Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Visar 15 inlägg - 361 till 375 (av 467 totalt)
  • Författare

@Andreas Hermansson wrote:

Håller på tummen!

Tackar din tumme och vår Herre – Bimsan gick rätt igenom ua! :CE :race 😀
      Var lite orolig när killen var borta på provkörning lääänge, men det visade sig vara några äldre farbröder som stoppat honom för att få kika på bilen! :AP
      Fick snurra på säkringarna för att åter få liv i tuta och torkare, blir nog till att byta säkringarna där. Ena bakbromsen låg an lite så han sa bara ”fixa det”, men fälgen var inte ens ljummen när jag kom till jobbet, så det verkar inte vara någon panik.
      Ytterligare en positiv sak är att besiktningen går på 24 månader rullande, inte på årsmodell som jag trott. Behöver därför inte besiktiga igen förrän 2016! :CE

96 V4 1975 ”Bollen”

april 15, 2014 kl. 16:42 #174754

Min grovjustering av strålkastarna höll alltså måttet och därför kunde jag nu montera lyktsargarna. Såg genast mycket trevligare ut.

För att vara förberedd när jag fått snurr på lykttorkarna så monterade jag slang också, men anslöt den inte till spolarburken.

96 V4 1975 ”Bollen”

april 16, 2014 kl. 04:18 #61800

Gött med nybes bil!! Blir det en tur till Dalsland inom kort nu då…;)

april 16, 2014 kl. 07:09 #174760

@Andreas Hermansson wrote:

Gött med nybes bil!! Blir det en tur till Dalsland inom kort nu då…;)

Jepp! Tänkte sluta vid lunch imorgon och så åka direkt. :CH

96 V4 1975 ”Bollen”

april 16, 2014 kl. 11:59 #174767

Sedär! Då e du framme lagom till en kaffe på maten efter lunch. :ROLF

april 16, 2014 kl. 18:05 #174772

Kan moderator radera detta meddelande?

96 V4 1975 ”Bollen”

april 16, 2014 kl. 18:05 #174774

Idag märkte jag att det gnisslade om vänster frambroms och drog mig till minnnes att det gjorde det visst mot slutet sv förra körperioden för 1,5 år sedan också.
                  Väl hemma slängde jag av hjulet och kunde konstatera att besiktningsmannen inte hade kikat på beläggen… Det inre hade kanske klarat sig över sommaren men det yttre hade bara någon mm kvar till nitarna! 😮
                  Själva oket kärvade inte mycket men kolven, däremot, gick rejält trögt så jag fick motionera upp den, vilket gick hyfsat.
                  Vill minnas att jag i förebyggande syfte köpt belägg och monteringsgrejer på Biltema (de kostade i princip inget och det måste ju bara vara en tidsfråga innan de försvinner ur sortimentet), så det blir att hämta det i helgen.
                  Är det förresten inte lite konstigt att yttre belägget slitits mest? Det brukar ju vara belägget som direktpåverkas av kolven som får mest stryk.

96 V4 1975 ”Bollen”

april 16, 2014 kl. 19:48 #174776

Grattis till lyckat besök hos bilbesiktningen! :race

april 17, 2014 kl. 15:59 #174798

@Janne Hagnell wrote:

Idag märkte jag att det gnisslade om vänster frambroms och drog mig till minnnes att det gjorde det visst mot slutet sv förra körperioden för 1,5 år sedan också.
                      Väl hemma slängde jag av hjulet och kunde konstatera att besiktningsmannen inte hade kikat på beläggen… Det inre hade kanske klarat sig över sommaren men det yttre hade bara någon mm kvar till nitarna! 😮
                      Själva oket kärvade inte mycket men kolven, däremot, gick rejält trögt så jag fick motionera upp den, vilket gick hyfsat.
                      Vill minnas att jag i förebyggande syfte köpt belägg och monteringsgrejer på Biltema (de kostade i princip inget och det måste ju bara vara en tidsfråga innan de försvinner ur sortimentet), så det blir att hämta det i helgen.
                      Är det förresten inte lite konstigt att yttre belägget slitits mest? Det brukar ju vara belägget som direktpåverkas av kolven som får mest stryk.

Gnissel från frambromsarna på V4an får mig att minnas min egen V4 som först gnisslade sen skrapade det för att senare rassla till …
                      Det jag lärde mig då är att beläggen bör bytas innan kolven slitits ner för då kantrar den ur bromsoket… Visste att klossarna var dåliga liksom skivorna men trodde allt att det fanns något kvar av dem innan kolven ramlade ur.

april 17, 2014 kl. 18:12 #174802

Urk! Det vill jag INTE vara med om! Men nu blir det nog inte så mycket åka innan beläggen är bytta.

96 V4 1975 ”Bollen”

april 17, 2014 kl. 18:17 #174803

Alingsås-Mellerud tor gick kalas! Underbart att köra med ett frihjul som inte kräver ägg under gaspedalen och den ”nya” motorn med dubbelförgasare tycker jag känns mycket piggare än sin företrädare (eller så är jag bara positivt tänkande nu när jag äntligen får köra V4:a igen)!

96 V4 1975 ”Bollen”

april 20, 2014 kl. 20:01 #174856

Idag fick Bimsan nya bromsbelägg, samt i samma veva rostslipning på bromsoken och motion av kolvarna, så nu ska det väl både bromsa bra, inte gnissla och hålla en stund!
                            :race

96 V4 1975 ”Bollen”

april 21, 2014 kl. 18:33 #174868

Idag var det V4:a-mek light: Montering av kurvhandtag.

Handtaget fick jag fram när jag städade en godislåda jag fick från Karl för ett par år sedan. I lådan hittade jag även – skrikdämparplattor till V4:a… :duck Jaja, då har jag till nästa beläggbyte. Noterade också att nu har beläggen utgått ur Biltemasortimentet.

96 V4 1975 ”Bollen”

april 22, 2014 kl. 08:08 #173382

…och när jag kom till jobbet idag var vänsterfälgen het och det luktade bränt. :bh
                                Så då var det bara isär med det igen… :sad

96 V4 1975 ”Bollen”

april 22, 2014 kl. 14:13 #173361

Nu har jag fixat så gott jag kunnat med bromsoken men inser att det nog kommer att behövas byte av ok och skivor inom en inte alltför avlägsen framtid. Tänkte att ”men bromsarna var ju renoverade bara ett par år innan jag käpte bilen!”. Sedan kom jag på att jag köpte bilen 2010… Så vips ligger bromsrenoveringen sex år bort. 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 361 till 375 (av 467 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.