Saab 96 V4 1975: Bollen
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen
- Detta ämne har 916 svar, 46 deltagare, och uppdaterades senast 2024-02-28 08:48 av Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
juni 22, 2014 at 18:30 #71686
När det gäller 70-talarna är du helt rätt ute med Phillips, i alla fall. På den enklare radiokonsollen, den utan högtalare står det också Phillips.
Har inte bestämt hur jag gör med japsapparaten, men nu ska jag iallafall kunna testa om dess bandare funkar efter att ha fyndat på loppis för fem kronor.
Det följde iof sig med några band i bilen, men inte precis med den sortens musik jag kan tänka mig att lyssna på… :duck Sparar dem nog ändå, det är ju också bilens historia. 🙄96 V4 1975 ”Bollen”
juni 26, 2014 at 19:18 #173483Hittade denna i Bollens handskfack också:
Någon som övervägt reservdelsbil, verkar det som.96 V4 1975 ”Bollen”
juni 28, 2014 at 10:52 #176842Idag blev det ännu en spännande färd med Bollen – efter att ha stått still en vecka tog plötsligt bromsen nere vid golvet och bilen drog kraftigt åt höger vid bromsning. Ena bromskretsen var mao utslagen! 😮 :bh
Körde mycket försiktigt till loppisen vi skulle till där jag kunde konstatera att bakre delen av behållaren var snustorr. Detta var ändå en tröst då det tyder på läckage, vilket jag anser som trevligare än att behöva renovera huvudcylindern. 🙄
Vad hittade jag på loppisen om inte – en flaska bromsvätska! :CE Fyllee på, pumpade och minsann, bromsen började ta igen. :CE På vägen hem blev bromsen allt bättre och bilen drar nu jämt och pedalen biter direkt, och sjunker inte. Ska dock lufta och se om jag hittar någon läcka. Har jag tur så var det bara någon packning som inte var van vid att bilen använees under förra veckan och att det tätar sig självt. Håller tummarna…96 V4 1975 ”Bollen”
juni 28, 2014 at 19:22 #175059Ja…du… vi får väl tro på tummen som han sa…
Det låter ju osannolikt med självreparerande bil…juni 30, 2014 at 11:20 #176892Otroligt nog verkar det så… Har inte hittat något läckage och nivån i behållaren har inte sjunkt trots flera mils körning. Min teori nu är att det var alldeles för lite vätska i från början, och när bilen stod parkerad en vecka i kraftig lutning frilades hålet i bakre burkdelen och sög luft. Hur jag nu kunnat missa vätskenivån, brukar kolla sån’t.
Jaja… 🙄
Har tyckt att Bollen varit mer än lovligt slö senaste tiden. Kan det vara att reparationen förre ägaren gjorde inte räckte och att den börjatt gå på tre burkar igen? 😕 Efterdrog toppen (behövdes inte) och insuget och ställde ventilerna och tog ett kompprov: Nej allt såg bra ut. ❓ Men vänta, detta började ju när jag ställde tändningen med stroboskoplampa! Efter lite messande med säljaren vred jag tillbaka fördelaren till hans grovinställning och finjusterade på gehör – och nu går bilen bättre än någonsin! Vibrationerna på låga varv är i princip borta! :CE Men lyser jag med stroboskopet så ser jag med nöd och näppe markeringen på remhjulet, lååångt borta under fläkthjulet. Förklara gärna detta för mig, någon… :ID96 V4 1975 ”Bollen”
@Janne Hagnell wrote:
Men lyser jag med stroboskopet så ser jag med nöd och näppe markeringen på remhjulet, lååångt borta under fläkthjulet. Förklara gärna detta för mig, någon… :ID
Det ser likadant ut på min om jag inte drar loss vakuumslangen som det står att man ska göra i verkstadshandboken. Jag har nog alltid ställt tändningen utan att göra det tills jag läste det i boken förra veckan. Hur gör ni andra?
juni 30, 2014 at 17:33 #175099Bagagerumsgolvet har stått högt upp på priolistan då det i princip hade upphört att existera… :duck Hade redan gjort detta jobb på Bimsan, så jag börjar få rutin… 🙄 Ett par formplyfa och lite verkstadstid senare:
Hade även loss kablarna till tankarmaturen och la på kopparpasta i hopp om att få mätarnålen att sluta leka jojo, men icke. Är det armaturbyte som gäller, tro?96 V4 1975 ”Bollen”
juni 30, 2014 at 17:36 #175100@Vidar wrote:
@Janne Hagnell wrote:
Men lyser jag med stroboskopet så ser jag med nöd och näppe markeringen på remhjulet, lååångt borta under fläkthjulet. Förklara gärna detta för mig, någon… :ID
Det ser likadant ut på min om jag inte drar loss vakuumslangen som det står att man ska göra i verkstadshandboken. Jag har nog alltid ställt tändningen utan att göra det tills jag läste det i boken förra veckan. Hur gör ni andra?
Hmm, då skulle det kunna vara vaccuumdosan som hängt sig, då inget händer när jag tar loss slangen?!
96 V4 1975 ”Bollen”
juni 30, 2014 at 18:02 #175101Kunde förstås inte hålla mig utan sprang ut och kollade om grejerna kunde röra sig inne i fördelaren. Och jodå, röra sig kunde de väl men det satt ganska mycket intorkat fett där, så jag torkade bort och la på liiite olja. Har en annan fördelare liggande, men nu går ju bilen bra så det får vara bra så här.
96 V4 1975 ”Bollen”
juni 30, 2014 at 21:09 #176902Idag skulle jag och dottern testa bandaren. Den funkar inte. Så synd, då måste jag byta till en Blaupunkt… 😉
96 V4 1975 ”Bollen”
juli 1, 2014 at 15:20 #175122Barndomsminne! Farsan hade en poliskonsol ovanpå instrumentbrädan på sin 99a 73 med en sådan radio.
Har du originalkonsol i din annars vet jag en med Philipsradio i…juli 2, 2014 at 17:29 #175176Ja, jag har två konsoller, den som följde med bilen (som har högtalargaller) och en som det står Phillips på (mindre och utan högtalargaller).
Idag skulle tidsoptimisten Janne försöka byta stereo på trekvart. Och jag hade kanske hunnit om det inte varit för att Blaupunkten som skulle i hade hel front som förstås var bredare än den befintliga konsollen. :bh Däremot satt den som en smäck i den andra konsollen vars fästen förstås ser annorlunda ut och… där var tiden ute! Så nu är det ingen stereo alls i bilen… :duck96 V4 1975 ”Bollen”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.