Saab 96 -66 Långnos Trimmning/renv
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -66 Långnos Trimmning/renv
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -66 Långnos Trimmning/renv
- Detta ämne har 128 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-12 10:59 av 2takt_nicke.
-
FörfattareInlägg
-
maj 3, 2008 at 17:56 #121085
Ja riktigt otäck:P, Men de står med på “to do” listan att bygga om så avgaserna går ut där bak, Tro de eller ej så kan de faktiskt va lite jobbigt med smatter i örat hela tiden på långfärder:P… De va nått förra ägaren byggde o enligt mig inte är så enormt porrigt :crazy:
och pipan har jag allt här –
Här undermaj 19, 2008 at 20:58 #121925Tja
Runt 5-6 timmar gick åt förra helgen att göra i ordning ett par plåtisar,
Först blästra fram + baksida, Sen 2 lager rostskydds grund + 2 lager blank vit = mums.Dom blev rätt ok!
Har en uppsättning däck så gott som nya till dom…augusti 25, 2008 at 21:28 #126102Hallå!
Va ett tag sen jag skrev nått nytt i denna tråden, men iaf
gjort sen senaste är…..Va uppe i Gbg en sväng och handlade mig en bur av Karl & ännu
en motor till fast en -65a..
Buren slipade jag plåtren o la ett lager rostskyddsgrund och sedan 2lager 2k billack osså passade jag på och lacka golvet i samma veva.
Motorn har jag haft helt isär och renoverat lite halft, även haft iväg blocket på planfräsning på Holje mekaniska, Tack för de Olle! .
Anledningen att blocket planslipades va för att få en plan yta och sedan aningen högre kompression då denna motorn är ihopbyggd för att kunna klara E85..Jag har kört min moped på E85 ett bra tag nu och jag har haft motorn nere några gånger för att kolla alla slitaget ökar eller minskas beronde på om den går på E85 eller bensa, men ännu inga nackdelar(Kör på Vegetabilisk racing olja). så nu vågar jag köra TT´n helt på E85.
http://www.blt.se/nyheter/olofstrom/han-branner-fram-med-sprit-i-tanken(746022).gm
Moppe reportaget
Vann första pris i övrigt kategorin på mörrums träffen, va rätt nöjd då de va en japanare som hade kjooolpaket som kostade mer än hela min bil jag vann över:D
(Fassan vann 50-tals klassen med sin tjeeva -55)
Satte även i en Sport ratt för ett tag sen(hittade den på logen), stolarna är nya!
Handlades på Åmma motorsport..Tack för hemleveransen Mikael:)
Etanol motorn ska lyftas i väldigt snart….Bygget med den rediga motorn håller jag på med ännu
Återstår viktning av kolvar och lite finlir på överströmmarna.Känner att jag har mycket mer att skriva men jag är alldeles för trött…
Återkommer med mer trevliga saker:P
Mvh Nicke
Intressant.. jag är också inne på att köra med etanol.
Nu blir nog inte det förrän till nästa säsong då jag ska hinna med lite grejor först.
En testrepa på bränslet ska det bli i alla fall så jag får lite att fundera på.
Ska bli intressant att se hur det blir.augusti 28, 2008 at 14:00 #126229Yees E85 är ett härligt bränsle, glöm inte att köra på rätt olja & brassa på med mycket bränsle till att börja med!:P .
Nu nästa vecka ska jag låna en våg av skolans teknikprogram så jag kan vikta kolvarna, sen är de inte mkt kvar innan min Gr2 filade motor ska ihop:D
september 25, 2008 at 21:45 #127867Hej hopp
Nu så har jag rivit ur motorn & låda för en liten uppfräschning i motorummet som kan behövas som ni ser
De som står på schemat är och slipa ner allt så man får väck all rost sen ska jag svetsa förstärkningar i tornen enligt Saab Sport & rally, sen ska motorrummet sprutas för jag fick en del färg över sen jag lackade golvet och buren.
Gamla motorn, som förhoppningsvis inte ska hoppa in igen;)
Köpte mig en 10″ fläkt för att slippa att den mekaniska fläkten stjäl effekt.
Passade även på att stryka lite färg på kylarn.
Så nu står bilen i garaget några veckor under kostruktion.En bild på en annan syssla som jag har pulat lite med på sistone..renoverat o så..
Kommer med lite mera bilder så fort jag gör nått!
all 4 now
Bildnamnet får inte ha ett mellanslag för att det ska fungera felfritt
Är man nyfiken, eller om du vill/orkar korrigera så sätter man in %20 i länken där mellanslaget är så fungerar detex.
http://www.geting.se/viewimage.php?image=126278-Bild_009.jpg blir
http://www.geting.se/viewimage.php?image=126278-Bild%20009.jpgett annat sätt, som i alla fall min webbrowser klarar av är att bara byta “underline” till ett nytt blanksteg/mellanslag och trycka enter igen. Vet som sagt inte om alla kan det, men det funkar på min.
september 28, 2008 at 10:45 #127953Dubbelpost jao…
Här är lite bilder på helgens jobb
Har blästrat alla skrymslen och sen slipat väck de mesta av ytrosten på dom plana ytorna,
Bara lite kvar innan lack!Handlade även en grej för att kunna färda portningen på detta blocket
Portningsverktyg =D , så nu kommer jag äntligen åt och kan fila öveströmmarna precis som
jag vill ha dom.Mvh Nicke
oktober 1, 2008 at 16:47 #128158Damn! är de jag som uppdaterar för ofta eller är de ni som kommenterar för lite? :whistle:
Jag va och hämtade ett paket idag som innehöll
:thumbup:lite annat jag har pulat med
järnen som jag har svetsat över länkarms infästningarna..
När jag fick ut växellådan innan så såg jag att vxl fästet va rätt kast
så jag rotade fram ett V4 som är grymt mycket hårdare också och de passar mig perfekt.Updaterar till helgen igen.
mvh
B-400 wrote:Vad är det för 90graders slip du fixat?
Har väntat med mina överströmmare….Den är bra lik vinkelväxeln som jag har till min dremel och som jag filade överströmmarna med.
Man skall se till att stå stadigt och ha ett riktigt bra stöd för händerna om man använder roterande fil istället för slipstift. Hugger filen och börjar dansa runt i loppen kan det bli väldigt snygga mönster i cylinderväggarna… 😥
Pelle S
oktober 2, 2008 at 11:01 #128208Karl – Posten?, de va bussgods han skickade med;)
B-400 – en ifrån Clas Ohlson, billig och bra!
Pelle – jo de kan nog stämma att de kan vara samma..Jao de gäller och stå stadigt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.