Saab 96 Monte Carlo

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 Monte Carlo

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 Monte Carlo

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 203 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 24, 2007 at 08:15 #116209
      2takt_nicke wrote:
      Vilken skillnad de blev på 2t olje behållaren :), ska du köra med den inkopplad?

      Najs koppling med.. nästan så man blir avis ju :blush: hehe.

      God (h)Jul

      Självklart skall jag ha oljetanken inkopplad, annars är det ju ingen monte… Sedan sitter det en pump på sidan och varför skall man ta bort den?

      De skall bli roligt med en helt ny koppling.

        december 24, 2007 at 14:43 #116215

        Jo men inget fel med det, men jag har fått det för mig att separat smörjnings system inte är så värst driftsäkra :confused:….

        Annars är det fint med den burken som tyder på vassare org grejer 🙂

        God Jul förresten

          december 25, 2007 at 20:59 #116260
          2takt_nicke wrote:
          Jo men inget fel med det, men jag har fått det för mig att separat smörjnings system inte är så värst driftsäkra :confused:….

          Annars är det fint med den burken som tyder på vassare org grejer 🙂

          God Jul förresten

          Precis, man vill ha original. Och nu ikväll har jag gjort rent burken inuti och den var inte fin. Det var massor av gammalt fett som låg kvar och satt igen locket totalt. Var lite pyssel att få den ren. Men nu fungerar den kanon. 😀
          Men jag har fått tips om att byta o-ringarna som sitter i ändarna på nivåmätaren. Så jag tog bort segelsäkringarna som satt där men jag kunde inte få bort plastsaken där. Så jag hittade inga o-ringar… Någon som vet???

            februari 4, 2008 at 12:17 #117929

            Hur går det med renoveringen av Montecarlon kalle, när åker den nya motorn i? Våren närmar sig ju med stormsteg!

            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
            Saab 9-3 Vector SC ´09

            Skämsbil:
            Audi A6 Avant

            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

              februari 5, 2008 at 12:27 #117965

              Ja, det var längesedan man såg ett inlägg på projektsidan från dig. Ingen tappad sug, hoppas jag?

                mars 10, 2008 at 21:51 #119199

                Hejja broder karl, hur går det?

                Saab 93B -59 (Blå)
                Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                  april 22, 2008 at 18:37 #120661

                  Renoveringen ligger nere för en riktigt tråkig grej har hänt.

                  Skulle göra en service på motorn innan jag stoppade i den, men upptäckte att remskivan glappade. Det var inte jag som upptäckte det utan det var Gert Andersson (Andersson veterandelar). Så Gert hjälpte mig att lossa remskivan och vi plockade även av bottendelen av motorblocket. Tyvärr visade det sig att det var en standard vev i motorn. Efter en koll så visade det sig att även toppen, fördelaren, insuget och förgasaren var standard.
                  Så den nyrenoverade Monte Carlo motorn som jag blev lovad var inte så mycket monte carlo… Denna upptäckt gjordes i Januari. Har försökt få en lösning med de tidigare ägarna, men det har inte gått.

                  Konstigt att tvåtaktsproffs köper nyrenoverade motorer och säljer vidare utan att kontrollera varken vad dom köpt eller säljer?

                  Så nu letar jag dessa delar till min motor??? Har kanske fått tag i vissa delar. Men i vilket fall så blir det en dyr historia så Monten nedprioriteras just nu. 🙁

                  Har någon frågor om detta så gick det bra för Gert att man ringer han och så bekräftar han att det var standard grejer i motorn.

                    april 22, 2008 at 19:06 #120667

                    Å fy fan va trist. Jag lider verkligen med dig! 😡 Hoppas att du hittar någon annan ersättningsmotor så att bilen får komma ut på vägen!
                    Lycka till! ///Harald

                      april 22, 2008 at 19:30 #120668

                      Karl,

                      Det kan vara så att du fått en separatsmord 42-hästarsmotor. Såldes på USA-marknaden. Har en vevaxel med “standardvevslängar” men är i övrigt byggd som en sportvev. Kännetecknas av samma gröna färg på blocket som en “Svensk” 66:a motor.

                      Med Vänlig Hälsning

                      Peter Bäckström
                      Saab Car Museum

                        april 22, 2008 at 19:45 #120670
                        Saab Bilmuseum wrote:
                        Karl,

                        Det kan vara så att du fått en separatsmord 42-hästarsmotor. Såldes på USA-marknaden. Har en vevaxel med “standardvevslängar” men är i övrigt byggd som en sportvev. Kännetecknas av samma gröna färg på blocket som en “Svensk” 66:a motor.

                        Med Vänlig Hälsning

                        Peter Bäckström
                        Saab Car Museum

                        OK. Den har inte den koniska änden där remskivan skall sitta. Och då fungerar inte säkerheten om oljepumpen skulle gå sönder.

                        Men i vilket fall blev jag lovad en “nyrenoverad Monte Carlomotor” och det är det inte!

                          april 23, 2008 at 06:05 #120684

                          Hej,
                          Ursäkta jag stjäl tråden lite.

                          Ang. separatsmorda USA-motorer:
                          Fanns dessa även som kortnosmotorer? Jag har en grön trippelförgasarmotor till en kortnos hemma. Minns inte vad blocket har för nummer, men det är inte samma som sportblocken.

                          //Jonas

                            april 25, 2008 at 10:20 #120773

                            Nej, mig veterligen fanns det inga motorer som var separatsmorda i kombination med enkelförgasare.

                            Med Vänlig Hälsning

                            Peter Bäckström
                            Saab Car Museum

                              maj 2, 2008 at 23:00 #121034

                              Varför har du inte lämnat tillbaka motorn till den förra ägaren då? om man lovar en renoverad motor får man väl hålla det?
                              Vem sålde bilen?

                                maj 2, 2008 at 23:18 #121036

                                Jag har försökt! Men han säger att han inte gjort något fel, att han blivit lurad och att jag blivit lurad i ett senare led är inte hans problem. Men man skulle kunna tycka att han om någon ser skillnad på en std topp, insug mm mot sportens!
                                Det är en känd Saab-profil som kör rally och säljer nog mest Saabdelar av alla…
                                Tycker att det är synd att man inte är hjälpsamma inom våran begränsade hobby.

                                  maj 2, 2008 at 23:51 #121037

                                  enda raka är att polis anmäla personen tycker jag

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 203 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.