Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 96 -66 Långnos Trimmning/renv
- Detta ämne har 128 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-12 10:59 av .
- FörfattareInlägg
- 29 september, 2007 kl. 22:30 #16805
2takt_nicke
DeltagareHallå!
nu har jag börjat pula lite med min 2-taktare som ska rustas upp dom kommande åren
Saaben köptes i Rödeby…
så hära ser den ut nu
sitter 2″ rör så det hörs att man kommer
Även någon träff har man hunnit med, Mörrums car & bike show
nu i vinter ska den in i garaget & kollas över, rost + lack bättring[size:17pt]Nu till det viktigaste[/size]
Nu till motor planerna
Orginal motorn i min TT är nästan helt oskruvad så jag har letat
upp en till motor med trippel förgasare som jag ska köpa inom kort & trimma
istället för min orginal..
med den motor hade jag tänkt göra följande :– Porta överströmmare
– Porta insug
– Porta avgas + även polera kanalerna
– 3st Mc trottel förgasare,
– Bygga insug + matchande övergångar, övergång mellan förgasarna & insuget i gummi
så inte värmen överförs från motorn
– snickra ihop 3st avstämda pipor
– byta topp till någon med bättre anpassade förbrännings rum + Xp´s topplockbultar
– Koppar packning till toppen
– kolla över motorn o byta diverse slit detaljer
– Brytarlös tändningSaker som kanske kommer
– ”Kanske bättre balanserad vev”
– Bygga om till reed matningDock så vet jag inte vad motorn har för orginal durationer, men jag har hört
att 2-takts motorerna inte gärna vill varvas över 6 tusen så för att ”nästan”
vara på den säkra sidan kommer jag lägga max effekten vid 5300rpm & lägga durationerna
där vid + piporna..Så durationerna kommer bli snarlikt så här :
Avgas 172 grader
Insug 125 grader
Spol 105 graderHa de gött tills vidare
29 september, 2007 kl. 22:47 #112367Karl Ask
ModeratorTvåtaktaren ser riktigt trevlig ut, gillar rallystuk på tvåtaktare. Dessutom har du också en långnos, enligt mig den snyggaste tvåtaktaren… Fast det är inte många som håller med mig.
Vad skall du göra med den?Inte för att vara otrevlig, men det är en bil per tråd. Moderatorn kommer snart annars, lägg upp en tråd till. 🙂
Men att konventera en v4a till en tvåtaktare? Det har jag aldrig hört talas om, varför köper du inte en till tt:a istället. För det är rätt stor skillnad på tt:en och v4an, många lösningar du måste göra om. Men vilket fall så skall det bli spännande att följa dina bilar.Det är alltid trevligt med mer unga med Saabintresse. OCh välkommen till forumet.
//En 19åring med för många bilar…
30 september, 2007 kl. 11:03 #1123802takt_nicke
Deltagareidag har jag pulat litta med sötnosen (eller va det långnos). jag har börjat förbereda henne för vintern.. just nu håller jag på och ska måla golvet
Helt orginal spis
Läckande soppa pump är ingen höjdareFör tillfället väntar jag bara på att hämta den andre motorn, å DÅ jaevlar kommer det hända grejer
1 oktober, 2007 kl. 08:50 #112442pelle s
Deltagare2takt_nicke wrote:Nu till motor planerna
Orginal motorn i min TT är nästan helt oskruvad så jag har letat
upp en till motor med trippel förgasare som jag ska köpa inom kort & trimma
istället för min orginal..
med den motor hade jag tänkt göra följande :– Porta överströmmare
– Porta insug
– Porta avgas + även polera kanalerna
– 3st Mc trottel förgasare,
– Bygga insug + matchande övergångar, övergång mellan förgasarna & insuget i gummi
så inte värmen överförs från motorn
– snickra ihop 3st avstämda pipor
– byta topp till någon med bättre anpassade förbrännings rum + Xp´s topplockbultar
– Koppar packning till toppen
– kolla över motorn o byta diverse slit detaljer
– Brytarlös tändningSaker som kanske kommer
– ”Kanske bättre balanserad vev”
– Bygga om till reed matningDock så vet jag inte vad motorn har för orginal durationer, men jag har hört
att 2-takts motorerna inte gärna vill varvas över 6 tusen så för att ”nästan”
vara på den säkra sidan kommer jag lägga max effekten vid 5300rpm & lägga durationerna
där vid + piporna..Så durationerna kommer bli snarlikt så här :
Avgas 172 grader
Insug 125 grader
Spol 105 graderHa de gött tills vidare
Här kommer mitt tips: (Lite tråkigt kanske…)
Skaffa en renoverad vevaxel, köp XP-manualen och satsa i första hand på att modifiera standardförgasarna och ett avstämt 3-1-system. Man kommer faktiskt förvånansvärt långt upp i effekt tom med en trimmad enkelförgasare! Se till att du har ett tändsystem med minimalt med glapp och säker funktion och att bränslesystemet är i ordning vad gäller kapacitet, tryck etc, gärna innan du börja med övrig trimmning.
Välj hur mycket du skall fila, plana topp (block?) etc beroende på hur du tror att du vill att din motor skall bete sej.
Sedan kall allt finjusteras och det kan ju ta en hel sommar att komma iordning med förgasarbestyckning, tändning osv.
Det som begränsar saabmotorns varvtålighet är enligt de flesta kolvarna. Men jag tror inte att du kommer att uppleva några stora problem med att hålla dej under 6500 rpm ändå… Det är ganska svårt att få allt annat att fungera bra på varvtal högre än det.
Lycka till! Och ändra bara en sak itaget.
Och kom ihåg ”tanke-plan-handling, inte handling-handling-handling”, en ganska bra arbetsordning.
Pelle S
1 oktober, 2007 kl. 15:48 #1124572takt_nicke
DeltagareOkej Pellle.. det låter bra:D,
så du menar att jag kan lägga max effekten vid 6tusen utan att behöva tänka på
driftsäkerhet?Tack för infon 🙂
1 oktober, 2007 kl. 16:45 #112462pelle s
DeltagareJag skulle tro att de flesta trimmade ( och även hårt trimmade) SAAB TT motorer har sin max effekt kring 5000 – 5500 rpm, jag har nog min maxeffekt där någonstans; motorn blir klart tröttare över 5800 rpm. Jag varvar upp mot 6500 ibland men mest för att vänta lite med en växling upp till 100 km/h eller vid 201m. Det blir knepigt att få till säker tändning över 7000 rpm om man inte använder sej av ett tandhjul på vevaxeln. Man får tänka på att fördelaren snurrar dubbelt så fort som på en fyrtaktare…
Skaffa dej en renoverad vev med racelager, Lennart Holmgren i Sandviken renoverar vevaxlar för ca 3000 kr, Jag tror inte jag har hört någon som haft problem med dem.
Pelle
1 oktober, 2007 kl. 17:01 #1124642takt_nicke
DeltagareKanon!
När du menar racelager, menar du då keramiska eller c3/c4 lager?
Du är till stor hjälp. tack
1 oktober, 2007 kl. 20:18 #112478pelle s
DeltagareDet är det bättre att du frågar Holmgren direkt om… Då ökar chanserna att du får rätt svar.
Vassego! 😀
1 oktober, 2007 kl. 22:26 #1124842takt_nicke
Deltagaredu verkar vara kunnande om det hära området…så jag babblar vidare!
i det svaret du skrev innan som du verkade tro att jag skulle uppfatta som tråkigt men icke sa Nicke… det rörde upp tankarna litta som va bra
du skrev det att jag skulle satsa på dom hära grejorna– 3-1 system
– Xp-manual
– göra vid orginal fuggarna (36mm)- 2650:-Fast erkänn att detta låter roligare (dom grejerna kommer jag göra först)
– 36mm Mc spjäll fuggar Yamaha 90-tal,
en av anledningarna att jag vill ha andra större + billigare förgasare är att
få ner längden på insuget, även byta för kylningens skullKostnad : 2000kr inkl matrial till insuget
ist för 2650:-– Bygga 3st avstämda pipor till 5800rpm, istället för 3-1..ur effekt synpunkt ska det vara 1rör varken mer eller mindre per cyl
Kostnad : 3kvm plåt ca någon hundring + massa jobb timmar…
göra först när jag har fått hem motorn
beställa topppackning + nya topplocks bultar,
väck med toppen + rengöra förbrännings rummen från sot avlagringar
väck med under delen å porta :angel:jag har även räknat lite på teoretisk effekt i min motor, 72,6 vevaxel hk minus – läckage – slitage – friktion.. sen så tappar jag väl en del genom lådan med
Ni andra där ute kan väl med komma med kommentarer
2 oktober, 2007 kl. 03:41 #112485pelle s
DeltagareNär det gäller TT-trimning är jag bara nybörjare, men det finns många med ett stort kunnande inom saabklubben. Jag har bara ett par st trimmade motorer bakom mej.
Jag tycker definitivt att du skall satsa lite pengar på en vevaxelrenovering, det är en erkännt svag komponent på saabs motorer, betänk att de nyaste vevarna är bort mot 40 år… Och det är inte roligt att skicka ut en vevstake ur ett nyfilat block.
Dessutom bör du plana toppen några mm, det är inga högkompressionsmotorer vi pratar om här. 😉
Det ska bli spännande att följa ditt projekt!
Pelle
2 oktober, 2007 kl. 05:29 #112486benny
DeltagareHej, Jag följer med intresse då jag skall göra nåt liknande.
Men jag har bara kommit till tanke, handlig väntar lite då jag precis köpt hus i just Rödeby där jag sett din saab innan :console:Undrar om inte den gick med expansions kammare ala Xp innan?!
2 oktober, 2007 kl. 05:52 #112489Dicst
DeltagareHehe, kul med vilda planer. Tappa inte sugen nu va? 😉 Själv tog jag ut mig ganska ordentligt på mina projekt i sommar, så jag har knappt rört en skruv sen Saabfestivalen efter allt idiotmekande :jobbar: .
Vill du se lite liknande ideer så kan du kolla på min hemsida (länken nedan) under ”Teknik”, eller i projekttråden . Jag har fortfarande inte justerat in min motor, men det ska förhopningsvis komma uppdateringar av det som ändå blivit gjort på hemsidan snart (hoppas jag).
Tre pipor ger garanterat hög effekt, fast på ett ganska smalt område. De som har provat säger att det är riktigt svårt att bygga och att köra.
Du har jätteintressanta ideer, så fundera på hur du ska använda din bil så du trimmar till rätt användningsområde. Det är inte kul att behöva fickparkera på 6000rpm inne i stan om man fått för smal effektpuckel.2 oktober, 2007 kl. 09:29 #112494kalle .p
DeltagareHej
Du hade tänkt att köra med att kortinsug varför, det ända som detta er är en motor med mycket smal effekt band och där med knapt körbar på låga varv typ under 3000.
Det som man måste ha då är redventiler för att göra motrn körbar.Visst är det bra med vilda planer, men bygg först en snällare motor som du kan vidar utvekla med tiden annars är det lätt att man tar i för mycket och då blir det inte byggt någint alls.
Har själv gjort på detta sätt men då med en -65 enklförgasare. Det första som jag gjorde vara att montera en expanderkammare och ett 2″ rör och givet vis anpasa tänding och förgasare till den nya moter effekten.
När jag hade kört med detta ett tag så tog jag ur motorn och började fila insugporten, spolportarna och avgaspoten sedan så monterade jag en sporttopp med dett få fick jag en effekt höjning till 70 hk.
Så nu i sommras körde jag sönder veven och då var det dags att ta i sär moton igen. Tittade vad som jag kunde rädda och ända var mit portade bocket så jag nu har portat ännu mera.
Så håller nu på att montera ihop motor nr2 som är beräknad till en effekt runt 80 hk.Viss är det bra med vilda plander med en tvåtaktar är inte lika lätt som en tyrtaktare att trimma men fram för allt att den skall gå bra efter trimningen också där är den svåra biten ligger.
2 oktober, 2007 kl. 12:17 #112498Dicst
DeltagareKalle .P wrote:…När jag hade kört med detta ett tag så tog jag ur motorn och började fila insugporten, spolportarna och avgaspoten sedan så monterade jag en sporttopp med dett få fick jag en effekt höjning till 70 hk.Så nu i sommras körde jag sönder veven och då var det dags att ta i sär moton igen. Tittade vad som jag kunde rädda och ända var mit portade bocket så jag nu har portat ännu mera.
Så håller nu på att montera ihop motor nr2 som är beräknad till en effekt runt 80 hk.Oj! 😮 Då är det bra drag. Är det räknat på drivhjulen då?
2 oktober, 2007 kl. 13:16 #1125062takt_nicke
DeltagareOkej. Gött att höra
Ja den har rullat i Rödeby, har för mig att han som jag köpte den av heter Kenneth..
mjaa avgassystemet är lite finurligt, ligger troligtvis en kon i första dämpen +
2″ resten + en dämp + sidepipes :racesmile:Kalle –
Kortinsug? njaee..vet inte om det blir så extremt nu när jag tänker på de.. inte kortare än 10cm iaf
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.