Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 916 totalt)
  • Författare

@power-krille wrote:

det är lugnt sö! måla o underredsbehandla o ta bilder lite på håll så blir det fint som snus 😀
      för bilder vill vi ha :h

Jepp, bilder kommer! :race

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 11, 2015 kl. 19:57 #200844

Det är kul när allt motarbetar en. Men som sagt lite slip och massa på det där så blir det nog bra.

januari 11, 2015 kl. 20:07 #200847

@Lilln wrote:

Det är kul när allt motarbetar en. Men som sagt lite slip och massa på det där så blir det nog bra.

Allt, inklusive en själv! :ID

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 15, 2015 kl. 06:53 #200943

@Janne Hagnell wrote:

Ett ryck idag och svetsandet klart! :weld2 :CE
            Jag var dock nära att falla på mållinjen. 😮 Svetsen har allt tydligare signalerat att en åldring (30 år cirka) kräver omvårdnad för att inte surna till. Först började vredet för strömstyrka kärva och till slut vrida sig i sitt fäste så jag nu inte vågar röra det utan stänger av med elkontakten. Sedan började knappen i handtaget glappa så när jag väl fick maskinen att gå gällde det att svetsa i en följd. Slutligen tog gasen slut – igen! Nää 👿 !!! tänkte jag och svetsade det sista utan gas för att bli klar (inga skarvar som ska få stora påkänningar, som väl var). Sedan upptäckte jag att jag inför den sista kvarten eller så glömt att öppna gaskranen… :bh
            Jaja, nu sitter plåtarna där, iaf! Nästa gång blir det hårdkörning med slipskivan! :wrench

Vissa gånger borde man bara gå och göra något annat… :ROLF Alla har vi nog haft sådana pass. Letade häromveckan i närmre 40 min efter ett verktyg (förträngt vilket, tror det var torx 25 mejseln) för att tillslut upptäcka att den låg i bakfickan :ID

januari 15, 2015 kl. 09:04 #200947

@Christian Haugsöen wrote:

@Janne Hagnell wrote:

Ett ryck idag och svetsandet klart! :weld2 :CE
              Jag var dock nära att falla på mållinjen. 😮 Svetsen har allt tydligare signalerat att en åldring (30 år cirka) kräver omvårdnad för att inte surna till. Först började vredet för strömstyrka kärva och till slut vrida sig i sitt fäste så jag nu inte vågar röra det utan stänger av med elkontakten. Sedan började knappen i handtaget glappa så när jag väl fick maskinen att gå gällde det att svetsa i en följd. Slutligen tog gasen slut – igen! Nää 👿 !!! tänkte jag och svetsade det sista utan gas för att bli klar (inga skarvar som ska få stora påkänningar, som väl var). Sedan upptäckte jag att jag inför den sista kvarten eller så glömt att öppna gaskranen… :bh
              Jaja, nu sitter plåtarna där, iaf! Nästa gång blir det hårdkörning med slipskivan! :wrench

Vissa gånger borde man bara gå och göra något annat… :ROLF Alla har vi nog haft sådana pass. Letade häromveckan i närmre 40 min efter ett verktyg (förträngt vilket, tror det var torx 25 mejseln) för att tillslut upptäcka att den låg i bakfickan :ID

:ID

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 15, 2015 kl. 09:29 #200949

Levnadsregler: 1. Du skall inte tro Du är något.
                2. Du skall inte tro Du gör något rätt.
                3. Var aldrig glad i onödan.

Pelle i Härnösand

Pelle i Härnösand

januari 15, 2015 kl. 11:37 #200953

@HUP213 wrote:

Levnadsregler: 1. Du skall inte tro Du är något.
                  2. Du skall inte tro Du gör något rätt.
                  3. Var aldrig glad i onödan.

Pelle i Härnösand

:ROLF
                  Precis! På det viset kan du bara bli positivt överraskad. :ID

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 22, 2015 kl. 08:39 #201197

Trodde att det senaste arbetspasset skulle leda till att alla svetsskarvar hade blivit slipade och första lagret rostskyddsgrund var på. Det slutade med att jag bara nästa blev klar med slipandet. Men efter att ha läst 1300 Sleeper projekttråden inser jag att mitt sliparbete ändå är en spott i havet… :ID

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 22, 2015 kl. 21:41 #201208

Ja man får lite perspektiv på saker och ting när man läser den tråden. Och inspiration förstås

januari 23, 2015 kl. 06:15 #201217

@Janne Hagnell wrote:

Det slutade med att jag bara nästa blev klar med slipandet. Men efter att ha läst 1300 Sleeper projekttråden inser jag att mitt sliparbete ändå är en spott i havet… :ID

Hahaha!
                        Det är ju ett sätt att få inspiration…
                        :weld :wrench
                        Heja på janne!

februari 8, 2015 kl. 15:56 #153053

Kort arbetspass idag: Plockade ur fördelaren för att se om jag kunde få liv i tändförställningen. Plockade av vacuumdosan och visst gick tändplattan trögt, så det blev rengöring och smörjning tills den löpte lätt. Men det där med att kunna suga i slangen från dosan så armen rör sig – inte en chans! Plockade loss en dosa från en annan fördelare och samma sak där – rörde sig inte ur fläcken! 😯 Det går dock att trycka på och dra i armen och man känner hur membranet rör sig. Så jag satte tillbaka det gamla membranet så får vi se om det blir någon skillnad.
                          Rev även ut radiokonsollen för byte till – en Blaupunkt, vad annars?! :CE

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 10, 2015 kl. 15:45 #201643

Nu går det åt rätt håll! Färdigslipat och första lagren rostskyddsepoxi på! :race

96 V4 1975 ”Bollen”

februari 10, 2015 kl. 20:44 #201659

Måste kännas skönt! Vad är det för epoxyfärg du använder?

februari 10, 2015 kl. 21:36 #201662

@Janne Hagnell wrote:

Men efter att ha läst 1300 Sleeper projekttråden inser jag att mitt sliparbete ändå är en spott i havet… :ID

Förlåt men vilken tråd är det?
                                Pär

februari 10, 2015 kl. 22:29 #201666

@Lilln wrote:

Måste kännas skönt! Vad är det för epoxyfärg du använder?

International Interprotect. Avsedd för metallskrov i saltvatten.

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 916 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.