Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 916 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 27, 2014 at 15:50 #177334

      Idag hittade jag äntligen läckaget i bromssystemet. Det var den trevligaste (för mig som ska fixa det) varianten: Vänster främre bromsslang hade börjat läcka i vulkningen mot sin infästning i oket. Slangen ser nästan ny ut, vilket får mig att misstänka kvalité från en välkänd biltillbehörsfirma i lågprisnischen…
      Körde en fullagning med vulktejp och buntband och imorgon blir det att beställa ny slang (nya; beställer nog till andra sidan också, just in case…).

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        juli 29, 2014 at 20:29 #177377

        Idag fick jag bytt bromsslangen, och fick samtidigt ytterligare en förklaringen till varför det läckt: Det var fel sorts slang monterad! 😯

        Som synes är det lika lång gänga i bägge ändar. Den ände som ska sitta i oket ska dock ha kortare gänga, annars bottnar den för tidigt. Detta problem hade reparatören löst med två distansbrickor i stål, och då är det inte så förvånande att det inte höll tätt. Men nu ska det förhoppningsvis göra det!
        :wrench

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          juli 31, 2014 at 07:35 #177416

          …fast 17 vet… Idag tyckte jag det såg ut som bromsvätskenivån hade sjunkit igen. Kanske är oket som läcker också?

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            juli 31, 2014 at 20:27 #176106

            Efter att jag i en annan tråd sett bild på original verktygslåda under baksätet på en tvåtakts Sport har jag gått och värkt på något liknande för att utnyttja detta utrymme på Bollen också. Då jag är såväl lat som medioker på träslöjd testade jag med två enkla plastverktygslådor som legat och skräpat. De passade som hand i handske! :CE
            Tänkte först skruva fast dem men det behövs nog inte då de kläms lite lagom av sittdynan. Förfärdigade dock ett par lock för att hindra att verktygen åker ut vid inspirerad körning, samt träkilar som låser locken.

            Och vips var det lite färre pryttlar i bagagen! :race

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              augusti 9, 2014 at 17:09 #177643

              Sådärja, nu har Bollen fungerande klocka igen! :wrench :race

              Att byta klocka till den jag fixat iordning var en smal sak med handskfacket bortplockat. Det jag inte begriper är hur det är tänkt att jordningen av elektromagneten ska funka. Den, och resten av urverkesdelen, är INTE i förbindelse med plåthöljet och pinnskruvarna, som är de som jordar mot karossen. Fick bli en extrasladd mellan en av muttrarna som håller plastkåpan och pinnskruven. Syns ej på bilden, men det gör däremot hängsäkringen, som passade perfekt att klämmas in mellan llockan och askkoppen. :wrench
              På Alléloppisen här i Alingsås hittade jag (förutom Saab-kupévärmaren som jag lagt upp på fb) en hemmasnickrad trälåda, målad i någon härlig “Aseagrön” kulör och med underbara man-tager-vad-man-haver-lås i form av lååånga fjädrar! :duck
              Kändes som det bara stod “Bollens baksäte” på den och priset tio kronor var ju inget att bråka om. :AP
              Och visst, den passade perfekt på högersidan och fick ersätta en av plastlådorna. Betydligt mer “gammal gubbil” så här, eller hur?? :race


              PS: Bromsvätskenivån är stabil trots allt, så det var slangen. :CE

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                augusti 9, 2014 at 17:45 #177644

                Vad bra med verktyg och prylar lättillgängligt. …Då kan ju verkligen hålla tiden:)

                  augusti 10, 2014 at 09:52 #174615

                  Ja, visserligen får jag jaga ut eventuella baksätespassagerare men jag har länge tänkt på att utrymmet under baksätet är dumt att bara ha fyllt med luft! Nu skulle jag ha tag i en banandunk till utrymmet bredvid reservhjulet, så är det bara campinggrejerna kvar som tar plats i bagagen! :race

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    augusti 10, 2014 at 17:53 #177679

                    Yes!

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      augusti 10, 2014 at 17:59 #177681

                      Loppismania fortsatte idag! :race Fyndade en kassettlåda som passar perfekt under passagerarstolen:

                      Samt en duk i härligt 70-talsmönster, av vilken jag ska sy ett överdrag till baksätets ryggstödsöverdel. :wrench (ja, vad sjutton, det fanns ju ingen symaskinssmiley…)

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        augusti 11, 2014 at 04:28 #176432

                        Men, är det inte orange mätarvisare på din 96. Isf har du ju klocka som är till 99 69-70 ganska ovanlig alltså… eller kom orange senare ändå på 95/96?

                          augusti 11, 2014 at 07:37 #176093

                          Hm, klockan jag satte i är likadan som den jag plockade ur. Bägge har flygplansloggan, men jag tänkte att det bara var en kvarleva då Saab inte orkat bråka med VDO om att ändra designen efter 1973 när flygplanet försvann från bilarna. Det kan väl inte ha handlat om jättevolymer för ett tillbehör till en bilmodell på väg ut.

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            augusti 11, 2014 at 15:39 #177703

                            Ok missade att det var tillbehör då är det väl så att man frågade efter en klocka och fick vad som låg på hyllan…
                            Tog mig nästan 6 år att hitta en till min 99 med “rätt” utförande…som inte kostade typ 400-500:-…

                              augusti 15, 2014 at 07:31 #191986

                              Hade tänkt fixa igång den andra klockan också, att ha i reserv, men du kanske skulle vara intresserad av den?

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                augusti 15, 2014 at 07:41 #191921

                                Varför gör man vissa saker som är helt uppenbart idiotiska? :bh Idag påpekade en kollega att mitt ena bakljus inte funkade. Jaja, inga problem, fram med glödlampsboxen och byta, lyste fint men glappade, behövde böja till bottentungan, ska jag släcka belysningen, nej, jag kommer nog åt utan att – PLOPP! 😯 Naturligtvis lyckades jag med skruvmejseln kortsluta så säkringen gick! :sad Jaja, bara att byta… var är mina reservsäkringar?? 😡 Förstås lyckats missa att lägga i sådana i Bollen. Fick låna från bagagerumsbelysningem, gick in och började jobba och … kom på att det satt ju reservsäkringar i glödlampsboxen!
                                Det här verkar vara en sådan dag man ska dra täcket över huvudet… :sad

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  augusti 16, 2014 at 22:05 #176586

                                  Dagens Nossebromarknad bjöd på dekaltrim till Bollen:

                                  V4-dekalen tänkte jag sätta fram till vänster på huven, som man brukar se på rallybilarna (bakom dekalen syns slipverktygssatsen och rostskyddssprutan, bägge för tryckluft, som jag också köpte).
                                  Dessutom två BP-dekaler (min frus smeknamn på mig), Pysslingen..

                                  …och “skattekvitto”

                                  Dessutom fler kassetter till min under-stolen-låda: Harpo och Esso Music Party.

                                  Melodifestivalen 1988 är dotterns val…
                                  Sist men inte minst ett helt glas till vänster backljus!

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 916 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.