jag fick loss röret från plattan. Köpte en 45-graderskrök hos lokala hydraulikfirman. funkade fint. 🙂

Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 467 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.