Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 916 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 15, 2014 at 19:45 #24612

      YES! :CE Idag åkte jag och brorsonen ÄNTLIGEN och hämtade Bimsans efterträdare, Bollen:



      Hos en mycket trevlig Saabentusiast utanför Gislaved stod hon och väntade på mig, en Siennabrun, något bedagad skönhet som dock är besiktigad till 2016. Att det yttre inte är allt visade sig under hemfärden. En helt annan körupplevelse än Bimsan, tight och tyst! :race
      Jag är blott femte ägaren; säljaren hade varit bilens servicetekniker åt ett äldre par som alltså var ägarna nummer två och tre. Som man kan hoppas med fåägarbilar följde en hel del dokumentation med, såsom de flesta besiktningsprotokoll från 80-talet och framåt, det första ägarbeviset (där jag alltså fick namnet på förste ägaren), service- och rostskyddskort stämplat tom 13000 mil respective 1980 samt bevis på den femåriga vagnskadegarantin från fabrik! 😀



      I handskfacket hittade jag dessutom denna goding:

      Visst finns jobb, främst I form av rostslipning och -lagning. Det tidiga 2000-talets anmärkningar på rost i övre fjäderfästena bak och därmed angränsande regioner hade lagats men behöver åter besök av svetsen.

      Men tidsnog, nu ska det KÖRAS!! :race
      Och namnet Bollen då? Jo, regbokstäverna HBK är ju också förkortningen för Halmstads bollklubb. :duck En kul poäng är att en av mina farbröder var med och grundade den klubbens lokala rival, Halmia.

      96 V4 1975 ”Bollen”

        juni 15, 2014 at 20:17 #176552

        Men vad skoj, grattis!! :race

          juni 15, 2014 at 20:28 #176553

          Härligt Janne!
          Nu ä de la lättare med sorgen efter bimsan…när man har bytt upp sig så att säga. Så det inte går som för brorsans bekant väjar för ju djur, voltar o skrotar en fin trafikförsäkrad 900….
          Lycka till, detta ser ju ut som finbilspotential…

            juni 15, 2014 at 20:46 #176554

            @Andreas Hermansson wrote:

            Härligt Janne!
            Nu ä de la lättare med sorgen efter bimsan…när man har bytt upp sig så att säga. Så det inte går som för brorsans bekant väjar för ju djur, voltar o skrotar en fin trafikförsäkrad 900….
            Lycka till, detta ser ju ut som finbilspotential…

            Tack! Ja, bara lite polerande torde göra den riktigt fin på några meters håll. Och det är en bra början! :race

            96 V4 1975 ”Bollen”

              juni 15, 2014 at 20:46 #176555

              @Fredrik.A. wrote:

              Men vad skoj, grattis!! :race

              Tack!

              96 V4 1975 ”Bollen”

                juni 16, 2014 at 18:32 #174784

                Ser ut att vara i ett fint skick. Gammal dokumentation är alltid roligt, man kan verkligen sitta och lusläsa den i timmar. Grattis till ett bra köp! :CH :AP

                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                Saab 9-3 Vector SC ´09

                Skämsbil:
                Audi A6 Avant

                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                  juni 17, 2014 at 03:45 #176577

                  Kul! Ser ju ut att vara i ett mycket respektabelt skick denna! Och i den underbara sjuttiotals bruna som en V4 för sig så vackert i! Njut nu av många långa sommarmil!

                    juni 17, 2014 at 16:11 #174801

                    Ja, det tänker jag! :race
                    Idag blev det lite småpyssel. Huvlåset har ny vajer men den har varit förankrad med en sockerbit (så’n man sätter kablar i, alltså), och säljaren uppmanade mig att dra försiktigt. :duck För säkerhets skull bytte jag därför till vajerlås.

                    Även inne i bilen bytte jag från sockerbit till vajerlås.

                    Chokehandtaget ser misstänkt likt ut huvlåsditot…

                    Eller ska det vara likadant på bägge ställena?
                    Började också polera taket, men inser att vaxpolish inte kommer att förslå, det lär behövas rubbing. Bättre blev det, i alla fall.

                    96 V4 1975 ”Bollen”

                      juni 17, 2014 at 22:18 #176590

                      Dagens i-landsproblem: Vill egentligen ha Blaupunkt i mina bilar men den här tillhör ju bilens historia och den är ju underbart tidstypisk!

                      Tog en stund innan jag kom på hur man får igång den, men nu ljuder P1 i de lika tidstypiska hatthyllehögtalarna! :CE
                      Kollade lite närmare på dokumentationen och det visar sig att bilen hela livet hållt sig inom några mils radie kring Gislaved (gissa vilket däckmärke som sitter på…). Den såldes ny i Hyltebruk, till en man i Burseryd. Därifrån gick bilen vidare till Gislaved, sedan Reftele för att slutligen hamna i Broddaryd. Tyvärr hittar jag inget namn på bilfirman som sålde bilen ny, men första servicen är i alla fall gjord på Andrén Bilfirma i Hyltebruk. :ugeek:

                      96 V4 1975 ”Bollen”

                        juni 17, 2014 at 22:28 #176591

                        … och Andréns Bilfirma startade 1969 och slog igen så sent som 2010. :ugeek:

                        96 V4 1975 ”Bollen”

                          juni 19, 2014 at 14:39 #176629

                          Äventyrligt hemfärd från jobbet idag: Första gången jag använde torkarna ordentligt – då lossnade gummit från hållaren! 😮 Som tur var på passagerarsidan, så jag kunde fälla ut den armen och med sparsamt nyttjande av torkarspaken linka mig till närmaste mack och köpa nya.

                          96 V4 1975 ”Bollen”

                            juni 21, 2014 at 12:53 #176669

                            Idag har jag ställt tändning med stroboskoplampa, samt justerat lite på förgasaren. :wrench Tändningen stod ganska rejält fel, så förhoppningsvis kan ändringen hjälpa mot vibrationerna vid gaspådrag på låga varv.
                            Kollade också backlamporna som, enligt säljaren, inte funkade. Det var dock bara den ena som inte lyste, och det visade sig bara vara på grund av oxid på sockeln. 😀

                            96 V4 1975 ”Bollen”

                              juni 21, 2014 at 13:09 #176670

                              Grattis till nyförvärvet. …..

                              Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

                                juni 21, 2014 at 17:25 #176674

                                Tack!
                                Fortsatte idag med att kolla nivån i växellådan, och det var nog ett smart drag: Jag fick i typ en halvliter. 😕
                                Tog sin lilla tid då jag inte fick loss påfyllningspluggen utan fick ta en tunn slang genom nivåhålet. På de andra växellådor jag haft har påfyllnings- och avtappningspluggarna haft fyrkantshål, till vilket jag tillverkat ett verktyg, men här var det förstås fyrkantsskalle istället. 🙄

                                96 V4 1975 ”Bollen”

                                  juni 22, 2014 at 15:34 #176710

                                  Har för mig att 70-tals-Saabarna hade Philips-radio/bandare som tillbehör, men detta är ganska bara en sak jag fått för mig. Min V4:a slådes i alla fall NY med en Philips-radio som extrautrustning.

                                  Har för mig att 60-talarna hade Blaupunkt.

                                  Men jag kanske har helt fel i denna fråga?!? :duck

                                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                                  Skämsbil:
                                  Audi A6 Avant

                                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 916 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.