Saab 96 V4 1975: Bollen
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen
- Detta ämne har 916 svar, 46 deltagare, och uppdaterades senast 2024-02-28 08:48 av
Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
december 4, 2014 kl. 20:28 #155937
försökte nog bara skämta till det lite! rejäla rosthål! det kanske ser besvärligare ut än vad det är?
december 5, 2014 kl. 10:45 #198974@power-krille wrote:
försökte nog bara skämta till det lite! rejäla rosthål! det kanske ser besvärligare ut än vad det är?
Hehe, funderade nog lite på hur seriös du var… Men debatten var intressant, iaf!
Jag tycker att rosten är av den trevliga sorten, faktiskt. Hellre ett par rejäla hål än att hela hjulhuset ser ut som ett durkslag som näääästan är okej men så är det fullt med småhål så man ändå måste skära bort en massa plåt. Här ser det ut som hål, ett par cm rostig plåt, sedan oskadad grundfärg. :race96 V4 1975 ”Bollen”
december 7, 2014 kl. 16:57 #200155Nu är plastskärmen lackad och klar! :race Inte perfekt men hellre det än rinningar! Med lite polering kan den nog bli hygglig.

96 V4 1975 ”Bollen”
december 7, 2014 kl. 18:12 #200159Ser kalasbra ut Janne!
Tar du Paddan också när du ändå är i farten??
december 7, 2014 kl. 19:21 #200161@Christian Haugsöen wrote:
Ser kalasbra ut Janne!
Tar du Paddan också när du ändå är i farten??
Frestande, men vågar mig nog inte till dina trakter pga din ”övervakare”… :ROLF
96 V4 1975 ”Bollen”
december 8, 2014 kl. 19:12 #200176Nä… En närmare inspektion visade att lacken är väl tunn på sina ställen och nu är burken toktom . :bh Så det blir att beställa mer och köra en mellanslipning. :wrench
96 V4 1975 ”Bollen”
december 10, 2014 kl. 12:59 #200213Alltså, Tipro is da shit! Inte nog med att de fixar ett över 30 år gammalt lackrecept utan problem, de levererar direkt! Beställde i måndags kväll, idag hämtade jag ut paketet! :AP
Sedan mattade jag raskt ner skärmen med lite våtslip…

…följt av det som jag hoppas ska vara de slutliga lagren lack! :wrench

96 V4 1975 ”Bollen”
december 10, 2014 kl. 20:43 #176815@JohanH wrote:
Lackar du med enkomponents- eller tvåkomponentsfärg?
1k spray. Tanken med Bollen är hon ska behållas i bruksskick och då kör jag den enkla stilen. Sprayen från Tipro känns dock mycket förtroendeingivande, med variabel sprutbild och allt. 😀
96 V4 1975 ”Bollen”
december 11, 2014 kl. 14:19 #200226Janne ”Snål-Werner” slog till på ett par beg bakstötdämpare på Tradera. Två till kostnaden av en ny och enligt säljaren inte mycket använda och dessutom bra kvalité (Armstrong Super Blue). De ser ut att ha gått hyfsat lite och läcker ej (oljedämpare). De är tröga att dra ut men misstänkt lätta att trycka ihop. Kan det ha och göra med att de kan ha legat oanvända? Vill minnas att när jag köpte nya oljedämpare på 80-talet skulle man pumpa upp och ner flera gånger och sedan inte lägga dem ner. Kan det hjälpa eller är jag blåst? :sad

96 V4 1975 ”Bollen”
december 15, 2014 kl. 17:21 #200299Idag åkte vinkelslipen fram! :wrench Det blev ungefär som jag trott förutom att övre stötdämparfästet fick stryka på foten helt. Tidigare rostlagare hade bara punktat ett par plåtar från insidan och mellan dessa och den yttre förstärkningen hade det fortsatt jäsa ordentligt.

Stora hål, visst, men hellre det än att behöva dutta på massor med småställen.
Skruvade även loss övre fjäderfästet, vilket till min stora förvåning släppte hur lätt som helst. Alla delar verkar gå och återanvända förutom en plåtkon som satt nerstucken i den vulkade gummi-stål-stosen.

Ska den verkligen vara där? Den gjorde så stosen kom längre ner, mao bilen högre upp. Utan konen vilar inte stosen mot bilen utan stoppas av den gängade brickan på pinnbulten. Brickan går förstås att skruva upp tills stosen går emot karossen, men då blir ju bilen defacto sänkt. Kan det vara så att någon satt i för korta fjädrar och kompenserat med att justera ner övre fästet med en hemkörd plåtkon?
Dagens arbetspass avslutade jag med att tvätta hjulhuset så det är redo för ny underredsmassa.

Nästa gång there will be svets! :weld296 V4 1975 ”Bollen”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.