Saab 96 v4 1970 ”Bertil”
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 v4 1970 ”Bertil”
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 v4 1970 ”Bertil”
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Har precis köpt mig en Saab 96 årsmodell 1970. Har inga erfarenheter av att renovera bilar och sätter stort hopp till detta forum och er här.
Den historia jag har om ”Bertil” är hörsägen men jag har hittills inte haft anledning att ifrågasätta historian. Bilen köptes i Östersund och kördes knappt 5000 mil innan den ställdes av 1991 och hamnade i en lada tills min säljare hittade den i våras. Han började renovera bilen och gjorde den körduglig, tog in den i systemet igen men drabbades av sjukdom och sålde bilen till mig.
Bilen är lite trött i lacken och en del repor men inga djupa eller omfattande rostangrepp. Invändigt är bilen bortsett från lite solblekt i mer eller mindre nyskick. Allt fungerar vad jag hittills märkt utom instrumentbelysning och klockan. Klockan kom igång när man matade den med ström och instrumentbelysningen är med största säkerhet reostaten.
Mina planer är lite oklara men min tanke är att den ska vara körbar sommartid Första fokus blir fjädring och dämpare som jag misstänker kan vara original. Givetvis få ordning på elen inne i bilen. Sedan ska jag se över en liten oljeläcka samt ge den en rostskyddsbehandling under. Sedan får vi se. Det är planen men den kan alltid ändra sig. Just nu är fokus att köra och njuta.
Attachments:
Anonymaugusti 17, 2020 at 19:59 #473858Oavsett vad och hur som helst ……….
Ingen skall komma säga han e “Saab entusiast” –
innan han ägt eller minst körd en V4 ?Den bilen/modellen e/var –
allt som var steget från att vidareutvecklats till vad Saab senare blev ?Hade jag bara haft plats/$$ så hade det stått en V4 här med –
senaste jag körde var min pappas egen 1972 “pearl” V4 “lagom trimmade”
Finns tyvärr inte kvar i detta Saab liv 🙁
Önskar dig lycka till med bilen –
du ,lär helt klart få många fina stunder ute det i I R L ?Tack. Det är faktiskt min andra V4:a men den första köpte Jag ung och naiv och misskötte den och sålde den till närmast skrotvärdet. Kul kuriosa är att när jag började söka information om Bertil så sprang jag på min gamla 96a på nätet som någon hade räddat i sista stund och börjat renovera. Nu är jag inte ung längre utan bara naiv så förhoppningsvis ska jag lyckas bättre denna gång. Tänkte häromdagen att när jag köpte min förra 96a 1995 för 25 år sedan så hade denna redan stått avställd i fyra år. Galet. Har precis fått igång klockan och instrumentbelysningen. Nu väntar vi bara på mörkret så ska vi testköra. Kopplade bort reostaten för stunden.
augusti 24, 2020 at 11:32 #474062Var rädd om den trötta lacken, 96or med orginallack blir allt färre. Reporna lär man sej tycka om.
september 1, 2020 at 13:17 #474462Vilket fint skick det verkar vara på bilen, grattis till fyndet.
Går ju att göra underverk med gammal lack. Polera försiktigt och applicera ett bra vax så kommer du få fin lyster.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
september 1, 2020 at 16:20 #474469Hej,
Grattis till en sjön sjögrön 96:a, härliga bilar! Kul också att varselljusen är kvar. Rätta mig gärna om jag har fel men automatiskt halvljus 1971. Har haft många V4:or, verkligen trevliga bilar.
Tror på storyn om 5000 mil. Tyglisten/gummlisten ser jättefin ut och brukar vara frasigare när bilen gått längre…
Håller med om att patina är charmigt, gör så gott du kan med lacken så behåller du både värde och det unika i en orenoverad bil.Fortsatt lycka till!
Förresten: Reostaten brukar oxidera, kan ev ha en liggande om du inte får liv i din. Upplevde aldrig att belysningen blev för stark utan dimningsfunktionen.
//Harald
Tack för alla glada tillrop. Ska villigt erkänna att utanpå bilderna är lite bättre än verkligheten. Bertil har nu fått nya dämpare runt om och ny fjädring bak. Samlar mod för fjäderbyte fram. Ser lite mer komplicerat ut och svårare att komma åt. Kanske får vänta till nästa år. Nya dämpare fram gjorde stor skillnad. Ska ta en pilsner med min motorkunniga granne någon dag och kika på tomgången. Den dör ofta när den inte är varm. Fick även hem säljarbroschyr idag för årsmodellen. Kul att se och ha.
Hej igen. En liten uppdatering. Har mest njutit av Bertil och kört en del. Märkte efter lite mil att motorn började läcka lite och framförallt förgasaren. Gav mig på att plocka isär, göra rent och byta ut lite packningar. Läskigt som okunnig men med verkstadshandboken och lite trial and error(och försiktig med att peta på inställningar) så hoppade Bertil igång efter återmontering. Känslan är att han går ännu bättre framförallt när han är kall. Inga synligt läckage ännu heller men det får tiden utvisa. Snart blir det vinterförvaring och plannering för våren. Kanske plockar loss lite prylar som jag kan fixa med under vintern här hemma.
Grattis till en lågmilare. Den behöver bara normal service och rostskydd. Om höjden är bra behöver du inte byta fjädrarna, fjädrar åldras inte, 5000 mil mattar inte ut fjädrarna.
Byt olja i växellådan, och kolla noga magnetpluggen. Justera ventilerna, använd blytillsats. Montera gärna någon brytarlös tändning. Och på alla gamla bilar kom ihåg värdens bästa och billigaste brandförsäkring, nya bensinslangar! Åker själv 95a så ofta jag kan. MatsLiten uppdatering. Hämtade hem Bertil från vinterförvaring förra helgen. Han hoppade igång lite motvilligt men när han väl blev varm så spann han fint. Hade en liten fläck på mattan på förarsidan som var en läcka på huvudcylindern till kopplingen. Har i helgen renoverat huvudcylindern och ska nog även se över slavcylindern. Lite stökigt att få loss infästningen till cylindern men efter att bockat och kapat en nyckel och använt en skiftnyckel som hävstång så lossnade den. Har en del småfix att se över men med en bil som stått stilla i nästan 30 år så blir det nog mycket plåstring även denna säsong för att byta ut packningar var efter. Sökt lite historik om bilen under vintern. Första ägaren(Bertil) verkar ha ställt av bilen varje vinter från 1970-1991 och det tillsammans med att bilen var avställd 1991-2020 och bilens inre skick gör att de dryga 5000 milen känns rimliga. Har lite småprylar att kika på men framförallt att få honom att starta lite mindre motvilligt står högst på listan. Försöka hitta en närmare vinterförvaring så att kanske kunna göra lite plåtjobb på vintern står också på listan. Annars blir det nog mest åka även i år.
Bertil har varit svårstartad hela våren. Efter att fokuserat på förgasaren ett tag så gav jag mig på tändningssystemet. Bytte del efter del och efter varje byte hoppade han igång och gav mig hopp om att felet var löst för att nästa dag var lika svårstartad igen. Upprepade detta några gånger och idag bytte jag de sista delarna kondensatorn och brytare. Idag hoppade han igång och gick magiskt bra. Hoppas han startar imorgon. Kan vara fortsatt något problem med choken men nu är iallafall stift, tändkablar, kondensator, brytare, rotor, fördelarlock och tändspole bytta. Hoppas ge mig på lite packningsbyte i motorn under denna säsong då han läcker lite men vi får se. Har även gjort rent kylsystemet, dragit av en av bultarna till termostatlocket och borrat, gängat och dragit i en ny. Nu hoppas jag få köra en pålitlig och lättstartad bil ett tag.
Ja det er mange ting som det kan være behov å få byttet ut etter så mange års stillstand.
Acc.pumpemembranet blir også ofte hard og uelastisk.
Erik Randa http://www.randa.se selger renoverte.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tid -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.