Saab 96 1973: Bimsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan

Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 467 totalt)
  • Författare

@Janne Hagnell wrote:

Det som igår verkade ohyggligt jobbigt gick på 10 minuter idag. Tjipp-tjopp så var kolven på plats i rätt handtag.

Nu ska det väl för i 😈 funka!
      Notera reklambrickan till nycklarna: Agelands Motor AB på Birger Svenssons väg i Varberg, samma väg som Monarkfabriken ligger på (Birger Svensson grundad Monark). Då jag också är svag för 70- och 80-talscyklar från MCB är detta en extra rolig tillfällighet som ser ut som en tanke. :race

Lustigt! Det numret går fortfarande till gamla Saabverkstaden som ligger på samma adress 🙂

januari 1, 2014 kl. 21:44 #60572

@Trubbnos wrote:

@Janne Hagnell wrote:

I upphetsningen över dörrhandtaget glömde jag nämna att jag har fått täckplåten till luftintaget på plats, och att allt arbete kring vindrutan därmed är klart. :race

Hej! Trevligt att läsa om lite V4-mek. En dum fråga bara.
        Täckplåten t luftintaget, är den bara dittryckt eller sitter den m muttrar från insidan på nåt sätt? Behöver få bort min men den sitter som f-n.

/Sven

Den är bara dittryckt, men den jag plockade på reservdelsbilen satt också som 👿 vilket nog var anledningen till att jag kapade loss den. Hur jag nu tänkte att jag skulle få nytta av den sedan, den kunde lika gärna ha fått sitta kvar. 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 2, 2014 kl. 16:53 #62371

Idag har jag kämpat med batteriets nya placering i skuffen, och särskilt ledningsdragningen dit. Hade köpt, som jag trodde, med god marginal tillräckligt med matarkabel, började dra och – under baksätet tog den slut! 😮
          Insåg att jag inte räknat med att kabeln skulle högt upp på topedväggen och ner igen, då jag använde det gamla kupévärmarhålet för enkelhetens skull. Borde ha dragit genom i golvnivå istället. Så ut med hela härligheten, in med kabeln genom hålet för växellådans bakre fäste och vips hade jag fått några decimeter till. Hoppas det ska räcka, annars får jag borra hål under pedalerna så kabeln går allra kortast möjliga väg, dock utan att ligga emot drivaxeln. 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 4, 2014 kl. 23:16 #62418

Har undrat över den här manicken:

Den sitter på kylarslangen från termostathuset till värmepaketet och det finns ingen på den gamla motorn, så jag gissar att den är till 76:ans avgasrening och att jag kan koppla bort den?
            Idag skulle jag ”bara” sätta fast kablarna för oljetryck och temp efter att ha kollat kabelfärgerna i vhb. Oljetryckskontakten var inga problem och tempsladden var brun som den ska och räckte lagom upp till kontakten men – den ser ju ut så här (tv i bild):

Tittade på den andra motorn, likadant där! 😡 Hur ska jag få dit ett flatstift?? Och varför måste jag ha så dåligt minne; jag har ju själv plockat isär grejerna! :ID

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 4, 2014 kl. 23:51 #62421

Det går att skjuta på en flatsiftshona på den. Den lilla öppningen mot blocket bara!

januari 4, 2014 kl. 23:58 #62423

Sån där avgasrening hade jag i min v4 super -78, har du dubbelportare du med eller?

januari 5, 2014 kl. 15:30 #62460

@Christian Haugsöen wrote:

Det går att skjuta på en flatsiftshona på den. Den lilla öppningen mot blocket bara!

Så bra! :CE Vad menar du med ”lilla öppningen”?

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 5, 2014 kl. 15:36 #62461

@Fredrik.A. wrote:

Sån där avgasrening hade jag i min v4 super -78, har du dubbelportare du med eller?

Jepp, det satt en Solex dubbelport på men den avled under utomhusförvaringen (gasspjällen har blivit ett med huset och går inte att rubba), och med tanke på Solexens rykte ska jag hursomhelst byta till Weber (plockad från en Alfasud). Webern är dock också >1975 och därmed avgasrenad, kanske kunde jag sätta dessa slangar på fuggens nipplar istället för att plugga dem. Någon som har en skiss, bild eller kan berätta var på Solexen småslangarna ska sitta?

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 5, 2014 kl. 15:50 #62462

Körde lite VM i Paint! :duck Hoppas det klargjorde nått :czy

januari 5, 2014 kl. 17:05 #62465

Tack! :AP

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 7, 2014 kl. 16:01 #62565

Hittade grunkan i reservdelskatalogen, PVS-ventil heter den.
                          Vad jag gissar utifrån bilden styr motortempen vilket av de två vaccumuttagen som ska kontrollera tändförställningen i fördelaren. Eftersom jag bara har ett vanligt vaccumuttag på förgasarfoten på Webern antar jag att det enklaste är att plocka bort ventilen helt.

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 8, 2014 kl. 01:39 #61581

Vädigt intressant läsning helt fascinerande vad folk gör för att hålla igång sina skönheter. . V4 är en av mina favoriter från saab.. tummen upp

januari 16, 2014 kl. 19:39 #62087

Tack! :AP
                              Idag har det rört på sig en del. :wrench Blev äntligen klar med ledningsdragningen för det bakflyttade batteriet. Ledningen går från startmotorn rakt bakåt mot torpedväggen:
                              Nere vid golvet, mellan kopplingen och hjulhuset, går kabeln igenom plåten och ner i en av pressningarna i golvet. Här är det ju en del trampande, så kabeln ligger i en slang som jag klamrat på plats. Syns inte så väl här, då jag passade på att stålborsta det rostiga golvet (följden av läckaget vid vindrutan, inga hål, dock) och gegga på rostskydd.

Kabeln följer pressningen in under baksätet och går sedan genom stammen mot tanken och upp genom golvet till den nymonterade batterilådan i skuffen.

När jag ändå var där och kröp passade jag på att montera ett par lastsäkringsöglor, så lasten ligger still och inte far in i batteriet.

Stärkt av detta monterade jag raskt tändfördelaren och avgassystemet men sedan tog det emot i och med förgasaren. Trots att jag borrade upp hålen på Alfaförgasaren fick jag inte dit pinnskruvarna utan jag fick helt sonika öppna två av hålen. Halsarna hamnade ändå hyfsat rätt och det enda som sedan krånglade var automatchokeshusets anslutningar som tog i fördelaren, men det gick att vrida lite.

Nu återstår alla anslutningar, inte minst att modifiera gasreglaget. Får väl se hur det slutar, men i värsta fall får jag plocka enpetarfuggen och -insuget från haverimotorn. 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 18, 2014 kl. 17:55 #173324

Har roat mig med att ligga på sjukhus så det har inte blivit mycket mekande senaste tiden. Idag fick jag dock en stund över, vilket ledde till att jag tvingades inse att Alfasud-Webern inte med rimlig arbetsinsats kommer att gå att ansluta. :sad Så antingen får jag leta upp en original-Solex eller flytta både insug och förgasare från rasmotorn.

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 19, 2014 kl. 08:19 #173340

Hej!

Du har inte funderat på en WEBER 32/36? Den förgasaren satt på FORDs 2-liters Pintomotorer (Granada, Taunus, tidiga Sierror). Enligt MISABs bestyckningstabell är det samma värden som gäller. Borde passa rätt av med reservation för höjden med monterad luftrenare. Gasreglaget behöver kanske också modifieras.

Pelle i Härnösand

Pelle i Härnösand

Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 467 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.