Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen

Detta ämne innehåller 751 svar, har 42 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-08-18 22:32.

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 753 totalt)
  • Författare

patlon00
    Deltagare

Vilka guldgruvor de där loppmarknaderna… eller är det du som har hökögon 🙂

Janne Hagnell
    Moderator

@patlon00 wrote:

Vilka guldgruvor de där loppmarknaderna… eller är det du som har hökögon 🙂

Ja, det finns allt från skräp som säljaren tror är av guld till vice versa. Kassettband från 70-talet tillhör den senare gruppen, i alla fall enligt mig. 😎
    Slipverktygssetet slog jag till på direkt då jag tyckte att 98 kronor var närmast löjligt billigt. Blev lite desillusionerad när jag några stånd senare hittade EXAKT likadant set oanvänt för 154kr… 😕 Men jag fick med fler slipstift än original så jag är nöjd ändå. 🙂
    Fick dessutom omgående användning för slipmaskinen då jag idag plockade isär och rengjorde höger frambroms. Har tyckt att den sidan börjat låta mer och mer vid svängar och tom bromsat bilen vid kraftig kurvtagning. Har varit orolig att det skulle vara lagret eller knuten (lagret är bytt på vänster sida) men lagret löper hur fint som helst och knutens damask ser nära nog ny ut så jag hoppas att det har varit oket. Högeroket var också betydligt mer ihopbekat än sin kollega på andra sidan som varit loss pga bromsslang och lager. Så det blev upputsning (tryckluftsslipen!), motionering och smörjning. :wrench Beläggen var mer slitna än på vänster och innerbeläggets färg hade dessutom fått rostbubblor bakom sig som ytterligare fick det att kärva, så det blev slipning och insmörjnibg med kopparpasta och beläggen fick byta plats. :wrench :wrench
    Så nu hoppas jag att det problemet är löst. 😀

Janne Hagnell
    Moderator

Idag visade det sig att det var rätt beslut att ägna kommande vinter åt höger hjulhus bak. 🙄
    Har länge haft ett klonkande ljud i bakvagnen och stålsatt mig för att möta bortrostade länkarmsinfästningar och liknande men idag tog jag mig före att, kors i taket, kolla det enklaste först. Så jag sparkade på avgasröret: KLONK, KLONK! 😮
    En snabbinspektion visade att stänkplåten med tillhörande avgasfäste mest hängde där av gammal vana! 😕 Så snabbt fram med lite koppartråd och göra en quickfix i ösregnet.

Tråden ska väl avlasta fästet så både det och avgasröret hänger kvar återstående körperiod i år. Med bara ett fungerande mittfäste hade detta kunnat bli väl spännande…

Janne Hagnell
    Moderator

Nervös som jag är satte jag dit en spännrem också.

Janne Hagnell
    Moderator

Efter mitt bromsfixande i söndags har Bollen sällat sig till Bimsan och Christians Sköldis som väsnas från bromsarna trots att allt är uppsmort och bra. Min teori är att då V4:ornas bromsklossar inte är fixerade med genomgående sprintar som på de flesta andra (åtminstone äldre) bilar så är risken med att få beläggen mer lättrörliga att de då även kan studsa runt lite som de vill i oken och föra oväsen. Bäst (efter att helt nya grejer, förstås) borde vara att ha lagom ihopbekade ok som inte kärvar i själv bromsningen men ändå håller beläggen på mattan.
    Har lite funderingar på hur jag kan göra för att få beläggen att röra sig som jag vill. Har ju lite tid på mig att grunna för detta blir också vinterjobb. Nu bromsar inte bilen automatiskt vid högersväng, vilket ju var det viktigaste att få åtgärdat. :race

Janne Hagnell
    Moderator

Igår var det nästan pinsamt att åka genom sta’n: Så fort jag vred ratten lite höger så DUNK-DUNK-DUNK! 😡
    Så på kvällen rev jag ut klotsarna igen och bytte tillbaka dem tillbaka dem till ursprungsplacering. Först slipade jag lite på kanterna så de inte kärvar mot oket, och sedan rundade jag av den delen som sticker upp och ligger mot fjäderblecket. Slutligen bockade jag till fjädrrblecket så det inte trycker lika hårt mot klotsarna, då jag märkte att utan blecket löpte hjulet helt utan skrap! 😕 Klossarna är från Biltema, så jag misstänker att blecket också är därifrån och då kanske likheten med original är…sådär. 🙄
    Innan återmonteringen motionerade jag kolven lite till. :wrench
    Problemen har hela tiden uppkommit först efter en stunds körning, men idag tog jag mig i alla fall till jobbet med bara ett litet diskret skrapljud på slutet, så jag håller tummarna.
    Märkte också en annan sak: Med de 165:or i 80-profil som sitter på tar däcket i fjädern vid fullt rattutslag! 😮 Vet att vi haft denna däckdiskussion tidigare men om man ska ha 165:or antar jag att man får köra 70-profil för att hamna okej?

hup213
    Deltagare

Vafalls….?
    Jag åker på Hancook 165/80 på 4 1/2 tumsfälgar. Inga problem. Är dina fälgar breddade inåt eller är det någon typ av fjäder som har större ytterdiameter upptill? Jag har på tidigare V4 kört med samma däck/fälgkombination utan problem. Hur ser Cambervinkeln ut?

Pelle i Härnösand

Pelle i Härnösand

Janne Hagnell
    Moderator

Insåg när jag funderade på det att jag nog upptäckte detta med hjulet upphissat, och fjädern är väl längre ut i nederdelen? Men när det är dags för nya däck skulle jag gärna ha 155:or, även om utbudet är begränsat.

Janne Hagnell
    Moderator

Jag säger som Cornelis: Med tiden lär det bli bättre men bra lär det aldrig bli… Mitt senaste bromsingrepp var ett fall framåt, men när jag har kört ett tag börjar det ändå att låta. Tilll skillnad från det tidigare klonkandet är jag nu snarsst tillbaka till hur det var innan jag började, ett mer diffust malande vid lätt rattutslag åt höger (men det upphör om jag fortsätter vrida ratten åt höger eller bromsar). Nu får det vara så, så får jag byta ok i vinter. :wrench

Kontrolldra hjullagret! Kan faktiskt bli så som du beskriver om det är för stort spel.

Janne Hagnell
    Moderator

Tack, ska kolla!

Janne Hagnell
    Moderator

Skulle ju förklara varför det kommer efter ett tag. Och när bromsarna kärvade höll beläggen navet i schack. Skulle alltså inte ha fixat bromsen… 🙄

Janne Hagnell
    Moderator

Tack, Andreas!! :CH Har stirrat så mycket på bromsen förut att jag inte ens märkt att kronmuttern saknade saxpinne! 😯 Mycket riktigt glappade lagret flera mm och muttern gick nästan loss med handkraft. Hade ingen tillräckligt stor hylsa för att momentdra, så jag tog bara så mycket att glappet försvann. Hade ingen tillräckligt stor saxpinne heller, men spik har jag kört med förr! :wrench

Janne Hagnell
    Moderator

Hemmasytt baksätesryggstödsöverdelssolskydd (puh!) i tidstypiska färger: Check! :wrench :CE

patlon00
    Deltagare

Jalusi är ju också tidstypisk. .. men svårare att hitta:)

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 753 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng