Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 868 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

Suck, ja, hade velat ha vit, inte minst med tanke på att jag har vita sidestripes liggande men jag hade att välja mellan blå, grön, gul och röd (att inte köpa var inte ett alternativ enligt dottern…) Men kontrasten gör att texten ser ut att sväva lite ovanför lacken och är nästan självlysande, så helt missnöjd är jag ändå inte.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Från 70-talet kan man ju annars minnas väldigt konstiga färg kombinationer som tex tegelröd Mercedes w123 med mossgrön inredning….

Janne Hagnell
    Moderator

I det sammanhanget känns Siennabrun lack och lejongul intedning som en helt okej kombo. Mina sidostripes kommer jag inte att montera förrän jag har rostlagat under listen och bytt skärmarna, och det ligger många år fram i tiden, så jag har tid att fundera.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Fräschare grill från Karls lada monterad. Tyvärr hade en del av smutsen gjort gemensam sak med lacken och bägge släppte vid tvätt, men ändå ett fall framåt. Den sämsta biten, den på huven, hittade vi tyvärr ingen, så den lär jag få lacka om.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Nu är garagegolvet färdigt och det är städat och undanplockat inför Bollens vintersömn! :CE

Nästa helg börjar vintern, då ställer jag av Bollen och på Bamsan. Är det i protest mot det som Bollens höger frambroms lät ovanligt illa idag och som hon har börjat hacka vid gaspådrag? :ID

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Original packningssats till bromsoken inköpt på Tradera. Nu kan jag renovera det krånglande oket efter att jag bytt det, så jag kan ha ett fräscht ok liggande. :wrench

96 V4 1975 ”Bollen”

puttputt91
    Deltagare

Bilen blir finare och finare. Kul att se,

Lite tråkigt att ställa undan bilen men du kanske får fler förbättringar gjorda under vintern 😉

Janne Hagnell
    Moderator

Ja, det är bra att få några månader på mig så jag i lugn och ro kan byta höger bakskärm och rostlaga där, samt fixa med högra frambromsen och lite annat pyssel. :wrench
    Jag lär väl bli en total trafikfara när jag går från 63 hk till Bamsans 185… :duck

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Jannes elektrokemiska verkstad igång igen! Denna gång är det bromsoket jag hämtade hos Karl som får samsas med ett rostigt skjutmått i elektrolysbadet. :wrench

96 V4 1975 ”Bollen”

ludde
    Deltagare

V4:an är en av Saabs snyggaste modeller.. Det är kul att se andra orkar hålla igång.Angående delar så vet jag två skrotar som har en del gamla 95,96ormen de ligger tyvärr i Blekinge..

Janne Hagnell
    Moderator

@Ludde wrote:

V4:an är en av Saabs snyggaste modeller.. Det är kul att se andra orkar hålla igång.Angående delar så vet jag två skrotar som har en del gamla 95,96ormen de ligger tyvärr i Blekinge..

Tack! :CH
    Och i och med dagens stickkafé i byn där vi har sommarstuga är jag på banan igen med att göra en bakrutegardin. För att skona händerna blir det virkning (virknål med rehabgrepp) istället, och istället för bäbiblått orange och brunt i ljuvlig 70-talskombo!

Idag blev det också nattinatt för Bollen som går i vinteride. Någon rofylld sömn lär det dock knappast bli då jag har en hyfsat lång att-göra-lista, inledande med den oljudliga högerbromsen. :wrench :weld :wrench :weld2

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Idag gav jag mig åter på den trilskande högerbromsen. Inga problem att få bort oket, för att inte tala om bromsskivan! Efter att tagit bort centrummuttern var det bara att dra ut den med handkraft! 😯 Hade laddat med trearmsavdragare och ändå mentalt förberett mig på att få plocka ut hela drivaxelpaketet för att sätta det i en press. En lättnad men ändå kan jag inte låta bli att undra: Är det okej när det sitter så löst? Har aldrig varit med om det förr. Slitna splines?

96 V4 1975 ”Bollen”

morsole
    Deltagare

Kan det vara dåligt framhjulslager du har?

Då brukar väl allt sitta så man ta det med fingrarna?

Akta nu fingrarna så du kan göra fin gardin, ser fram emot att den är färdig!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Andreas Falck
    Deltagare

Ser ut som att du har vanliga trädgårdsplattor som garagegolv? Hur funkar det? Några problem med domkraft på dem?

Janne Hagnell
    Moderator

@Morsole wrote:

Kan det vara dåligt framhjulslager du har?

Då brukar väl allt sitta så man ta det med fingrarna?

Akta nu fingrarna så du kan göra fin gardin, ser fram emot att den är färdig!

Mvh Johannes

Ja, jag har funderat på det men det låter inte dåligt vid rotation eller glappar. Skivan sitter ju med splines och jag tänker att det är väl dessa som avgör om skivan är lätt eller svår att få av och på? De nav jag har öppnat förut har alltid krävt press och då antingen segat ur (välsmorda splines) eller släppt med en smäll (osmorda splines).
    Tack för uppmuntran, jag är några varv inne på första nystanet brunt garn nu! :wrench (föreställer en virknål istället för skiftnyckel)

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 868 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.