Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 467 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 4, 2014 at 20:58 #175246

      Givarbytet var givande 😉 , på familjeutflykten idag pendlade tempnålen precis runt N. 😀

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        maj 7, 2014 at 19:28 #175371


        Denna tjusiga extrabrytarpanel hittade jag i gott & blandatlådan jag fick av Karl för några år sedan. :CH
        Gäller bara att hitta lämplig extrautrustning att koppla in. :duck En hade jag redan monterat: Elektrisk kylfläkt! :race

        Som de snabbtänkta personer ni är har ni förstås två invändningar:
        1) Om den redan var monterad, varför ligger den lös på bilden?
        2) Är inte det där en datorfläkt??
        Okej:
        1) Jag hade förstås lyckats montera fläkten bakochfram, så jag fick försiktigt lirka ut den mellan front och kylare, varvid vänster rem som håller kylaren förstås gick av. 😡
        2) Jovisst! Har tidigare haft en fläkt av denna modell monterad under motorkåpan på en Crescent Skoterett, aka Tryckkokaren, och den omilda tillvaron höll den för. Visst, det är inte som en riktig bilelfläkt, men förhoppningsvis kan den rädda mig från kokning i sommarköer, i alla fall.
        Fläkten sitter monterad precis där det heta vattnet från motorn kommer in i kylaren.

        Notera också den moderna ersättaren till kylarremmen: Ett buntband! 😎
        Fläkten varken syns eller hörs, men kanske kan ni ana den innanför grillen.

        På matarledningen till brytaren monterade jag en förgrening.

        För ja, det ska ju bli mer extrautrustning!
        😀

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          maj 7, 2014 at 20:47 #175374

          Hej!

          Vad du grejar,,, Lite uppfinnarverkstad:-)

          Mitt oroliga sinne skulle må bättre om det var svarta vippbrytare:-)

          Hälsn Jan

            maj 7, 2014 at 21:17 #175376

            Ja, jag hade väl tänkt svarta men så hittade jag dessa i olika färger med belysning så jag tänkte blått = kylarvatten å så lyser den när fläkten är på, kanon! Visade sig dock inte vara mycket fart på belysningen, den syns nog bara kalla vinternätter och då är Bimsan ju i ide, så jag får se om jag byter senare.

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              maj 10, 2014 at 19:55 #175454

              Marknaden i Mellerud idag var verkligen av det minimalistiska slaget, men vad gör det när man får träffa Saabfrände (Andreas) och döttrarna och tillika brevvännerna fick tillfälle att umgås.
              Fick köpt en rejäl Koppartransdekal att maska de värsta kvarvarande spackelflagningarna med.

              Ja, förlåt, men jag vågade inte plocka loss SSK-dekalen först då jag var rädd att bli stående med en stor spackelkaka i handen…
              Fick också tillfälle att lägga ut min lilla “retroexposé” i bakrutan för besökarna att beundra.

              Fast jag missade att öppna lådan med förbandsmaterial från Räddningskåren. Lådan låg i vår PV när jag var liten och mig veterligen är den helt orörd. 😀

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                maj 12, 2014 at 20:22 #175516

                ORKA! Trots att jag svetsat vindruteramen, kittat skarvarna och tryckt in tätmassa under gummilisten så nog 👿 droppade det under instrumentbrädan vid dagens ösregn. :bh
                Var under och lyste men kunde inte se var det kom ifrån. Så vitt jag kunde se var vindruteramens insida torr. Är därför misstänksam mot torkartätningarna, fastän de är nya och också satta med tätmassa. Droppet kommer ungefär där vindrutetorkaraxlarna går in. Blir väl till att skruva av torkarna och gucka på ännu mer. 🙄
                Någon som har någon annan teori?

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  maj 14, 2014 at 20:32 #175575

                  Har funderat över vattenläckaget under instrumentpanelen då jag inget märkt förrän senaste tiden. Skillnaden är att jag för en tid sedan plockade bort stoserna där bensinvärmarens luftslangar gått in i kupén. Kanske räckte det inte med silvertejp över hålen, inte minst med tanke på att diverse kablar går igenom där, inte minst den tjocka till kupévärmaruttaget. Så jag klistrade på mer silvertejp och si, vid ösregent igår kom det bara in lite precis på gummimattan på vänster hjulhus. 😀
                  Nåväl, idag var det dags för lite mer permanent lösning. När jag skulle börja upptäckte jag detta:

                  Hål rakt in är ju dumt, så det fick bli en plugg.

                  Sedan fortsatte jag med min favorithobby, att låna saker från helt andra områden och använda dem på mina fordon. Idag fick lådan “El 230-400V” släppa till prylar:

                  Inte nog med att doslocket täcker hålet och förhindrar läckaget (tätmassa använde jag vid monteringen), jag får en perfekt väg in i kupén för icke originalkablar. :CE
                  Kupévärmarsladden fick förstås inte plats i den smala kanalen, så det fick bli en speciallösning:

                  Letade bakom panelerna ovanför hjulhuset och hittade en misstänkt genomföring som det kom in solljus igenom, så det fick bli tätguck där också.
                  När jag ändå var igång bytte jag de krånglande spakarna för blinkers och torkare. :wrench Tyckte det var konstigt att blinkersspaken bara hade två anslutningar…

                  Vid närmare granskning hittade jag två kablar till inuti kabelhylsorna från rattstången och de tomma platserna var inte så tomma ; där satt de små metallhylsorna som ska sitta i änden av kablarna! 😯 Två av fyra kablar hade alltså gått av när jag drog ut spaken, och en orsak till den svårflörtade blinkersen var därmed klarlagd. Då spaken även trilskat med att stanna kvar i blinkläge så blev det spakbyte också, inte bara ditskruvande av lösa kablar.
                  På andra sidan satt alla kablar där de skulle men med ny spak behöver jag inte längre dra med en kraft farligt när spakens brytgräns för att få spolning. :mrgreen:

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    maj 17, 2014 at 18:48 #62335

                    Sol och varmt! Perfekt dag för stranden? Nej, för rostlagning, såklart! :mrgreen:
                    Tog mig an taket där speciellt dropplisterna sett ledsna ut. Glömde före-bild men fick en när det var renskrapat, i alla fall.

                    Och sedan med första lagret färg, 2k båtepoxy i vanlig ordning.

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      maj 18, 2014 at 14:21 #175625

                      Tacksam nyans att bättra… Ser kanon ut….skönt med utomhus arbete:)

                        maj 18, 2014 at 18:39 #175635

                        @patlon00 wrote:

                        Tacksam nyans att bättra… Ser kanon ut….skönt med utomhus arbete:)

                        Tack! Ja, rostskyddsprimern stämmer nästan exakt med W1B Polarvit. 😀 Kunde kanske ha stannat där men jag kör vidare med systemet (International) så nu är Bimsan ljusvitprickig i väntan på topplack i originalkulör.
                        Vad som (tacksamt nog) inte syns är att hela taket är rostprickigt av slipsprut. Hade inte en tanke på att skydda taket när jag grejade med vindruteramen och detta är straffet… :sad Det blev lite bättre när jag hade polerat taket men nu grinar det brunt igen. Går det att få bort på något sätt utan att slipa ner hela lacken?

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          maj 19, 2014 at 16:50 #175668

                          I min tråd om motorstaget fick jag föreslaget att vibrationer i bilen kan komma från avgassystemet. Eftersom jag tycker det har låtit lite otätt kollade jag övergången från främre dämparen till avgasröret, men där satt allt som det ska. Har ju haft loss vid grenrören också, kanske lika bra att kolla där också? Och jajamen, ALLA muttrarna hade vibrerat loss och en så mycket att den gick att dra med fingrarna! 😮 Så förhoppningsvis kom jag åt både ljud och vibrationer där. 😀
                          Dagens åskväder visade också att jag inte lyckats få tätt på förarsidan. En förargligt stor pöl på mattan men nu var det i alla fall lätt att se var läckaget är: Dels, som jag misstänkte, vid torkaraxeln men även på ett ställe vid rutlisten. Det förstnämnda misstänker jag själva axeln för (de andra tätningarna är nya och axeln glappar rejält), så jag tog helt fräckt och hällde i lite Loctite i glipan mellan axel och hylsa. Det värsta som kan hända är väl att det bara rinner ut. Rutlisten får jag gå på med mer tätguck när det hela torkat upp. :wrench

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            maj 20, 2014 at 08:01 #175686

                            Men ORKA!! När jag kom ut till bilen nu på morgonen var det helt torrt på förarsidans matta – och en jättepöl på passagerarsidan som var snustorr igår kväll! :bh :czy :sad
                            Jag börjar känna mig som en seriefigur som försöker täta en läckande tunna genom att sätta fingrarna i hålen: Så fort det blivit tätt på ett ställe börjar det forsa på nästa…
                            Men jag får väl hålla mig till planen och gå på med mer tätguck runt vindrutan, så får vi se vad det ger. 🙄

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              maj 21, 2014 at 11:01 #175737

                              Åhhhneejj!!
                              Nu kan jag inte hålla mig längre!!!
                              Här kommer det!!
                              MÅLA HELA TAKET SVARTVIT RUTIGT!!
                              Va!!?? Va sägs om det?
                              :duck

                                maj 21, 2014 at 13:43 #174266

                                @Andreas Hermansson wrote:

                                Åhhhneejj!!
                                Nu kan jag inte hålla mig längre!!!
                                Här kommer det!!
                                MÅLA HELA TAKET SVARTVIT RUTIGT!!
                                Va!!?? Va sägs om det?
                                :duck

                                JAAAAAAA!!! Asfränt!!

                                  maj 21, 2014 at 14:38 #175739

                                  @Andreas Hermansson wrote:

                                  Åhhhneejj!!
                                  Nu kan jag inte hålla mig längre!!!
                                  Här kommer det!!
                                  MÅLA HELA TAKET SVARTVIT RUTIGT!!
                                  Va!!?? Va sägs om det?
                                  :duck

                                  Har man sagt A får man säga B – ja, why the fuck not?! 😎 Ska grunna på det men idén är RIKTIGT BRA! :race :CH

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 467 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.