Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan

  • Detta ämne har 466 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-23 16:40 av .
Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 467 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #174009
    Janne Hagnell
    Moderator

    Inte nog med det, det var ett Volvofilter. :duck

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #171011
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nu hoppas jag att jag lyckats få ihop fronten rätt. Lykttorkarna rör sig också som de ska. Lyktsargarna får vänta tills halvljuset är inställt.

    Fick även kört igenom växellådan med fotogen och en omgång olja idag, så nästa steg blir varmkörning och PROVKÖRNING! :race

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #174123

    Gött Janne!
    Blir nog vinkelbrum i sommar trots alla motgångar!

    #174128
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tack! Ja, jag håller tummarna för det. Vågar knappt saga det, men just nu går det som på räls! :race

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #174178
    Janne Hagnell
    Moderator

    YES! Idag rullade Bimsan för första gången på 1,5 år för egen maskin! Premiärturen var bara fram och tillbaka på uppfartsvägen, men såväl växellådan som kopplingen lirade perfekt! Det gjorde däremot inte elsystemet, som protesterade mot det långa stillaståendet med att våga vägra vindrutetorkare, och naturligtvis regnade det idag…
    Dessutom lyste laddningslampan envist och när den slockande tändes oljelampan! :ID
    Men vänta, är snubben glad TROTS lysande oljelampa?? Ja, det inträffade ju först med genomvarm motor och bara på tomgång. En klassiker! Ska börja med att byta tryckkontakten ( har rivit en fullt fungerande motor en gång för att jag utgick ifrån att kontakten var okej…) och hjälper inte det kanske det blir tjockare olja. Annars så går det ju alltid att koppla bort lampan. 😎 Bättre att få köra V4 en stund än inte alls! :race
    På minuskontot hamnade även ett minimalt hål i ett av kylsystemets rör å så behövde några till slangklämmor dras åt. Men tempen gick upp som den skulle och termostaten öppnade! Möjligen kärvar autmatchoken något.
    Ställde tändning och tomgångsvarv och -blandning innan jag nöjd slog av tändningen för idag. :CE

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #174180
    Jonathan
    Deltagare

    Vad roligt! Och välförtjänt! 🙂

    #174181

    Gött Janne! Grattis! Kul att Bimsan lever!

    #174183
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tack, tack! Hoppas det kan tjäna som lite inspiration för Sköldis också! :CH
    Vill man höra underverket (och se den retfulla oljelampan) så finns en lagom kass video på klubbens fb!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #174186
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nu vart jag så inspirerad att jag slog till och bokade besiktningstid, 29 april! Hoppas jag klarar deadlinen.. 😎

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #174196
    Per-Erik
    Deltagare

    Det går säkert galant – kör på! 🙂

    #174202
    jesperlann
    Deltagare

    Kämpa på! Det finns dom som har mer jobb kvar. :wrench

    #174207
    Janne Hagnell
    Moderator

    :CH

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #174385
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nytt ryck idag! :wrench Fick tätat det läckande kylröret, monterat tuta och kofångare, satt tillbaka inredningsmattorna och fixat bättre fastsättning av batterilådan. Och så bytte jag oljetryckskontakten mot den från rasmotorn. Blev lite förvånad att de hade olika skallstorlek (23 resp 24mm). Blev inte mindre förvånad när jag fått loss dem:

    Men va, det kan väl inte vara olika fattning i blocket?! Nejdå, kontakten i den fungerande motorn satt med en adapter!

    Är detta vanligt förekommande eller har det helt enkelt hamnat en kontakt till en annan motor där? Då kunde man ju hoppas på att det är orsaken till lamptändningen.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #174484
    Janne Hagnell
    Moderator

    Inte nog med att batteriet var urladdad, tidigare ägare hade dessutom valt ett alldeles för stort batteri, som stod på trekvart på batterihyllan i Rolands raggar-V4:a. Så efter att ha skaffat ett passande batteri skänkte Roland det andra till mig, tack! :AP
    Nu står det på laddning och går det bra letar sig nog batteriet ner i Bimsans nya, aktermonterade batterilåda. 😀

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #174485
    Janne Hagnell
    Moderator

    Var tvungen att öppna Bimsans varseljus för att kolla ledningsdragningen. Då gick förstås plasten sönder i det sista kvarvarande original skruvfästet! Men den som spar han har! Möbelskruv från ett känt, svenskt varuhus satt som en smäck!

    Detta är bland det allra roligaste med att meka; att klura ut lösningar och använda delar från helt andra ställen. :wrench Att montera nya originalgrejer känns ibland nästan som – fusk..! :duck

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 467 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng