Saab 96 -66 Långnos Trimmning/renv

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -66 Långnos Trimmning/renv

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -66 Långnos Trimmning/renv

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 129 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 5, 2007 at 22:09 #112724

      Alltså är det bra om det är en sport? 🙂
      Han sa det iallafall att det va en 65 men han kan va vimsig..

      Hehe, nu sitter jag här med natta maten, pausar litta från Saaben..jag har nyss blästrat spindlarna + bromssköldarna och ok:et, o hunnit lägga ett lager rostskyddsfärg & värmetålig färg på ok:en.. De blir skit bra!

        oktober 7, 2007 at 10:13 #112822

        Så här ser mina spindlar & ok ut

        Frågan är bara när jag ska ta mig tid att byta….
        Iaf hämta motorn imorgon 🙂

          oktober 7, 2007 at 11:01 #112823

          Hmm, ljust klarröda ok. Ska du bygga raggarbil? :duck:

            oktober 7, 2007 at 13:53 #112826

            Haha hmm nej… Lackade dom mest röd för att jag hade den värme tåliga färgen hemma & så har jag lite röda små detaljar som det kommer matcha fint med,raggarbil :nono:

              oktober 8, 2007 at 21:11 #112921

              Nu sitter jag här som en 6åring dagen innan julafton!
              ajja nästan iaf, jag har hämtat min motor som självklart inte va nån Sport… men vafan
              jag är ju nästan lika glad för det. NU kan jag börja trimma!. motorn ska ner i molekyler & ska genomgås noggrant så den är i topp skick o är tacksam mot trimming

              Jag va bara tvungen att riva väck förgasarna och insuget för att kolla lite hur skicket va på kolvarna, verkade bra! men genom inlopper ser man ju inte så mycket så det verkliga skicket återstår att se

              Lite smutsig men det ska ju fixas…ska lacka motorn o allt som går att polera ska poleras..

              Någon som vet vad det sitter för munstycke orginal? nu sitter det 220 x 3, är det org?

              Ha det bra!

                oktober 9, 2007 at 05:29 #112941

                Hej, se där,
                Har du funderat något om ev renóvering av vevaxlen?
                Blir det org förg att börja med?

                  oktober 9, 2007 at 13:02 #112961

                  ja se där jaa… Njaa inte så värst.. men Pelle rekomenderade Holmgrens renoverade vevaxlar, han sa något om att ingen har lyckats rasat en sån än..
                  Jag ska höra med han & troligtvis köpa en av han fast jag ska ju kollar över motorn nu och ska sätta i den och köra ett tag innan jag köper vevaxel och större förgasare..
                  så orginal blir det till att börja med.
                  trimmet kommer se ut så här denna gången den åker i

                  Matchande övergångar, förg – insug – block.
                  Gå över alla kanaler… fast hur mycket jag portar den denna gången vet jag ej
                  Koppar topp packning (en tunna jävel)
                  o troligtvis större munstycke
                  å så snart den är i bygga pipor!

                  Jag lägger in mer bilder ikväll…

                    oktober 9, 2007 at 14:02 #112966
                    2takt_nicke wrote:
                    Pelle rekomenderade Holmgrens renoverade vevaxlar, han sa något om att ingen har lyckats rasat en sån än..

                    Njae… Så här skrev jag:

                    Pelle S wrote:
                    Skaffa dej en renoverad vev med racelager, Lennart Holmgren i Sandviken renoverar vevaxlar för ca 3000 kr, Jag tror inte jag har hört någon som haft problem med dem.

                    Pelle

                    Pelle

                      oktober 9, 2007 at 14:10 #112968
                      2takt_nicke wrote:
                      Koppar topp packning (en tunna jävel)

                      [size:14pt]STOPP[/size] :nono:
                      Du måste mäta squischspalten först!
                      Om du bara byter till en tunnare packning riskerar du att kolvarna slår i toppen, ett riktigt skönt ras! 😉
                      Tunnare packning än 1mm tror jag inte du skall ha till en standard topp. Squischen skall vara mellan 0,8 till 1mm.

                      Pelle

                        oktober 9, 2007 at 15:14 #112972

                        Okej..
                        Men snälla nämn inte något om kolvar som slår i toppen eller spikningar…
                        Jag lossade nyss toppen & jag blir fan olycklig… 2:ans kolv är bara att hotta, Helt sönder spikad men dom andra 2kolvarna är skit fina….sen så är toppen med skadad.. Enorma spikningar i 2 & 3ans förbränninsrum

                        så en uppsättning nya kolvar blir det nog :crying:
                        Enormt töligt då allt annat är i så bra skick… det hade ju funkat med bara en ny kolv fast jag tycker det är likabra att byta alla när man ändå håller på och börlar med de

                        Så nu är det sorg i b-hult

                          oktober 9, 2007 at 16:19 #112976

                          Tips! När du tar isär motorn så får du massor av information som är bra att veta senare.
                          Har det spikat järnet i motorn ofta och länge, så har garanterat lager och vevstakar fått sig ett par rejäla omgångar stryk.
                          Märkte du upp allt du tog ur med riktning och ordningsnummer? Då kan man avgöra om nån anna har plockat med motorn och om denne visste vad han/hon sysslade med. Tex stämmer klassningen av kolvarna med det som cylindern är märkt med osv osv.
                          Fota och skriv upp ALLT!

                          Lycka till!

                            oktober 9, 2007 at 18:22 #112984

                            Hej du..
                            Jaha okej.. det ska jag göra, jag har inte plockat ut vevaxlen och kolvarna än men jag ska märka allt när jag gör de..

                            Men som tur är har jag inte betalat motorn än för säljaren sa att jag skulle ta hem den och riva ner den i molekyler och kolla så allt va friskt innan jag betalar.
                            Men som du sa så har antagligen något lager tatt stryk och kan vara riskfullt att köra med så nu när jag har det nere åker jag på en vevaxel renovering & nya kolvar + packningar, nått viktigt jag har glömt?

                            såå motorn blir nog inte färdig detta året iaf

                            Tack för tipset

                              oktober 10, 2007 at 20:54 #113058

                              Tjena igen
                              Här är lite bilder på den spikade kolven och toppen..
                              Konstigt nog är det bara 1kolv som har spikat och det är 2ans cylle men det kan kanske bero på att den får minst kylning?





                              Som ni ser så har toppen på kolven formats efter förbränningsrummet
                              och sen så har jag märkt att kolvarna går över cylinder kanterna med några tiondendelar..
                              Alltså jag menar inte kolvarnas kupoler..
                              jag har glömt att kolla klassningarna än

                              Och toppen

                              Har den bara gått för magert med för hård körning?
                              Eller kanske bäst att jag kollar att klassningarna är rätt innan vi säger något om att det bara är för magert med soppa?

                              Usch vad tråkigt!

                                oktober 10, 2007 at 21:37 #113064

                                Stiften ser lite för fina ut till att den har gått mycket för magert. Samma sak med färgen på förbränningsrummen och kolvtopparna. Ser mest ut till att ett vevlager i storändan på mittencylindern har tagit stryk. Sen har bitarna gått ut med avgaserna och inn i nästa cylinder.

                                Plockar man isär en motor som inte har varit i gång på ett tag så blir man snarare förvånade om den är hel än tvärt om.

                                I en av mina bilar ble motorn bytt varje 6000 mil tils ägaren tröttnade på den. Och den var innan jag tog över den…

                                  oktober 11, 2007 at 11:32 #113082

                                  Du menar att det är bara vanligt slitage som har orsakat detta?…

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 129 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.