Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan

  • Detta ämne har 466 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-23 16:40 av .
Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 467 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #173737
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ytterligare några steg framåt idag! Med det nyladdade ”fådda-batteriet” (tack, Roland) Startade Bimsan snällt och varmkörningen gick utmärkt. Oljelampan höll sig släckt även på tomgång men laddningslampan verkar funka som en omvänd tempmätare: När motorn är kall lyser den oavsett varvtal, när den blivit varm slocknar den! :czy Har bytt kol i reservgeneratorn och har ett annat laddrelä liggande, så jag får väl byta om det inte ger sig. Automatchoken fungerade perfekt efter att jag rengjort och smort dämpningskolven, inget läckage någonstans och torkarna gick också efter oxidslipning av säkringen. Vindrutespolningen var dock tji: Ström fanns fram, så det blir dissektion av pumpen.
    Dörrsidan åkte också på plats, men blev irriterande nog inte klart då jag upptäckte att galonet släppt i limningen på ett ställe på den separata listen högst upp.
    Kunde i alla fall nöjt avsluta dagen med att bocka av ytterligare några saker på to-do-listan och konstatera att det är inte jättemånga punkter kvar!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #52965
    Janne Hagnell
    Moderator

    Okej, nu fattar jag ingenting! Kopplade 12 volt på spolarpumpen – och den gick igång! :czy
    Igår mätte jag upp 11,41 volt på sladdarna till pumpen, och det tycker jag borde räcka.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #52966

    Spolarpumparna på dessa verkar bara funka när solen står i zenit med mars och venus är i rät vinkeln med jupiter….

    #52958
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ytterligare en skum sak jag tänkt på: När jag slår på tändningen tänds INTE ladd- och oljelamporna. Känns som det är något skumt med elsystemet. Kan det ha med min flyttning av batteriet att göra? Men startmotorn går ju för fullt så både plus och jord borde ju vara okej. Kan det bero på att strålkastarna inte är inkopplade än? Men varför skulle det få sådana effekter?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #174569
    Janne Hagnell
    Moderator

    YES! Idag blev Bimsan i princip färdig! :CE
    Fick igång spolarpumpen och monterade luftrenaren

    (vars snygga paketering signerad Christian det gjorde riktigt ont att bryta), samt monterat front och huv. Lykttorkarna verkar inte få någon ström, men det får bli ett senare problem. Tuta och halvljus ville inte heller, men det var bara säkringsoxid.
    Att få fronten på plats var inte helt enkelt; jag hade glömt att kofångaren ligger alledels för tight på mitten. Varför förstår jag inte, fästena är inte krökta och jag kan inte se att den är knäckt på mitten. Men det får jag också greja med senare.
    Nästa gång blir det provkörning och framljusjustering samt tvätt och lite småplock.

    Tyvärr inte plats för bild framifrån i det trånga garaget.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #174570

    Gött att se att den kom till användning! Hoppas på en asfrän uppstartsfilm snart!!

    #174627
    Janne Hagnell
    Moderator

    YES!! Nu är Bimsan klar för besiktning!
    Idag fixade jag de sista smågrejerna samt gav henne en rejäl tvätt. :wrench



    Gjorde ett försök att dra ut kofångaren med Jannes hemgjorda riktbänk. Det gick väl sådär…

    Men den ligger inte emot längre! 😎
    Den envisa laddlampan behövde jag också åtgärda, men lyckligt nog testade jag det enklaste först: På med en starthjälpskabel från minuspolen till en säker jordpunkt – och vips tändes ladd- och oljelamporna med motorn av och slocknade direkt när motorn startat! :CE Så efter förbättring av jordflätans anslutning var problemet ur världen!
    Provturen gick kanon och nu kunde jag notera att frihjulet arbetar så omärkligt att jag knappt vågade tro det. Men det var bara att släpoa gasen och växla, ingen koppling här, inte! 😀

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #174629
    Janne Hagnell
    Moderator

    @Christian Haugsöen wrote:

    Gött att se att den kom till användning! Hoppas på en asfrän uppstartsfilm snart!!

    Blev så till mig i trasorna att jag glömde det! :sry Får fixa en film när det är dags för hemfärd. :race

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #174630

    Hade velat se en film på rätningsäventyret! Friskt vågat hälften vunnet brukar man ju säga! Kunde ju ha funkat!!

    #174631
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, först försökte jag dra med spännremmen, men då drog jag hela bilen, trots handbroms och växel i. 😕
    Så jag fick sätta mig i och backa i blindo. Först hände inget, sedan inget, sedan…det på bilden. :duck
    Har funderat på att skippa kofångare, gurkorna ser ju härligt råa ut utan, men samtidigt vill jag ha något att sätta nummerplåt och de kultiga varselljusen (som iof sig inte behövs, bilen har halvljusautomatik) i.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #174636

    Kan du inte bara köra med hörnen? Kan inte det bli lite ballt om du fixar någon form av avslut!

    #174640
    Janne Hagnell
    Moderator

    Hmm, 92:a-stuket! Tål att tänka på!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #76637

    Du kunde ju haft en liten träkloss som stöd i ”spåret”…men då kanske du drat ut stötfångaren som ett v och vikt in hörnena som tryckt in skärmarna så att blinkersljusen poppat ur…
    Då hade du blivit lika förvånad som Polarn blev när han skulle dra bort en liten buske med sin og900. Han satte snöret i bogseröglan och backade lite försiktigt.. Braaaak!! Huven flög upp som en katapult och stötfångaren stog rakt upp i givakt kylarvätska sprutade som en fontän och bilen tvärdog. Det hade saknats en mutter som håller kylarbalken på plats…sicken konsekvens!!
    Det blev nog rätt ok ändå, Janne!

    #174642
    andersson__
    Deltagare

    Du kan ju annars byta ut mitten biten, tror jag har en fin på ”lager” som du kan få köpa om du känner för det.

    #174646
    Janne Hagnell
    Moderator

    @andersson__ wrote:

    Du kan ju annars byta ut mitten biten, tror jag har en fin på ”lager” som du kan få köpa om du känner för det.

    Tack, jag håller på att grunna på enklaste och bästa lösningen. Med en ny mittbit måste ju allt ändå riktas, annars är jag åter på ruta ett (men tack för erbjudandet). Är nog mest inne på att antingen ”göra en 92:a” eller att byta hela fångaren mot en som har rätt avstånd. Är ju inne på en ”white and black blues” med Bimsan, är det någon som har en svartlackad fångare liggandes?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 467 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng