Saab 96 1973: Bimsan
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 1973: Bimsan
- Detta ämne har 466 svar, 32 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-23 16:40 av
solveslamsug.
-
FörfattareInlägg
-
februari 26, 2014 kl. 07:51 #173557
Tack för input, då var jag på rätt spår! :AP Den raka nippeln går väl till bromsservot?
96 V4 1975 ”Bollen”
mars 2, 2014 kl. 20:52 #173704Nu 😈 är vi på G!! 😀
Idag kopplade jag in batteriet och för första gången på 1,5 år tändes Bimsans lampor, en härlig känsla!
Men låt oss börja i rätt ände: För att inte glömma det bytte jag olja och filter. Där höll det på att ta stopp! 😯 Filtret satt som berget! 😡 Saken blev ju inte bättre av att jag inte hade tillgång till min filteravdragare utan fick wing it med kedja och en skruv. Precis när jag trodde att filtret skulle förvandlas till ett russin i plåt släppte det tack och lov!

Sedan fyllde jag fotogen i växellådan för att rengöra den, och särskilt frihjulet, och gick sedan raskt över till förgasarmontage. :wrench Då jag inte hade alla rätt delar till gaslänkaget fick det bli lite såg, borr och trix, men det löste sig.

Sedan var det bara generatorn kvar, på med den och ny rem – som var för lång! :bh Jaja, det rörde sig om så lite att jag kunde göra en fullösning som håller för provstart, tills jag skaffat en annan rem.
Sedan slängde jag i batteriet, ur med stiften och vrid på nyckeln: Surrr! Motorn snurrade glatt och tryckte ut sin konserveringsolja. :race Tillbaka med stiften å så…..rrrrrrrrrrrrr, rrrrrrrrrr, nehej, rrrrr POFF! 😯 tände i förgasaren! 😮 Men vänta, jag hade ju glömt att göra en statiskt tändinställning! 😳 Remskivan i rätt läge, kollar rotorn; hmmm, tändföljdn stämmer inte trots att fördelare och tändkablar märktes när jag flyttade från haverimotorn. Jaja, drar om kablarna och försöker igen men samma resultat. Och där var tiden slut för idag! 🙁 Jag hade kommit längre än jag vågat hoppas men det hade ju varit kul om hon hade hoppat igång också.
När jag senare satt och grubblade föll bitarna på plats. Jag har förstått gjort klassikern ”fördelaren 180 grader fel”! Därför stämde ju heller inte tändföljden fast den hade gjort det på förra motorn! Ännu en gång hörde jag i huvudet hur min avlidne mekkompis skrattade och skrek ”Din putte!” åt mig… :IWS
Nåväl, felet är ju lätt åtgärdat så nästa gång… 😎96 V4 1975 ”Bollen”
mars 4, 2014 kl. 16:23 #173752I väntan på nästa mektillfälle med Bimsan gav jag mig på klädseln till hennes förardörr. Upptäckte när jag skulle byta lås att nedre delen av masoniten i princip upphört. Räddningen satt på en reservdörr, men där var galonen brun och med nyare mönstring. Så då var det bara till att pilla häftklammer så jag kunde flytta originalkädeln till den fräscha(re) masoniten. Visade sig naturligtvis inte vara så enkelt då galonen även är limmad. Dock gick det betydligt lättare på den nyare dörrsidan – snålade de in på limmet med åren?
Nu var inte den nyare masoniten utan skavanker. Bakre nedre hörnet var borta, men det löste jag med en okej bit från den andra skivan, å så fixera med en bit hårdplast och häftklammer. :wrench

Sedan häftade jag provisoriskt fast galonen så jag kan prova på dörren innan jag häftar ordentligt. Nytt lim skipoade jag faktiskt; när jag hade spänt galonen tyckte jag den satt bra utom vid dörrhandtagshålen men där kommer det ju att skruvas i spänn.
Fick förresten förklaringen till den för långa fälktremmen: 1971 (tror jag) kom en annan modell på generatorn och då blev remmen längre. Jag har mao troligen bytt mig till en äldre modell. Men nu är den kortare remmen beställd så sedan kan jag sätta dit vilken generator jag vill! 😎96 V4 1975 ”Bollen”
mars 6, 2014 kl. 11:52 #173800HURRA! Pris ske Gud, idag startade Bimsan!! :CE :race

Mycket riktigt hade jag ställt fördelaren fel, men inte 180 grader utan i något mellanläge så det krävdes en del macklande innan det blev helt rätt. Nu var jag också glad att jag köpt på mig två extra vhb (Haynes och OK), då jag fick bästa resultatet genom att kombinera råden. Tex hittade jag bara i Haynes rådet att koppla en testlampa över brytarna (jag använde motståndssummern på min multimeter, men principen är densamma): När fördelaren är rätt ställd så ska brytarna vara stängda (summern låter) vid 6 grader föd, men om man bara petar på rotorn i rotationsriktningen ska de öppna (summern tystnar).
Nästa steg blir att koppla ihop kylsystemet, så jag kan ha motorn igång mer än några sekunder. Testade dock snabbt att växlarna gick i och att jag fick dragläge innan jag avslutade.
Enda negativa idag var att inte heller den nya fläktremmen passade : För kort! 😕
Tyckte nog att sju centimeters skillnad lät mycket. Så nu får jag åka till reservdelsfirman igen och se om de kan leta fram en rem som ligger mitt emellan de två andra. 🙄96 V4 1975 ”Bollen”
mars 11, 2014 kl. 17:26 #173048Kom igång så smått med återmonteringen av grejerna på den renoverade frontplåten. Hade printat bilder ur reservdelsboken som stöd, men slogs ändå av hur otroligt dåligt minne jag har – minns i princip inte hur något satt fast! :ID

Det hade förstås blivit mycket enklare utan lykttorkarna, men i dessa dagar, när bilprovningen underkänner bortplockade rattlås men godkänner bilar som på vintern inte kan se en meter pga nerskitade strålkastare så är det inget snack: Denna fantastiska Saabinnovation ska sitta där och fungera!96 V4 1975 ”Bollen”
mars 12, 2014 kl. 15:50 #173971Minnesförlusten fortsätter. :ID Var ska den här plåten sitta?

Hittar den möjligen på sprängskissen, men den ser inte riktigt likadan ut och det går inte att se hur den ska sitta.
De här clipsen, fyra till antalet, hittar jag överhuvudtaget inte på skissen.

96 V4 1975 ”Bollen”
mars 12, 2014 kl. 20:39 #62578Ja, jag var inne på det men tyckte jag lyckades få fast blankdelarna utan clips. Får kolla igen.
96 V4 1975 ”Bollen”
mars 13, 2014 kl. 18:08 #171781Vårvärmen gör mig inspirerad att få ut Bimsan på vägarna igen! :race
Idag åkte kylsystemets slangar på plats, dock blev detta besvärligare än jag tänkt mig då ingen av skisserna i vhb stämde med min bil, eller rättare sagt med min motor. Det jag hade att gå på var en bild av hur kylsystemet såg ut innan 1975, dvs med FoMoCo-förgasare och automatchoke, och en bild på efter 1975 fast utan automatchoke. Dessutom satt en del slangar kvar på motorn så jag hade det som referens också. Men jag fick till en lösning som jag tycker bör funka.

Startade sedan (inga problem idag! :CE ) men hade inte tid att varmköra utan bara för att kolla att systemet var hyfsat tätt och ja, lite dropp från en slanglklämma, snabbt åtgärdat, får väl sägas vara godkänt! 😀
Nu på kvällen hämtade jag ut det senaste i raden av paket i mitt och Christians pågående ”skicka-pengar-fram-och-tillbaka – projekt” 😉 Gissa vad det är!

96 V4 1975 ”Bollen”
mars 13, 2014 kl. 19:26 #174008Det där oljefiltret ser ut att ha suttit ett bra tag.
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.