Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 844 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

Jaha, ja… Idag fortsatte jag stereoarbetet. När jag väl hade sågat upp konsollen och fått dit min Blaupunkt så spottade den bara ut banden! :bh Men jag hade ju testat den?? :czy Jaja , hade ju en till och den tog bandet snällt och SPRAAAAAAK! Kasst tonhuvud! Men jag hade ju testat den med??!? :sad
    Så det fick bli en nödlösning.

Att en Beltek funkar där två Blaupunkt falerar, säger det något om kvalité? Naturligtvis inte! 😉

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Janne Hagnell
    Moderator

Har hunnit med lite rostslipande också. De många och mystiska ”stenskotten” uppe på bakskärmen visade sig komma inifrån. Och givetvis blev det schweizerost av slipningen…

Just den skärmen har jag dock i glasfiberversion, så det löser sig. Har dock kommit fram till att det nog får bli höger hjulhus bak som blir vinterns projekt.
    Ja, för närvarande ser Bollen alltså ut som om den hade fått fläcktyfus. De vita båtfärgerna smällte onekligen in bättre på Bimsan. 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Så går det när man försöker vara ordentlig… 🙄 Hade hämtat 2k-grundfärgen för att fortsätta behandlingen av rostfläckarna – bara för att upotäcka att härdaren blivit en geléklump… :bh Så det blev till att rota fram en vanlig 1k-färg ur gömmorna. Har ändå snålat ur och beställt topplacken som 1k, så det funkar, i alla fall.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Bollens vindrutetorkare är riktiga spelevinker. I dagens östegn noterade jag hur förarsidans torkare drog sig allt mer neråt höger för att till slut stanna vid vindrutans bas. Jajamen, låsskruven hade gängat ur sig (vilken idiotkonstruktion fö)! Bara att ge sig ut i regnet och dra fast den med en liten skruvmejsel (insex hade jag förstås inte i verktygslådan). Väl hemma blev det riktigt åtdragning och med Loctite, så nu hoppas jag de sitter där. :wrench

96 V4 1975 ”Bollen”

Då hoppas vi att den är i rätt läge… :duck

Janne Hagnell
    Moderator

Ja, jag lyckades justera in dem okej innan Loctiten stelnat. Men varför kunde inte Saab använt splines som alla andra?? Det är inte alltid rätt att gå sin egen väg…

96 V4 1975 ”Bollen”

Kan bara hålla med Jalle o Heavy…

Janne Hagnell
    Moderator

??

96 V4 1975 ”Bollen”

Meeennn!
    Minns ingen ”GE MIG EN GAMMAL SAAB 99 DÄR MAN HÖR ATT MOTORN E IGÅNG!”
    En höjdarlåt!
    99or har splines på ”torkarspindeln”…

Janne Hagnell
    Moderator

Okeeeej… :duck
    Nu har jag fått den Siennabruna lack jag hade beställt, så nu syns inget av mina rostlagningar….nej, på gammal, solblekt lack kan det förstås bli lite si och så när man lägger på lack bruten enligt originalrecept. Men på det hela taget helt okej på några meters håll, tycker jag.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

GRRRR! Varför kan inte folk ha respekt för andras grejer även om de inte bryr sig om sina egna skitbilar?? 👿 Idag hittade jag två repor, ca fem cm långa, på höger framskärm. :bh De har INTE funnits där förut och det är INTE jag som gjort dem. Visst, några repor till eller från och det tog inte många sekunder att lägga igen dem men suck, så onödigt!

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Kvällarna börjar bli mörkare och behovet av fungerande instrumentbelysning gör sig påmind. Som vanligt, särskilt på bilar som stått still mycket, är det reostaten som krånglar. Det fixar jag genom att ta isär och slipa på kontaktytorna. Reostaten sitter ihop med två nitar och två metalltungor. Börja med att borra ur nitarna. Håll ihop keramikdelarna och böj ut tungorna, släpp sedan försiktigt efter då släpskon är fjäderbelastad och lätt smätter iväg. Bottendelen ser ut så här (släpskon syns högst upp till vänster):

Som synes mycket ärg att slipa bort. Viktigast är kontaktplattan i mitten. Minsta ärg där och det blir problem. Slipa även släpskon och lägg tillbaka den uppepå sina fjädrar. Lägg sedan bottendelen uppepå alltsammans och tryck ihop med metalltungorna. Sätt skruv och mutter istället för nitar men se till att isolera den ena muttern med typ en fiberbricka så det inte blir kortslutning, så här:

Klart! :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Under micklandet med reostaten trillade denna fram.

Kan det vara klockbelysningen? Funkar ihop med övrig instrumentbelysning om man jordar den.

96 V4 1975 ”Bollen”

Golvinstegsbelysning…

Janne Hagnell
    Moderator

@Andreas Hermansson wrote:

Golvinstegsbelysning…

:ROLF
    Ja, det är väl en Saab 9-6…

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 844 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.