Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 467 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 13, 2014 at 19:30 #174009

      Inte nog med det, det var ett Volvofilter. :duck

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        mars 16, 2014 at 21:04 #171011

        Nu hoppas jag att jag lyckats få ihop fronten rätt. Lykttorkarna rör sig också som de ska. Lyktsargarna får vänta tills halvljuset är inställt.

        Fick även kört igenom växellådan med fotogen och en omgång olja idag, så nästa steg blir varmkörning och PROVKÖRNING! :race

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          mars 16, 2014 at 21:16 #174123

          Gött Janne!
          Blir nog vinkelbrum i sommar trots alla motgångar!

            mars 17, 2014 at 10:17 #174128

            Tack! Ja, jag håller tummarna för det. Vågar knappt saga det, men just nu går det som på räls! :race

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              mars 18, 2014 at 19:12 #174178

              YES! Idag rullade Bimsan för första gången på 1,5 år för egen maskin! Premiärturen var bara fram och tillbaka på uppfartsvägen, men såväl växellådan som kopplingen lirade perfekt! Det gjorde däremot inte elsystemet, som protesterade mot det långa stillaståendet med att våga vägra vindrutetorkare, och naturligtvis regnade det idag…
              Dessutom lyste laddningslampan envist och när den slockande tändes oljelampan! :ID
              Men vänta, är snubben glad TROTS lysande oljelampa?? Ja, det inträffade ju först med genomvarm motor och bara på tomgång. En klassiker! Ska börja med att byta tryckkontakten ( har rivit en fullt fungerande motor en gång för att jag utgick ifrån att kontakten var okej…) och hjälper inte det kanske det blir tjockare olja. Annars så går det ju alltid att koppla bort lampan. 😎 Bättre att få köra V4 en stund än inte alls! :race
              På minuskontot hamnade även ett minimalt hål i ett av kylsystemets rör å så behövde några till slangklämmor dras åt. Men tempen gick upp som den skulle och termostaten öppnade! Möjligen kärvar autmatchoken något.
              Ställde tändning och tomgångsvarv och -blandning innan jag nöjd slog av tändningen för idag. :CE

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                mars 18, 2014 at 19:29 #174180

                Vad roligt! Och välförtjänt! 🙂

                  mars 18, 2014 at 19:32 #174181

                  Gött Janne! Grattis! Kul att Bimsan lever!

                    mars 18, 2014 at 20:15 #174183

                    Tack, tack! Hoppas det kan tjäna som lite inspiration för Sköldis också! :CH
                    Vill man höra underverket (och se den retfulla oljelampan) så finns en lagom kass video på klubbens fb!

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      mars 18, 2014 at 21:10 #174186

                      Nu vart jag så inspirerad att jag slog till och bokade besiktningstid, 29 april! Hoppas jag klarar deadlinen.. 😎

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        mars 19, 2014 at 08:14 #174196

                        Det går säkert galant – kör på! 🙂

                          mars 19, 2014 at 10:58 #174202

                          Kämpa på! Det finns dom som har mer jobb kvar. :wrench

                            mars 19, 2014 at 12:54 #174207

                            :CH

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              mars 25, 2014 at 21:37 #174385

                              Nytt ryck idag! :wrench Fick tätat det läckande kylröret, monterat tuta och kofångare, satt tillbaka inredningsmattorna och fixat bättre fastsättning av batterilådan. Och så bytte jag oljetryckskontakten mot den från rasmotorn. Blev lite förvånad att de hade olika skallstorlek (23 resp 24mm). Blev inte mindre förvånad när jag fått loss dem:

                              Men va, det kan väl inte vara olika fattning i blocket?! Nejdå, kontakten i den fungerande motorn satt med en adapter!

                              Är detta vanligt förekommande eller har det helt enkelt hamnat en kontakt till en annan motor där? Då kunde man ju hoppas på att det är orsaken till lamptändningen.

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                mars 28, 2014 at 09:13 #174484

                                Inte nog med att batteriet var urladdad, tidigare ägare hade dessutom valt ett alldeles för stort batteri, som stod på trekvart på batterihyllan i Rolands raggar-V4:a. Så efter att ha skaffat ett passande batteri skänkte Roland det andra till mig, tack! :AP
                                Nu står det på laddning och går det bra letar sig nog batteriet ner i Bimsans nya, aktermonterade batterilåda. 😀

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  mars 28, 2014 at 09:19 #174485

                                  Var tvungen att öppna Bimsans varseljus för att kolla ledningsdragningen. Då gick förstås plasten sönder i det sista kvarvarande original skruvfästet! Men den som spar han har! Möbelskruv från ett känt, svenskt varuhus satt som en smäck!

                                  Detta är bland det allra roligaste med att meka; att klura ut lösningar och använda delar från helt andra ställen. :wrench Att montera nya originalgrejer känns ibland nästan som – fusk..! :duck

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 467 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.