Saab 96 V4 1975: Bollen
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen
- Detta ämne har 916 svar, 46 deltagare, och uppdaterades senast 2024-02-28 08:48 av
Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
december 16, 2014 kl. 13:22 #200322
Nu har jag tittat på reservdelskatalogen och inte 😈 kan jag se någon extra metallkon! 😯
Har ritat in konens placering i den ena av bilderna. Skulle ju kunna skippa konen men då blir det ju en sänkning som jag måste genomföra på vänster sida också. Dessutom tycker jag att Bollen har typ rätt höjd bak så jag är lite orolig att hon blir för låg. Skulle ju kunna förverkliga min ursprungsplan att sätta i kapade framfjädrar, men då måste jag ju likafullt in och skruva på vänster sida
Vad tycker ni?96 V4 1975 ”Bollen”
december 16, 2014 kl. 13:26 #200323Ser nu att konen är gjord lite väl bred i teckningen. Den ska alltså passa i, och kila sig fast i, det som av Saab själva kallas ”fjäderisolator”, mao gummit som fjäderns överdel vilar mot.
96 V4 1975 ”Bollen”
december 17, 2014 kl. 12:18 #200347@Lilln wrote:
Fråga är varför någon monterat konen tidigare?
Enda anledningen jag kan komma på är att det sitter fjädrar från en annan bil i, och att dessa är kortare än original. Tidigare mek hade ju monterat en felaktig bromsslang, så fjädrarna kanske också kom ur gott&blandat-lådan? Å andra sidan verkar de hyfsat nya (orostiga). Enklaste lösningen är ju att tillverka en ny distans. Alla andra lösningar kräver mek på vänstersidan också.
96 V4 1975 ”Bollen”
januari 3, 2015 kl. 14:45 #133986Idag fick dottern agera hjälpreda i att lufta den åtgärdade frambromsen, så nu ska förhoppningsvis den vara klar. Passade på att mäta bakfjädern också. Den är ca 35 cm och nio varv om jag räknar rätt; hur lång ska original vara? La den bredvid en framfjäder också, där skiljer det två varv. Om jag kapar framfjädern ett varv borde den passa ganska bra om jag justerar upp det övre fästet den centimeter som den där skumma konen hade sänkt det. Vad tros?

96 V4 1975 ”Bollen”
januari 3, 2015 kl. 20:18 #200547Är fjädrarna lika styva? Tänker så du inte kapar ”rätt” men de sedan fjädrar olika mycket.
januari 4, 2015 kl. 12:01 #199345Jo, framfjädrarna är ju styvare, och värre blir det när man kapar, men i tråden på just detta tema använder folk framfjädrar bak (och og900 bakfjädrar fram) och kapar dem 0,5-1,5 varv, så därför tänkar jag att det bör funka.
96 V4 1975 ”Bollen”
januari 8, 2015 kl. 17:04 #200700Idag blev det ett rekorderligt pass med svetsen. :weld Resultat: Det icke-existerande hjulhushörnet är återuppståndet, inklusive nytt stötdämparfäste av 3mm L-profil, så det vore väl 17 om det inte ska hålla! :race Fäste det nertill i resterna av original förstärkningsprofil, men jag är i valet och kvalet om jag ska lägga en förstärkning upptill eller om det räcker så här. Blir i så fall på insidan – förstärkning i hjulhuset ser ju snyggare ut när man öppnar bagageluckan, men är en dukig rostfälla.
Tog bilden på lite håll så det inte allt för mycket framgår hur pinsamt dålig jag är på att göra jämna och snygga svetsar…

96 V4 1975 ”Bollen”
januari 11, 2015 kl. 17:19 #200833Ett ryck idag och svetsandet klart! :weld2 :CE
Jag var dock nära att falla på mållinjen. 😮 Svetsen har allt tydligare signalerat att en åldring (30 år cirka) kräver omvårdnad för att inte surna till. Först började vredet för strömstyrka kärva och till slut vrida sig i sitt fäste så jag nu inte vågar röra det utan stänger av med elkontakten. Sedan började knappen i handtaget glappa så när jag väl fick maskinen att gå gällde det att svetsa i en följd. Slutligen tog gasen slut – igen! Nää 👿 !!! tänkte jag och svetsade det sista utan gas för att bli klar (inga skarvar som ska få stora påkänningar, som väl var). Sedan upptäckte jag att jag inför den sista kvarten eller så glömt att öppna gaskranen… :bh
Jaja, nu sitter plåtarna där, iaf! Nästa gång blir det hårdkörning med slipskivan! :wrench96 V4 1975 ”Bollen”
januari 11, 2015 kl. 17:49 #200836det är lugnt sö! måla o underredsbehandla o ta bilder lite på håll så blir det fint som snus 😀
för bilder vill vi ha :h -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.