Saab 96 -66 Långnos Trimmning/renv

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -66 Långnos Trimmning/renv

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -66 Långnos Trimmning/renv

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 129 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 2, 2007 at 13:16 #112507

      Det är vevaxel hk som jag räknar men jag skulle tro att den kommer ligga över 80 men har satt 80 som en gräns.

      Motor nr 2 är lite mer filad än vad som gäller för Saab grupp 2 -65 och det var sådan som saab tävlade med på 60-talet och då hade man runt 70-80 hk i grupp 2. Men jag har ju en XP-kammare fram och ett annat insug.

      Skall kör in motorn sedan så måste jag testa hur mycket effekt den vekligen ge.

        oktober 2, 2007 at 14:52 #112509

        Kalle –
        Alltså bänka?
        vart någonstans? FILMA

          oktober 3, 2007 at 05:37 #112550

          Det är hela bilen som skall testas.

          I Sollebrun utan för Göteborg skall det finnnas en firma som utför effekt testning av bilar. Vet inte vad den heter men kan tar reda på detta.

            oktober 3, 2007 at 19:49 #112596

            Okej gott.. jag känner en som bänkar bilar som har en egen bänk, ska troligtvis dra min där när jag känner att allt är OK.

            Förresten ni kunnit folk, jag hade tänkt att sätta på v4´rans skivor + ok fram på min TT
            givetvis byta spindlarna till v4..

            något jag bör tänka på? det ska väl passa…
            Blir det tung trampat utan servo?

            Ha det gött

              oktober 4, 2007 at 06:26 #112610

              Jag har skrivit en hel del om det i min projekttråd.

              Pelle

                oktober 4, 2007 at 11:55 #112629

                Här är friman som jag skrev om.

                SQR i Sollebrun och en länk http://www.sqr.se

                  oktober 4, 2007 at 13:26 #112635

                  Kalle P: Är det rullande landsväg du är ute efter så finns det ju på närmare håll. I mitt garage finns det en tex. Mycket lämpad att bromsa Saabar på…

                    oktober 4, 2007 at 14:00 #112638
                    Johan Josefsson wrote:
                    Kalle P: Är det rullande landsväg du är ute efter så finns det ju på närmare håll. I mitt garage finns det en tex. Mycket lämpad att bromsa Saabar på…

                    Jaha Johan, och när kommer den igång då? :confused: Jag tror mig minnas att jag stod rätt långt fram i kön, men har inte hört nått om att det skulle vara klart för start än. 🙂

                      oktober 4, 2007 at 14:06 #112640

                      Det är bra Johan att du har en rullande landsväg i det garage.

                      Skall bara sätta ihop motorn riktigt och sedan kör in den så kommer jag förbi.

                        oktober 4, 2007 at 15:22 #112645

                        Glöm inte att berätta vad dom ger sen då 🙂

                        jag har det fortfarande lite otydligt i nöten gällande bromsarna jag pratade tidigare om..
                        men jag vet att spindlarna passar rakt på men måste man ha v4 drivaxlar?.. hade vatt bra å veta innan man river & ska skifta.

                          oktober 4, 2007 at 15:56 #112646

                          Nu vet jag inte helt säkert hur det är med -66:an men du har ju i alla fall rätt inre drivknut. Eventuellt kan du låta drivaxeln sitta. Hur du annars sakll göra har jag beskrivit här.

                          Pelle

                            oktober 4, 2007 at 17:40 #112650

                            Saabklubbare har rabatt på SQR mot uppvisande av medlemskort :lecture:

                            Kalle .P wrote:
                            Här är friman som jag skrev om.

                            SQR i Sollebrun och en länk http://www.sqr.se

                              oktober 4, 2007 at 20:50 #112656

                              Jaha, så tycker jag att vi tar och återgår till ämnet, långnosen var det.. :lecture:

                                oktober 4, 2007 at 20:50 #112657

                                Okeej.. men vafan jag märker ju om det inte passar :crying:. haha men men får se när jag har kommit så långt..

                                rev spindlarna från min v4 donator bil idag, jag ska blästra allt i helgen & lacka så det blir fint. Och inom dom kommande veckorna riva o byta när jag har tid.

                                Jag va ÄVEN hos min chef idag & kollade på hans motor jag ska handla.. det är en 65:a motor helt komplett med trippel förgasare och koppling. den har legat i värme garage sen den blev ut plockad 1975, som tur väl va fyllde han den med olja då. jag håller tummarna att den är i fint skick invändigt!.
                                jag hämtar den nästa vecka JIPPIE!

                                  oktober 5, 2007 at 06:02 #112667

                                  En 65:a-motor med trippelförgasare? Hoppas du har rätt, för då är det en Sport (om den inte är ombyggd). Annars tror jag mer på en 66:a.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 129 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.