Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 885 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

@falcon wrote:

Ser ut som att du har vanliga trädgårdsplattor som garagegolv? Hur funkar det? Några problem med domkraft på dem?

De små plattorna jag har lagt tidigare på den inre delen har inte varit några problem. Återstår att se om det blir större brytkrafter på de här stora. Inga problem när jag grejade idag, i alla fall.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Andreas Falck
    Deltagare

@Janne Hagnell wrote:

@falcon wrote:

Ser ut som att du har vanliga trädgårdsplattor som garagegolv? Hur funkar det? Några problem med domkraft på dem?

De små plattorna jag har lagt tidigare på den inre delen har inte varit några problem. Återstår att se om det blir större brytkrafter på de här stora. Inga problem när jag grejade idag, i alla fall.

Låter lovande, jag vill minnas att jag har en massa plattor ligger i stugan. Skulle kunna fixa till en liten mekarhörna där om jag kan använda plattor som golv :wrench

Janne Hagnell
    Moderator

Tillfixningen av Karls bromsok snart klar. Slipat, nu fosforsyrablandning på som får ta resten av rosten.

Kolven rör sig fint och slangstumpen släppte så nu ska bara luftningsnippeln loss också. Rostlösningsolja på, jucka lite, vänta, mer olja osv. Tålamod är en dygd! :mrgreen:

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Kallgalv på!

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Luftningsnippeln släppte just som jag börjat fundera på att ta till gasolbrännaren. Det var en del rost på anliggningsytorna och rejält med skit i nippelhålet, så det blev till att slipa, putsa och blåsa rent. Hoppas ytorna blev okej så nippeln tätar.
    Nu är oket ihopmonterat och väntar på att få komma på plats i bilen. :race

96 V4 1975 ”Bollen”

Andreas Falck
    Deltagare

Snyggt!

norman
    Deltagare

Fint jobb 🙂

sabbe
    Deltagare

Fjädrarna måste ha bra spänst, de syns inte på det monterade oket, annars slamrar den rörliga delen.
    Jag har schimsat med extra brickor. Den övre kan man slipa bort niten på och svetsa fast igen.

Sabbe

Janne Hagnell
    Moderator

Aha! Undrar om slamret jag har haft tidigare berott på det? Nedre fjädern kändes väl bra men den övre är precis att den trycker när fasta delen går in under den. Trodde det skulle vara bra att den inte går för trögt. Om man shimsar gör ju inte fjädern spänstigare, bara trycket hårdare, eller tänker jag fel?

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

HAHA! Undrar om jag just, tack vare Sabbe, hittat pudelns kärna! :CH :CE
    Tittade igen på den övre niten och fjädern på den. Visade sig att fjäderns rörelse begränsas av en brickhhylsa (detta syns ej i reservdelskatalogen eller i vhb). Denna hade dock ingått i total endosymbios med niten och fjädern var därmed låst i ett halvihoptryckt läge. Om fjädern var bra eller dålig spelade mao ingen roll då den inte kunde röra sig! 😡

Så här såg det ut när jag sågat av niten. Fjädern gick alltså inte att få loss nu heller, utan jag fick tvinga in ett sågblad mellan fjädern och brickan och kapa en gång till.
    Lösningen vid återmonteringen blev skruv med brickor och kontramuttrar, där den yttre är nyloc.

Kapade utskjutande skruvbit för säkerhets skull, hoppas att det inte blir några problem med att det går i fälgen. I värsta fall får jag vända på skruven, men jag tänkte att det är bra att ha justeringen lätt åtkomlig vid behov. :wrench

96 V4 1975 ”Bollen”

sabbe
    Deltagare

Jag har någon gång gjort likadant tidigare med en skruv.
    Det går att få loss hylsan på niten, jag har lyckats många ggr men man måste ha tålamod och gott om tid.

På dina bilder syns att oket inte är utslitet. Nu borde det fungera som tänkt.

Sabbe

Janne Hagnell
    Moderator

Ja, det hade kanske gått med tålamod och niten ner i ett bad med rostlösare. Tänkte dock på den här lösningen redan från början, dels för att få isär och kunna slipa delarna, dels för att kunna få anspänningen av flytoket justerbart. Hylsa på nit i den miljön känns som att det bara är en tidsfråga innan det rostar ihop och antingen börjar kärva eller slamra. Det förklarar ju också det kontaintuitiva att man får MER oljud och problem när man smort upp ett kärvande ok, beroende på att man tar bort rosten och skiten som ersatt fjäderns funktion att hålla flytoket i spänn. :ugeek:

96 V4 1975 ”Bollen”

jesperlann
    Deltagare

Det blir ju bra detta! Jag körde på original fjäder och nit så får hoppas det funkar också.

Janne Hagnell
    Moderator

@Jesperlann wrote:

Det blir ju bra detta! Jag körde på original fjäder och nit så får hoppas det funkar också.

Tack! Och börjar det skramla vet du vad du ska göra… :wrench

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Idag åkte det nyfixade oket på plats, tillsammans med upputsad skiva. Och det blev… inte så bra…. :sad
    Även med detta ok kärvar det ordentligt. Kom på att jag läst att gamla bromsslangar kan funka som backventiler så trycket blir kvar i oket, så jag passade på att byta den också, men utan resultat. :bh Fick i alla fall infört skruv istället för svets för fästet där bromsrör möter slang, vilket gör framtida slangbyte betydligt mindre tids-och svordomskrävande. 🙄
    Nu ska jag packa om det förutvarande oket och fräscha upp en annan skiva så jag kan göra ett snabbt byte senare, för nu lägger jag inte mer tid på detta! Bakskärmsdemontering nästa!

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 885 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.