Saab 96 Monte Carlo
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 Monte Carlo
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 Monte Carlo
- Detta ämne har 202 svar, 44 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-16 15:58 av fredrik.a..
-
FörfattareInlägg
-
2takt_nicke wrote:Vilken skillnad de blev på 2t olje behållaren :), ska du köra med den inkopplad?
Najs koppling med.. nästan så man blir avis ju :blush: hehe.
God (h)Jul
Självklart skall jag ha oljetanken inkopplad, annars är det ju ingen monte… Sedan sitter det en pump på sidan och varför skall man ta bort den?
De skall bli roligt med en helt ny koppling.
december 24, 2007 at 14:43 #116215Jo men inget fel med det, men jag har fått det för mig att separat smörjnings system inte är så värst driftsäkra :confused:….
Annars är det fint med den burken som tyder på vassare org grejer 🙂
God Jul förresten
2takt_nicke wrote:Jo men inget fel med det, men jag har fått det för mig att separat smörjnings system inte är så värst driftsäkra :confused:….Annars är det fint med den burken som tyder på vassare org grejer 🙂
God Jul förresten
Precis, man vill ha original. Och nu ikväll har jag gjort rent burken inuti och den var inte fin. Det var massor av gammalt fett som låg kvar och satt igen locket totalt. Var lite pyssel att få den ren. Men nu fungerar den kanon. 😀
Men jag har fått tips om att byta o-ringarna som sitter i ändarna på nivåmätaren. Så jag tog bort segelsäkringarna som satt där men jag kunde inte få bort plastsaken där. Så jag hittade inga o-ringar… Någon som vet???februari 4, 2008 at 12:17 #117929Hur går det med renoveringen av Montecarlon kalle, när åker den nya motorn i? Våren närmar sig ju med stormsteg!
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Renoveringen ligger nere för en riktigt tråkig grej har hänt.
Skulle göra en service på motorn innan jag stoppade i den, men upptäckte att remskivan glappade. Det var inte jag som upptäckte det utan det var Gert Andersson (Andersson veterandelar). Så Gert hjälpte mig att lossa remskivan och vi plockade även av bottendelen av motorblocket. Tyvärr visade det sig att det var en standard vev i motorn. Efter en koll så visade det sig att även toppen, fördelaren, insuget och förgasaren var standard.
Så den nyrenoverade Monte Carlo motorn som jag blev lovad var inte så mycket monte carlo… Denna upptäckt gjordes i Januari. Har försökt få en lösning med de tidigare ägarna, men det har inte gått.Konstigt att tvåtaktsproffs köper nyrenoverade motorer och säljer vidare utan att kontrollera varken vad dom köpt eller säljer?
Så nu letar jag dessa delar till min motor??? Har kanske fått tag i vissa delar. Men i vilket fall så blir det en dyr historia så Monten nedprioriteras just nu. 🙁
Har någon frågor om detta så gick det bra för Gert att man ringer han och så bekräftar han att det var standard grejer i motorn.
april 22, 2008 at 19:06 #120667Å fy fan va trist. Jag lider verkligen med dig! 😡 Hoppas att du hittar någon annan ersättningsmotor så att bilen får komma ut på vägen!
Lycka till! ///Haraldapril 22, 2008 at 19:30 #120668Karl,
Det kan vara så att du fått en separatsmord 42-hästarsmotor. Såldes på USA-marknaden. Har en vevaxel med “standardvevslängar” men är i övrigt byggd som en sportvev. Kännetecknas av samma gröna färg på blocket som en “Svensk” 66:a motor.
Med Vänlig Hälsning
Peter Bäckström
Saab Car MuseumSaab Bilmuseum wrote:Karl,Det kan vara så att du fått en separatsmord 42-hästarsmotor. Såldes på USA-marknaden. Har en vevaxel med “standardvevslängar” men är i övrigt byggd som en sportvev. Kännetecknas av samma gröna färg på blocket som en “Svensk” 66:a motor.
Med Vänlig Hälsning
Peter Bäckström
Saab Car MuseumOK. Den har inte den koniska änden där remskivan skall sitta. Och då fungerar inte säkerheten om oljepumpen skulle gå sönder.
Men i vilket fall blev jag lovad en “nyrenoverad Monte Carlomotor” och det är det inte!
april 25, 2008 at 10:20 #120773Nej, mig veterligen fanns det inga motorer som var separatsmorda i kombination med enkelförgasare.
Med Vänlig Hälsning
Peter Bäckström
Saab Car Museummaj 2, 2008 at 23:00 #121034Varför har du inte lämnat tillbaka motorn till den förra ägaren då? om man lovar en renoverad motor får man väl hålla det?
Vem sålde bilen?Jag har försökt! Men han säger att han inte gjort något fel, att han blivit lurad och att jag blivit lurad i ett senare led är inte hans problem. Men man skulle kunna tycka att han om någon ser skillnad på en std topp, insug mm mot sportens!
Det är en känd Saab-profil som kör rally och säljer nog mest Saabdelar av alla…
Tycker att det är synd att man inte är hjälpsamma inom våran begränsade hobby. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.