Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Visar 15 inlägg - 376 till 390 (av 467 totalt)
  • Författare

Vissa dagar ska man bara inte meka… Upptäckte att instrumentbelysningen inte funkade nu när jag körde på kvällen. Skulle ”bara” fixa den – det slutade med att den fortfarande inte funkar och nu är generatorlampan paj också… :bh

96 V4 1975 ”Bollen”

april 24, 2014 kl. 10:56 #174922

Gick bättre när jag inte var så trött… Nu funkar laddlampan och alla utom en instrumentlampa. :CE

96 V4 1975 ”Bollen”

april 24, 2014 kl. 17:15 #174939

Nu funkar alla instrumentlampor! :CE

96 V4 1975 ”Bollen”

april 24, 2014 kl. 17:21 #174940

Bromsarna fortsätter att bråka med mig. :sad Nu är de visserligen svala, men när jag kör, och särskilt när jag svänger (både vänster och höger) kommer ett ljud som påminner om ljudet av plåtar som trycks in av vattentrycket i klaustrofobiska ubåtsfilmer som das Boot. Så snart jag bromsar upphör det. Kom i samband med beläggbytet, så det måste väl vara bromsarna? Har funderat på om ett hjullager gett sig av värmeutvecklingen, men då skulle det väl inte tystna vid bromsning?

96 V4 1975 ”Bollen”

april 24, 2014 kl. 17:36 #174941

Jag har samma ljud! Har haft isär bromsarna flera gånger utan att få till det!

Kul att det går framåt i övrigt!!

april 24, 2014 kl. 18:01 #174943

Skönt att höra att jag inte är helt dum i huv’et på att meka! Vet att ibland när man smörjer upp bromsar kan det bli för bra, alltså att det glappar och blir skumma ljud av det, även om det oftare är av klonk-typen.
                Sedan så vet jag ju att oken inte är bra och att de behöver bytas, men det får vänta. Efter 1,5 års abstinens SKA jag köra V4:a!! :race :mrgreen:

96 V4 1975 ”Bollen”

april 25, 2014 kl. 08:34 #174967

Igår blev jag erbjuden att köpa en 95:a 1974. 😀
                  Bimsan stod bredvid och hörde det och uppenbarligen blev hon svartsjuk, för när jag vred på startnyckeln imorse var det stendött! 😮 Alla lampor lyste dock fint, så jag chansade med ett klassiskt hammarslag på startmotorn, och sedan hoppade hon snällt igång. Men risken finns att jag får sätta upp startmotorbyte på att-göra-listan också. 😕

96 V4 1975 ”Bollen”

april 25, 2014 kl. 16:42 #174976

Glid funktionen kärvar inte på oken?

april 25, 2014 kl. 18:05 #174982

Nix, den är uppsmord på bägge. Det som kärvat är kolvarna, men jag har motionerat dem så mycket nu att jag har haft bilar med trögare kolvar som ändå funkat bra.
                      Det blir väl till att krypa till korset och sätta dit nya ok och skivor, men det vore skönt om jag sluppe meka mer när jag precis fått börja köra igen.

96 V4 1975 ”Bollen”

april 26, 2014 kl. 14:14 #174945

Största modellen BP-märke inhandlat på Nossebromarknaden täckte resten av fullagningen på vänster skärm och dörr. Nästan… Varför snålade jag ur och inte köpte två?? :ID

96 V4 1975 ”Bollen”

maj 1, 2014 kl. 20:01 #175120

Hann med lite V4:a-puts mellan snickrande och målande idag. :wrench
                          Gav mig på taket som jag trodde bara blivit rostprickigt av stänk från vinkelslipen, men jag lyckades inte polera bort det, i alla fall. Blankt blev det åtminstone, och ser riktigt vettigt ut på lite håll. 😀

Tog också och tvättade dörrkanter och -hål med avfettning – otroligt vad det gör för helhetsintrycket! :race

Letade efter en grej inne i bilen och hittade då detta i ena papperskorgen:

Har inget minne av varken slang eller påsen med kulor. Kan jag verkligen ha undgått att någon gång sticka handen hela vägen ner i botten på papperskorgen på de 3,5 år som jag har ägt bilen?? 😯

96 V4 1975 ”Bollen”

maj 2, 2014 kl. 06:48 #175126

Jag vågar nog inte heller sticka handen in mörka hål…
                            Vänder uppochner ist 😉

maj 2, 2014 kl. 09:26 #175128

@Andreas Hermansson wrote:

Jag vågar nog inte heller sticka handen in mörka hål…
                              Vänder uppochner ist 😉

Hehe, nej, men jag hade ju uppenbarligen varken gjort det ena eller det andra. Den andra papperskorgen var sprucken så den är bytt, men här hade jag tydligen bara ställt ner blyersättningen och en trasa utan att tömma först. Hittade alltså mer här än på motorumsgolvet när jag lyfte ur motor och växellåda. Golvet är ju annars en klassisk, arkeologisk fyndplats på päronhalvorna. :duck

96 V4 1975 ”Bollen”

maj 2, 2014 kl. 10:38 #175129

Dessa papperskorgar, förresten: Vilken underbart genialisk idé de är! Så typiskt Saab! Blir glad varje gång jag ser dem! :CE

96 V4 1975 ”Bollen”

maj 3, 2014 kl. 15:34 #175180

Idag tog jag mig i kragen och justerade snabbtomgången, efter att senast några timmar tidsgare blivit utstirrad vid ett rödljus. :duck När nu ändå huv och luftrenare var av passade jag på att justera ventilerna. :wrench i princip alla stod för tight (ja, motorn var kall) och jag drabbades under arbetets gång av den där kittlande känslan när jag ger mig in och öppnar gammal, dold mekanik: När såg ett mänskligt öga detta senast? Kan tänka mig att jag har den drivkraften gemensam med arkeologer (vilket jag fö funderade på att bli).
                                  Upptäckte till min förvåning att vevhusventilationsslangen från vänster cylinderbank var duktigt murken.

Hur kunde jag ha missat det när jag monterade grejerna för typ två månader sedan?! 😯 Fick bli några varv eltejp tills vidare.
                                  Nästa 😯 var på höger sida. Tyckte att generatorn kändes lös trots att alla skruvar var dragna och det fick sin förklaring när jag skulle kolla nedersta skruven: Den fanns inte! 😮

Med en ny skruv på plats hoppade generatorn upp typ en centimeter och plötsligt stod det klart varför jag haft sådana problem att hitta rätt rem. Nuvarande rem är nu precis att den inte är för liten, och generator och oljepåfyllningslock ligger dikt an varandra. Jaja… 🙄
                                  Som sista åtgärd bytte jag tempgivaren mot den från haverimotorn, då jag knappt fått upp mätaren i halvvägs till normal (ja, jag kollade att mätaren gav fullt utslag vid jordning först). Motorn var bara ljummen, men jag tyckte direkt att mätaren gick högre. 😀 Den bortplockade givaren hade en del skit på sig, vilket kanske spelat in.

En mycket trevlig och effektiv mekeftermiddag, om jag får säga det själv! :mrgreen:

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 376 till 390 (av 467 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.